filtermatta vs. biobollar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slarvid
    Användare
    • december 2007
    • 517

    filtermatta vs. biobollar?

    har en pumpskalle över när jag byggt mitt modul c filter, tänkte ev göra ett c till fast med biobollar, om det nu är nått att ha. Har massa bollar. Vad är fördelar nackdelar om man jämnför med filtermatta?
    540 mbuna + 54L yngel
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Båda har sina fördelar.
    Filtermatta samlar på sig löst organiskt material (klägg-mulm). Som du sedan lätt kan lyfta ur o rengöra. O det är bra för att nedbrytningen av klägget kostar en himla massa syre.
    Biobollar i sin tur serverar en himla stor yta som bakterier kan använda. Bakterierna behövs för att få ett fungerande akvarium.
    Därför är mitt tips att använd både filtermatta i din filterkammare
    Senast redigerad av LN; 18 januari 2008, 08:42.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • juni 2006
      • 1451

      #3
      Ursprungligen postat av LN
      Båda har sina fördelar.
      Filtermatta samlar på sig löst organiskt material (klägg-mulm). Som du sedan lätt kan lyfta ur o rengöra. O det är bra för att nedbrytningen av klägget kostar en himla massa syre.
      Biobollar i sin tur serverar en himla stor yta som bakterier kan använda. Bakterierna behövs för att få ett fungerande akvarium.
      Därför är mitt tips att använd både filtermatta i din filterkammare
      ...och biobollar...ska det vara va?, LN

      Knycker tråden lite - Jag har precis startat med ytterfilter. Biobollar har jag hört ska vara bra (i kombination då med t.ex bitar av blå filtermatta. Men så finns det "makaroner" också - fyller de samma funktion som biobollar, eller handlar det här om andra saker?? (Om de ska vara istället för biobollar så her de ju avsevärt mindre yta...)
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • slarvid
        Användare
        • december 2007
        • 517

        #4
        oki!

        Volymmässigt till ett 540kar då tror ni behövs? (och varför pratar jag som Joda????) Måtten på filtermodulen blir ju som C odulen... tänkte mig samma på biomoduilen då? Fast där blir det en eheim 1200L/h som pumpar...
        540 mbuna + 54L yngel

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Bra fråga Joe. Makaroner har en mera porös yta än biobollar och erbjuder därför en annan tillväxtmiljö, Om huruvida det ena eller det andra är bäst undrar ja om det är någon som verkligen vet. Men däremot så spelar den frågeställningen ingen roll om man har sand och inrednig i karet och tillräckligt snurr på vattnet(syretillförseln). Ta det du har hemma helt enkelt

          Jo Joda. Allt hänger på The Force .
          Ju mera snurr på vattnet i ett inrett kar ju mindre filtervolym behövs.
          Allt som blir syresatt funkar som växtyta. Sen hänger det på en annan massa saker som vattenbyte, matrutiner, fisklast och temperatur i karet.
          Men om du vill ha mycket fisk i baljan vilket ja gillar så är det mellan 2-5% filtervolym som man vill eftersträva. 540 liter ger sisådär 15 liter filtervolym.
          Ja gillar som sagt att ha mycke firrar i o jag gillar dessutom att mata mina fiskar o det gör att jag personligen inte kör med mindre än 3%.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • slarvid
            Användare
            • december 2007
            • 517

            #6
            Ursprungligen postat av LN
            Bra fråga Joe. Makaroner har en mera porös yta än biobollar och erbjuder därför en annan tillväxtmiljö, Om huruvida det ena eller det andra är bäst undrar ja om det är någon som verkligen vet. Men däremot så spelar den frågeställningen ingen roll om man har sand och inrednig i karet och tillräckligt snurr på vattnet(syretillförseln). Ta det du har hemma helt enkelt

            Jo Joda. Allt hänger på The Force .
            Ju mera snurr på vattnet i ett inrett kar ju mindre filtervolym behövs.
            Allt som blir syresatt funkar som växtyta. Sen hänger det på en annan massa saker som vattenbyte, matrutiner, fisklast och temperatur i karet.
            Men om du vill ha mycket fisk i baljan vilket ja gillar så är det mellan 2-5% filtervolym som man vill eftersträva. 540 liter ger sisådär 15 liter filtervolym.
            Ja gillar som sagt att ha mycke firrar i o jag gillar dessutom att mata mina fiskar o det gör att jag personligen inte kör med mindre än 3%.

            Oki!!! För jag ska köpa en powerhead 901 och sätta i en filtermodul med filtermattkuber. Sen har jag en låda biobollar hemma och ett eheim 1200L/h, så då tänkte jag sätta en filtermodul till i andra änden. Iom att det är en filter C Modul jag ska kopiera så blir det ju en jävla massa filter volym (särskilt om jag sätter i 2 st.), men tanken var om bollarna tillför något för tanken o firrarna eller är det overkill massa extrajobb bara??? varje modul kommer ha c.a måtten 47*30*18 x 2st vilket blir ca 50 liter filter (25bollar med eheim 1200L/h och 25filterkuber powerhead 3700L/h

            BTW så heter min dotter Leya...
            Senast redigerad av slarvid; 18 januari 2008, 14:44. Anledning: glömde
            540 mbuna + 54L yngel

            Kommentar

            • slarvid
              Användare
              • december 2007
              • 517

              #7
              Kan man ha för stor/för mycket cirkulation i ett kar... om jag köper en pump som skickar 3700L/h ska va för 650L o uppåt... och sen 1200 till... eller ska jag köpa minde skalle till mitt 540???
              540 mbuna + 54L yngel

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Jo då man kan ha för mycket cirkulation. Discus mår inte bra av det.
                Dessutom så kan man få en dimma i karet om man riktigt piskar runt vattnet
                Det känns som det blivit lite mode i mycket pumpat vatten o o o o där lät ja som Obiwan Kanobi.
                Men 5-10 pumpade liter ggr vattenvolymen. Alltså 2500 till 5000 liter kan du ösa på med i ett 540. Ja skulle skulle dock gissa att 5000 liter kräver en del pyssel att justera in. Har du en kraftig pump i en modul så kan du dela upp utblåset på två. Då minskar den där tråkiga jett effekten som annars kan uppstå.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • Koi-fantast
                  Användare
                  • november 2007
                  • 555

                  #9
                  Filtermaterial:
                  Blå/svart grov filtermatta ppi10 (Bäst allroundfiltermaterial med bra kapacitet och enkel rengöring).
                  Biobollar (Behöver mycket syre för att verkligen komma till sin rätt bör nog användas i ex. droppfilter).
                  Makaroner (Bra som grov-förfilter och för kvävecykeln men bör nog ligga i plastfilter för att det inte ska ligga och slå mot glaset när vattnet forsar förbi).
                  Zeolit (Bra vid överskott på nitrat)

                  Genomströmningshastigheten ska vara från 1-10 ggr volymen i akvariumet beroende på val av fisk etc. Vissa fiskar vill ha det strömt andra inte. Det är också så att ju större/längre exponering som sker mellan vattnet och filtermaterialet ju större nedbrytning kan ske. Är genomströmningen för stor så att fiskarna blåser in i ett hörn etc. så går detta att ändra genom att använda spridarrör på utblåset och därigenom fördela utblåset över en större yta.

                  Ej korrekturläst..
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                  http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...