Bästa sättet att laga en BTN modul

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1554

    Bästa sättet att laga en BTN modul

    Hej. Nu har jag läst igenom ganska många trådar om polyuretan och polyster som slutat precis när det börjat bli intressant. Jag behöver laga ett par stora hål i BTN-moduler och funderar på hur. Någon som vet om nåt ofarligt PU-skum eller så man kan använda?
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • malawialex
    Användare
    • January 2007
    • 125

    #2
    stora hål? vrf inte ta silikon och lite grus och lägga för hela hålet? ta akvariebaserat silikon bara.
    försök hitta nån sand som liknar btn bakgrunden.

    sen behöver du bara lägga i det.:p
    375l : malawi
    253l : tomt
    222l : yngel malawi

    Kommentar

    • Mops

      #3
      Jag har målat en övergång på min BTN-bakgrund med Slöjddetaljers Hobbyfärg som jag målade ovanpå akvariesilikon. Blev riktigt bra och man måste gå riktigt nära för att lägga märke till var fogen är. Blandade ihop en nyans som liknar BTN-slimline vit.
      S-D Hobbyfärg är en latexbunden vattenbaserad akrylatfärg, fäster utan problem på allt och har inte gett mig några problem. (Förutom att det stänkte på min rostfria diskbänk, en skåpslucka och på golvet och var allt annat än lätt att få bort när det torkat)

      Kommentar

      • Olorin
        Användare
        • May 2005
        • 1554

        #4
        Hålen är för stora för silikon(det största är stort som en tallrik) och så skulle jag vilja få det lite fastare och mer som orginalet.
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

        Kommentar

        • botu
          Användare
          • November 2007
          • 25

          #5
          Ursprungligen postat av Olorin
          Hålen är för stora för silikon(det största är stort som en tallrik) och så skulle jag vilja få det lite fastare och mer som orginalet.
          Varför inte använda fogmassa, det är ju samma material som BTN modulen.
          Lägg modulen på en sandbädd, och tryck på massan.
          Det skrevs tidigare i en annan tråd att fogmassan avger gifter, javisst gör den det men bara under tiden den härdar, då avger den isocyanater men inte senare.

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • May 2005
            • 1554

            #6
            Ja, det är nog det givna valet Botu, jag läste om PU-skum jag med, men jag kunde inte bli riktigt klok på om den avger gifter BARA under härdningen eller även senare. Om det bara är under härdningen - NO problem!

            Är du säker Botu? finns det förövigt några säkra märken av fogskum som inte innehåller några dumheter typ antimögelmedel?
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • botu
              Användare
              • November 2007
              • 25

              #7
              Ursprungligen postat av Olorin
              Ja, det är nog det givna valet Botu, jag läste om PU-skum jag med, men jag kunde inte bli riktigt klok på om den avger gifter BARA under härdningen eller även senare. Om det bara är under härdningen - NO problem!

              Är du säker Botu? finns det förövigt några säkra märken av fogskum som inte innehåller några dumheter typ antimögelmedel?
              Du kan kolla med sign. "Carl" vad han använt, se tråden "Modul i polyuretanskum " på DIY.
              Har lite svårt att tro att PU-skum skulle behöva antimögelmedel då det i sig själv är en väldigt stabil plast då den härdat och ej tar åt sig så mycket vatten.

              Kommentar

              • Olorin
                Användare
                • May 2005
                • 1554

                #8
                Kollade den tråden nu Botu, men enligt den så verkar det faktiskt som att han bara byggde i polyester...
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                Kommentar

                Arbetssätt...