vodka i karet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrik-tern
    Användare
    • juli 2007
    • 75

    vodka i karet

    tjena är det någon som vet om man kan köra vodkametoden
    i sötvatten för att hålla nere nitrat m.m
    det fungerar i saltvatten

    mvh fredde
  • Koi-fantast
    Användare
    • november 2007
    • 555

    #2
    Jag läste någonstans att vissa använde det i sötvatten, men varför minns jag inte.. Sen har jag för mig att vissa bakterier eller om det var fiskar inte klarar av spriten så det gäller att kolla upp den innan flaskan åker fram...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
    http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

    Kommentar

    • tjornpatrik
      Användare
      • augusti 2006
      • 830

      #3
      Ursprungligen postat av fredrik-tern
      tjena är det någon som vet om man kan köra vodkametoden
      i sötvatten för att hålla nere nitrat m.m
      det fungerar i saltvatten

      mvh fredde
      Nu får ni förklara närmare.. Hälla vodka i akvariumet?? Fiskarna lär ju ha kul i alla fall

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Det är inga mängder det handlar om, skämten om fyllesjuka fiskar har alla redan hörts i saltvattensamanhang. Teorin bygger på att kvävebindande bakterier är kolbegränsade för att växa till, därför så ger man dem en kolkälla som de tycker extra mycket om. Då växer de och binder upp massor av kväve och fosfor ur vattnet. Men ytorna kommer förr eller senare att bli begränsande och nya bakterier konkurera ut gamla, de som blir utkonkurerande dör och släpper bundet kväve/fosfor igen, om inte.......Döda bakterier plockas bort innan de släpper dessa ämnen. I saltvatten konsumeras döda bakterier av korallerna och skummas bort av skummaren. I sötvatten vet jag inte riktigt vart de skall ta vägen. Risken är väl hög att man tillfälligtvis får ner värdena, men att det återgår till det gamla när ytan blir begränsande.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Priviet!

          Priviet!
          Rusky vodak da da,Das vedanja,Ann-Mari

          Kommentar

          • KE
            Användare
            • mars 2005
            • 28

            #6
            Ville bara flika in ett "missöde"

            Hade en fest för längesen där någon idiot fick för sig att hälla sprit i ett av akvarierna.

            Självklart låg det och flöt massa fisk i akvariet, tur för den personen att jag inte fick reda på vem det var.

            Men detta lät intressant.

            Kommentar

            • tjornpatrik
              Användare
              • augusti 2006
              • 830

              #7
              Ursprungligen postat av KE
              Ville bara flika in ett "missöde"

              Hade en fest för längesen där någon idiot fick för sig att hälla sprit i ett av akvarierna.

              Självklart låg det och flöt massa fisk i akvariet, tur för den personen att jag inte fick reda på vem det var.

              Men detta lät intressant.
              Finns en anledning till att jag inte vågar ha fester hemma hos mig Har äna haft ångest över tanken att någon ska göra något dumt bara på "skoj".

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Hej!

                Hej!
                Det är bara använda kamsporttekniker och kasta ut f-skapet som vill sabba firrarna,Mvh Ann-Mari

                Kommentar

                • Bumling
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 218

                  #9
                  Ursprungligen postat av Koi-fantast
                  Jag läste någonstans att vissa använde det i sötvatten, men varför minns jag inte.. Sen har jag för mig att vissa bakterier eller om det var fiskar inte klarar av spriten så det gäller att kolla upp den innan flaskan åker fram...

                  Jag klarar inte heller av spriten
                  Senast redigerad av Bumling; 19 januari 2008, 23:20. Anledning: Fylleri

                  Kommentar

                  • tjornpatrik
                    Användare
                    • augusti 2006
                    • 830

                    #10
                    Ursprungligen postat av annmari
                    Hej!
                    Det är bara använda kamsporttekniker och kasta ut f-skapet som vill sabba firrarna,Mvh Ann-Mari
                    haha jo egentligen, det gäller bara att komma på dom INNAN det är försent. Nä får allt hålla mig hos kompisarnas fester eller på puben. Hade en för många år sedan som skulle skoja och tömde en burk mat i ett kar.

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #11
                      Det är två problem med att använda alkohol i akvarium:

                      * Det är jäkligt giftigt för fisk. Det är mycket lätt att döda fisk genom en pytteliten överdosering. Det finns ingen särskild anledning att använda just alkohol heller, vilket rent kolväte som helst ger samma effekt. Jag har t.ex. använt dextros i både salt- och sötvatten, med god effekt (dvs nitraten försvann), och den kommersiella produkten AZ-NO3 sägs använda maltos.

                      Alkohol är vad som är poppis just nu pga att det (eller oftare melass) är vad som används i reningsverk.

                      * Det finns sällan någon anledning att reducera nitrat i sötvatten; man får visserligen låga näringshalter, men inte mindre alger på det sättet. Tvärtom kan man reducera algtillväxt i sötvatten genom att tillsätta nitrat.

                      Läs detta.
                      Jag läste om en kille i går på nätet som hadde alkohol i karet för att det skulle neutralisera uppkommsten av nitrat. Konstigt tycker jag det låter... Någon som har hört något liknande?

                      Kommentar

                      • Koi-fantast
                        Användare
                        • november 2007
                        • 555

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mike_Noren
                        Det är två problem med att använda alkohol i akvarium:

                        * Det är jäkligt giftigt för fisk. Det är mycket lätt att döda fisk genom en pytteliten överdosering. Det finns ingen särskild anledning att använda just alkohol heller, vilket rent kolväte som helst ger samma effekt. Jag har t.ex. använt dextros i både salt- och sötvatten, med god effekt (dvs nitraten försvann), och den kommersiella produkten AZ-NO3 sägs använda maltos.

                        Alkohol är vad som är poppis just nu pga att det (eller oftare melass) är vad som används i reningsverk.

                        * Det finns sällan någon anledning att reducera nitrat i sötvatten; man får visserligen låga näringshalter, men inte mindre alger på det sättet. Tvärtom kan man reducera algtillväxt i sötvatten genom att tillsätta nitrat.

                        Läs detta.
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=102927
                        Jag visste väl att jag hade rätt i min tidigare kommentar.. Hick...
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                        http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                        Kommentar

                        Arbetssätt...