Äe denna eurekan bastard eller är urvalsodlad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #16
    Ursprungligen postat av Mattias777
    Lägger ut en suddig bild men man ser hur han ser ut iallfall. Min hane är lite som en kamelont, skiftar i nyanserna. Köpte dom av en kille i Solna när dom var ganska små.
    Jag ser att du har en mörk bakgrund, det kan påverka att den blir mörkare, sen tror jag när den har färgat ut ordendligt så kommer det mörka att försvinna, åtminstone när han färgar max.
    Och det gör han när han leker eller om du skaffar några hannar till, så har auloncarorna en tendens att färga bättre.
    Ps. det finns fina på tropiska akvarieimporten om du är intresserad.Janne

    Kommentar

    • Mattias777
      Användare
      • november 2006
      • 1493

      #17
      Ursprungligen postat av malawijanne
      Jag ser att du har en mörk bakgrund, det kan påverka att den blir mörkare, sen tror jag när den har färgat ut ordendligt så kommer det mörka att försvinna, åtminstone när han färgar max.
      Och det gör han när han leker eller om du skaffar några hannar till, så har auloncarorna en tendens att färga bättre.
      Ps. det finns fina på tropiska akvarieimporten om du är intresserad.Janne
      Nu kommer jag lite ifrån din grundfråga, men hur upplever du tempramentet på dina eureka? Den vanliga Otterpointen är ju stentuff, mina slåss med kända embuna fighters. Är eurekan lika tuff?


      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #18
        Ursprungligen postat av Mattias777
        Nu kommer jag lite ifrån din grundfråga, men hur upplever du tempramentet på dina eureka? Den vanliga Otterpointen är ju stentuff, mina slåss med kända embuna fighters. Är eurekan lika tuff?
        Ja den är tuffare än vanlig auloncara.
        Och som jag skrev innan så tror jag att det är samma sort eurekan, och jakobfribergin otterpoint, honorna har samma kroppsform det är bara det att eurekan är lite mer orange på analfenan som yngel och honor.

        Kommentar

        • Koi-fantast
          Användare
          • november 2007
          • 555

          #19
          Den som bäst kan svara på din fråga är väl du Janne. När du köpte fiskarna så måste du väl fått veta vad du köpt? Köper man enbart fiskar på färg och blandar och odlar på dem så blir resultatet därefter. Jag menar att det är för svårt att artbestämma enbart på bild, för hybrider kan likna en av föräldern men inte den andra.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
          http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

          Kommentar

          • jonre723
            Användare
            • oktober 2004
            • 439

            #20
            Janne: Kan du inte fotografera med normal belysning så man har något att gå på? Nu är ju till och med det blå på fisken rosa-lila. Färgade lysrör och färgfoder är inte urvalsodling i mina ögon...
            Och så är det.
            /J

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • februari 2005
              • 2753

              #21
              Ursprungligen postat av malawijanne
              jag lägger ut en bild på en av mina röd rubinhannar.
              Och ställer samma fråga tror ni att det är en bastard eller är den urvalsodlad. Från en som jag tror Auloncara från chidunga rocks.
              Och det grundar jag på, för att jag har dragit fram tusental av röd rubin, och det är samma sak som med eurekan, alla ynglen ser ungefär likadana ut, plus att honorna är grymt svårt att skilja från chidunga honor dom är lite lättare att skilja från maleri honor.
              Men framförallt, det har aldrig kommit fram något yngel som har varit avikande.
              Det skulle det göra om det var en bastard. Är det ingen som har någon annan erfarenhet.Janne
              Hallåååå!

              är det fel på min skärm???? eller är huvudet på rubinen så där rödlilarosa?????
              Är det blått som jag tror är det nog en snygg firre.
              Svårt att diskutera färger o ursprung på fiskarna när bilderna ser ut att ha gått genom ett färgbad............
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • tege
                Användare
                • februari 2005
                • 2753

                #22
                Jag tror han driver med oss.

