Lysrör till röda fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #16
    Kan tyvärr inte prova att flytta om rören då ngn klåpare varit och satt i 120 cm rör i bak, så antingen får jag bygga om till orginal eller köpa nya rör.

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • februari 2006
      • 1214

      #17
      Floura är ett rör framtaget för att få tomaterna att se rödare ut i butiken. Ja aptitligare. Akvarie rör kan det funka som men då om man har det längst fram för att få fram den röda färgen på fisken. Floura lyser mkt svagare än gro lux med.
      Att vräka på 3 rör med grolux o sedan ha ett aquarelle som du beskriver ozric förstår jag inte riktigt... jag tror du får precis lika bra färg om inte bättre genom att minska lite på ljuset i karet. ett grolux eller max 2 är tillräckligt men se till o ha det så närma framrutan du kan bara.
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #18
        Ursprungligen postat av Falköping Andreas
        Floura är ett rör framtaget för att få tomaterna att se rödare ut i butiken. Ja aptitligare. Akvarie rör kan det funka som men då om man har det längst fram för att få fram den röda färgen på fisken. Floura lyser mkt svagare än gro lux med.
        Att vräka på 3 rör med grolux o sedan ha ett aquarelle som du beskriver ozric förstår jag inte riktigt... jag tror du får precis lika bra färg om inte bättre genom att minska lite på ljuset i karet. ett grolux eller max 2 är tillräckligt men se till o ha det så närma framrutan du kan bara.
        Kör man med rött ljus måste man ha lite mer än vanligt för att komma upp i samma ljus, rött ljus filtreras bort av vattnet väldigt fort vilket gör att ljuset på djupet ofta ser blått ut eftersom det ljuset når längst i spectrat.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Falköping Andreas
          Användare
          • februari 2006
          • 1214

          #19
          Ursprungligen postat av deelay
          Kör man med rött ljus måste man ha lite mer än vanligt för att komma upp i samma ljus, rött ljus filtreras bort av vattnet väldigt fort vilket gör att ljuset på djupet ofta ser blått ut eftersom det ljuset når längst i spectrat.
          Det där va överkurs såna termer om hur ljus filtreras mm har jag inte satt mig in i. Kul att det finns vissa som har grym koll på läget iaf. Det jag sett är att det inte blir så ljust med röda rör bara.
          http://www.skovdeaf.se/

          Kommentar

          • Gäst

            #20
            Andreas- Vad har du för rör till dina Moliro?

            Kommentar

            • Falköping Andreas
              Användare
              • februari 2006
              • 1214

              #21
              Ursprungligen postat av Krille J-son
              Andreas- Vad har du för rör till dina Moliro?
              Det är som sagt inte mina moliro utan en kompis till mig. Jag hade haft grolux och inget annat om jag skulle ha moliro.
              http://www.skovdeaf.se/

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #22
                [QUOTE=Falköping Andreas;718430]Det är som sagt inte mina moliro utan en kompis till mig. Jag hade haft grolux och inget annat om jag skulle ha moliro.[/QUOHan bor väl inte i Vänersborg, Andreas.Janne

                Kommentar

                • Falköping Andreas
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1214

                  #23
                  [QUOTE=malawijanne;718431]
                  Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                  Det är som sagt inte mina moliro utan en kompis till mig. Jag hade haft grolux och inget annat om jag skulle ha moliro.[/QUOHan bor väl inte i Vänersborg, Andreas.Janne
                  Urban är en mycke bra kompis till mig han med men det är inte hans moliro som jag la in bild på. ubbes Moliro är fina dom med men de har jag inga bilder på. Jag ska åka till ubbe om 2 eller 3 vecker skall försöka komam ihåg o ta med kameran då så kan kse jag kan lägga in lite bilder på hans troffar. han har la Moliro , pemba , ilangi , dubbar , kejsare mm nu.
                  Senast redigerad av Falköping Andreas; 19 januari 2008, 16:25.
                  http://www.skovdeaf.se/

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #24
                    Hmm, Kör jag endast Grolux i mitt 600 där Bemban går blir inredningen rosa vilket ser fjantigt ut. Tar jag då ett Aquarelle till så är det som att ha tre rör "av vad som helst" ,men har jag 3 Gro L. (längst fram) + Aquarelle (bak) så ser det helt ok naturligt ut (duger åt mig!). Kan åas inte ha på detta viset mer än när man skall visa fisken/karet för nån el när man sätter sig å "softar" framför det. Blir så inihelv-e varmt av 4 x 58 w + pumpar.

                    Ang. ljus till Moliro... Jag hade pangat på med MKT ljus samt ljus inredning så att ljuset reflekterar fisken från alla håll sas. Vad det är för rör spelar mindre roll tror jag iom att Moliro redan är (förhoppningsvis) mättat blodröd. Däremot går det lättare att "fuska" mer med oranga fiskar åt det röda med tex GroLux.
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...