Apistogrammor i 600 liters, val av pump och ljus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    Apistogrammor i 600 liters, val av pump och ljus?

    Hej.

    Efter vissa problem med insuget till pumpen i mitt 250 liters där det nu går Apistogrammoides pucallpaensis insåg jag att jag behövde ett kar att flytta fisken till. Vad bättre än ett lite större tänkte jag. Så nu har jag köpt ett 600 liters (längd 200, höjd 50 och bottenyta 60). I karet satt 7 BTN moduler, men ingen teknik. Så nu är frågan vad man ska ha för pumpar, värmare och lyse till karet.

    Hur strömt är egentligen vattnet där Apistogrammor bor? Är det naturligast att ösa på med rejält tryck i pumpar från en kortsida så det blir strömt som i en flod? Eller ska jag satsa på ett antal mindre pumpar som skapar lite småcirkulation här och där. Självklart planerar jag för att sätta filter och pumpar inne i modulerna.

    När det gäller lyse har jag beställt en hellängds ramp för 4 rör. Funderar på om jag ska sätta i bara två rör eller om jag ska ha alla fyra. Tänkte plantera en hel del Svärdplantor och annan sallad, men fyra rör kanske blir för skarpt för fisken? Valde ändå en fyra rörs ramp för att det ger större stridning på rören.

    Och så värmare. Det är väl smartast att köpa två mindre värmare och inte en stor, eller? Hur små kan man ha. Fick ett infall att om värmarna inte är så stora och termostaten eventuellt skulle få spatt kanske de inte skulle orka "koka" vattnet så mycket att fisken hinner dö. Fel tänkt?

    Ehh, jo och en sak till. Vågar man använda ättika för att ta bort kalk på ram ohc så, det har varit Tangayika i karet innan så jag skulle helst vilja polera bort det, men jag vet inte om ättika eventuellt kan skada silikonskarvarna.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • Mats
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 804

    #2
    Hej.
    Använd ättika eller citronsyra och rakblad.Temp ca.22-24 räcker bra,själv har jag 20-23, rätt så lungt vatten ingen fors,lungt och stilla.
    mvh Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • maj 2005
      • 1554

      #3
      Tack, Mats då börjar jag med att städa bort kalken med ättika för det finns i huset.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      Arbetssätt...