Uppstart av litet Apistogrammakar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henrikrock
    Användare
    • november 2003
    • 97

    Uppstart av litet Apistogrammakar

    Hej! Efter en tids frånvaro från akvariehobbyn har suget blivit för stort och jag tänkte därför smygstarta igen med att sätta upp ett litet apistokar på 60 liter. Jag har stor erfarenhet av Malawi och CA, men sydamerika är relativt nytt för mig. Jag har därför ett par undringar som jag gärna skulle vilja ha lite hjälp med från de bättre vetande.

    Kh ligger här i Växjö på 2,5-3,0. Det tycker jag låter som bra värden, eller? I ciklidboken hävdar man dock att man ska dra upp hårdheten till över 3 för bättre stabilitet i vattnet, är det verkligen nödvändigt eller ens önskvärt? Det är ju faktiskt mjukvattenfiskar vi pratar om.

    Ph ligger på 8,2-8,5. Detta behöver helt klart sänkas. Vilken metod är lämplig? Finns det möjlighet till torvfiltrering för så här små kar? De ytterfilter jag känner till har en alldeles för hög kapacitet för det här lilla akvariet. Vilken metod tror ni på?

    I karet kommer bara att gå ett apistopar och några tetror. Mycket växter och gömställen.

    Tacksam för svar!

    Henrik
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Hej henrikrock.

    Har själv haft en del dvärjar i Växjövattnet. O dom leker helt ok enbart genom att köra med lite torv i filtret. Alkottar är ett alternativ som oxå funkar.
    Har kört med eklöv, boklöv i oxå o det funkar väldigt bra.

    Jag kör med en gnutta Bikarbonat i alla kar, mest för att det gynnar bakterietillväxt o att man minimerar ph dropp.

    Annars kan man säga helt generellt om Växjövattnet att det är ett knepigt akvarievatten. Just nu t.e.x så innehåller det nitrit vilket inte är vidare bra att tillföra, särskilt till ett nystartat kar. Jag överdim. filter just p.g.av det.
    Jag tillsätter oxå en gnutta Axalsalt vid vattenbytena o det gillar firrana väldigt mycket. Det hjälper mot nitrit, kloramin och andra angrepp på slemlagerna.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Det beror ju också på vilka apistos du ska hålla. Man kan utan problem ha ytterfilter till 60 liter bara man tar bort rörelseenergin. Sätt filtermatta på utflödet så sipprar det bara lite men hela filterkapaciteten är kvar.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • henrikrock
        Användare
        • november 2003
        • 97

        #4
        Tack för snabba svar! Jag får försöka hitta ett lämpligt ytterfilter. Jag vill ha stor filtermassa men inte så många liter per timme. Förslaget med filtermatta på utflödet verkar bra. Någon som har tips om lämpligt filter? Vad är förutom torv lämpligt filtermaterial? Biobollar?

        LN: Nitrit i vattnet? Det låter helsunkigt! Här gäller det att hålla koll på sitt akvarievatten.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av henrikrock
          Jag vill ha stor filtermassa men inte så många liter per timme.
          Jag skulle faktiskt vilja säga att du vill ha så lite rörelse på akvarievattnet som möjligt. Det har med hastigheten på strålen från filtret att göra och det har förstås med liter per timme att göra men inte helt och hållet. Tänk så här: Du har ett akvarium med måtten 30x30x50 = 45 liter. Om en partikel tar en minut på sig att gå från ena änden till den andra så rör sig vattnet knappt alls. Detta motsvarar 2700 liter i timmen!
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • henrikrock
            Användare
            • november 2003
            • 97

            #6
            Du har rätt. Jag vill ha så lite rörelse på vattnet som möjligt, jag bara uttryckte mig lite luddigt.

            mvh Henrik

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Nu är det så att att ytrörelse är bra för syresättningen, o ja skulle vilja säga att det är än viktigare om man inte har helt optimalt kranvatten.
              Strilrör funkar alldeles utmärkt att fördela utblåsningsstrålen. En annan sak som oxå funkar kanon är att rikta utblåstet så att inte hela karet stömmar.
              Men aldra enklast är det att möblera karet rätt mycket o testa sig fram så att det blir helt lugna partier i karet. Kanska lätt faktiskt om man använder rötter o stenar till hjälp. Tycker man sen att man lastat i lite för mycket så är det bara att vänta lite tills växtligheten har tagit sig.

              Joda nitrit är lite si o så men kommunen jobbar ju för en ny lösning som kommer inom kort i omed Bolmenvattnet.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • henrikrock
                Användare
                • november 2003
                • 97

                #8
                återigen är man lite luddig... jag vill så klart ha tillräcklig cirkulation för att få en bra syresättning men med tanke på att exempelvis eheims 2213 som är den "nättaste" som pwss har drar runt 440 L/h tror jag nog att det är lite väl bra för apistogrammor i ett 60 liters. Om man då kan få ner trycket lite vore det nog bra, tror jag. Jag får pröva mig fram.

                Tack igen för svaren.

                mvh Henrik

                Kommentar

                • Koi-fantast
                  Användare
                  • november 2007
                  • 555

                  #9
                  Ett sätt, precis som tidigare skrivits är att använda spridarrör för att fördela utförseln från ytterfiltret. Det går alltså att använda elrör, pvc rör, och borra hål i dessa så att man får en önskvärd fördelning. På så vis kan du ha ett stort bra filter och rent vatten utan att fiskarna hamnar i ett hörn..
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                  http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                  Kommentar

                  • henrikrock
                    Användare
                    • november 2003
                    • 97

                    #10
                    Nu är karet i gång! Har löst filterproblematiken med ett innerfilter med fack för torvgranulat. Inte lika stor filtervolym, men smidigt och billigt eftersom jag hade filtret liggande hemma. Ska försöka få ner cirkulationen med de metoder ni föreslagit. Ska eventuellt slänga ner lite växter till helgen och förhoppningsvis ett par tetror att testa med under nästa vecka om vattnet verkar ok. Sen ska jag köra in akvariet innan Apisto kommer. Jag ska verkligen skynda långsamt den här gången. Sade han vis av erfarenheten av tidigare misslyckanden...
                    Ph ligger på 8. Ska ner.

                    För övrigt ska jag också damma av mitt gamla 220, limma om det och sätta upp det som ytterligare ett Apistokar. Där kommer det att satsas på ytterfilter med en rejäl filtermatta som förfilter.

                    Ha det gott!

                    Henrik

                    Kommentar

                    Arbetssätt...