                Gör han inte det, då vet jag inte hm hm hm hm.....
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #23
                  Jag kommer inte ihåg varför men Jannes foton kompenseras för mycket åt rött. Det är enkelt att fixa i photoshop om man har det. Micke har fixat det vid ett flertal tillfällen. Ni får försöka tänka bort det.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #24
                    Ursprungligen postat av jonre723
                    Janne: Kan du inte fotografera med normal belysning så man har något att gå på? Nu är ju till och med det blå på fisken rosa-lila. Färgade lysrör och färgfoder är inte urvalsodling i mina ögon...
                    Ja nu behöver du inte gå på mina dåliga foton på hongie eureka firefish och röd rubin, det var bara ett lätt sett att visa hur fiskarna ser ut.
                    Men frågan var väl om dom var bastarder eller inte, och det gäller ju självklart alla eureka,hongie, röd rubin och fire fish, som finns och har funnits i sverige.
                    Det måste väl vara någon mer som har synpunkter på det.
                    Istället för att säga till mig hur dåliga kort jag tar.Janne

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #25
                      Ursprungligen postat av Koi-fantast
                      Den som bäst kan svara på din fråga är väl du Janne. När du köpte fiskarna så måste du väl fått veta vad du köpt? Köper man enbart fiskar på färg och blandar och odlar på dem så blir resultatet därefter. Jag menar att det är för svårt att artbestämma enbart på bild, för hybrider kan likna en av föräldern men inte den andra.
                      Självklart vet jag vad jag köpte, jag såg även föräldradjuren, men saken gällde ju alla eureka firefish hongie och röd rubin som vi har eller har haft i sverige, och vad era erfarenheter när det gäller dom fiskarna.
                      Ursäkta sedan att jag har varit lite otydlig med att säga att även jag är intresserad utav beteende på fisken, jag menar vi är på ett forum för ciklider och en tråd som handlar om afrikanska ciklider, men det är klart man kanske inte är intresserad av fiskens beteende för det.
                      Men det är jag, det var det första jag blev fascinerad utav.
                      Skulle jag bara vara intresserad utav färg och form då skulle jag köpt koi eller guldfisk, men då hade jag nog samtidigt varit på ett annat forum och diskuterat andra odlingsformer.Janne

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #26
                        Ursprungligen postat av tege
                        Jag tror han driver med oss.

                        Gör han inte det, då vet jag inte hm hm hm hm.....
                        Ja Tege du behöver heller inte prata om mig i tredje person, du är den andra personen som gör det här på forumet denna veckan.
                        Har ni något problem med att jag försöker få en discussion här på forumet.
                        Tycker ni det så kan ni pma mig istället så ska jag förklara mig.Janne

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #27
                          Ursprungligen postat av tege
                          Hallåååå!

                          är det fel på min skärm???? eller är huvudet på rubinen så där rödlilarosa?????
                          Är det blått som jag tror är det nog en snygg firre.
                          Svårt att diskutera färger o ursprung på fiskarna när bilderna ser ut att ha gått genom ett färgbad............
                          Ja nu var det inte bara mina fiskar det gällde.
                          Och du tege om man släpper tangentknapparna tidigare, så slipper det se så konstigt ut, ditt inlägg alltså

                          Kommentar

                          • tege
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 2753

                            #28
                            Du ställer en fråga tillsammans med en bild på dina ( tror jag ) idiotröda fiskar. Ursäkta uttrycket, trodde du försökte få bilderna att se rödare ut än i verkligheten. Just därför kanske själva frågan misstolkades lite, trodde det hade med just dina fiska att göra.


                            Eurekan som har funnits ganska länge nu, den kan jag mycket väl tänka mig vara en odlingsform ( åtminstonde från början ) av jacobfreibergi precis som den sägs vara. Men det finns med stor sannolikhet linjer där man blandat med annat oxå och säljer vidare som eureka.
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #29
                              Ursprungligen postat av tege
                              Du ställer en fråga tillsammans med en bild på dina ( tror jag ) idiotröda fiskar. Ursäkta uttrycket, trodde du försökte få bilderna att se rödare ut än i verkligheten. Just därför kanske själva frågan misstolkades lite, trodde det hade med just dina fiska att göra.


                              Eurekan som har funnits ganska länge nu, den kan jag mycket väl tänka mig vara en odlingsform ( åtminstonde från början ) av jacobfreibergi precis som den sägs vara. Men det finns med stor sannolikhet linjer där man blandat med annat oxå och säljer vidare som eureka.
                              Och varför skulle inte fire fishen och röd rubin också vara urvalsodlade.
                              Nej jag tror fortfarande att dom också är urvalsodlade.
                              Och om dom nu är det, så är dom faktiskt en naturlig fisk som finns i sjön, likväl som mina hongie som är knallröda också är en naturlig fisk som finns i sjön, trots vad många andra säger, att dom är bastarder. alltså om man ser till deras gener,Janne

                              Kommentar

                              • Bright_Blue
                                NCS Medlem
                                • juni 2004
                                • 1582

                                #30
                                Är de bara urvalsodlade så tycker inte jag det är en ny art. Frågan är hur länge det dröjer innan fiskarna i sjön och dina urvalsodlade fiskar drar ifrån genetiskt nån gång borde det hända.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...