2 sjukdoms frågor.. svar ombeds snarast!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    2 sjukdoms frågor.. svar ombeds snarast!

    1:

    Min Chokladciklids hona var väldigt blek igår när jag kom hem från jobbet.
    Senare på kvällen så såg jag att hon hostade ibland och var allmänt hängig.
    Flegellater var min första tanke!
    När jag kom hem från jobbet idag så verkar hon inte ha kontroll på simblåsan.. hon flyter upp så fort hon slutar simma om hon inte fastnar mot något som håller henne nere.
    Finns det ngt att göra? elelr är det bara till att nacka henne
    Hennes ägglägningsrör har tryckts ut av sjukdomen.

    2:

    har denna hane hål i huvudet sjukan?
    MVH

    Kristofer
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    #2
    2 bilder till.. ngt suddigs men man ser skadan iaf!
    MVH

    Kristofer

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Du skrev i den andra tråden att den bara haft märket i en vecka... Inte speciellt länge alltså när det gäller "hål i huvet-sjukan" som brukar komma smygande och eventuellt förvärras pö om pö. I princip skulle hålet kunna vara en infekterad skada även om jag inte kan se att någon "normalt" formad fiskmun skulle kunna ge upphov till den formen. Hålets placering är helt klart typisk för sjukdomen och har den inte skadat sig mot något vasst och spetsigt föremål så är det nog "hål i huvudet-sjukan"...Vanligast på äldre individer, är chokladen gammal?

      Mvh/Andreas.

      Kommentar

      • Crenicichla
        Användare
        • november 2006
        • 1055

        #4
        Nej det är en relativt ung fisk.. vet inte exakt hur gammal, men skulle gissa runt 1,5år max.
        Han är ca 22cm så de är ju en bit kvar att växa..

        Vad tror du om honan som är fråga nr1 i tråden?
        MVH

        Kristofer

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Ursprungligen postat av Crenicichla
          Nej det är en relativt ung fisk.. vet inte exakt hur gammal, men skulle gissa runt 1,5år max.
          Han är ca 22cm så de är ju en bit kvar att växa..

          Vad tror du om honan som är fråga nr1 i tråden?
          Fråga 1 överlåter jag till någon med rätt kunskaper då jag ej har ngn erfarenhet av de syptomen, men det låter ju betydligt mer akut än "hål i huvudet-sjukan" som ju i regel går att komma till rätta med.

          Det tvistas en hel del angående just "hål i huvudet-sjukan" men en gemensam nämnare tycks ofta vara stress som försämrar fiskens immunförsvar och kan ju triggas av ett flertal faktorer såsom foder, temperatur, vattenbeskaffenhet, medinnevånare etc etc
          Hört att octozin skall vara verksamt samt extra tillskott av vitaminer vilket ju kan vara vettigt om de leker mkt. Värt att upprepa: Även stora och fetlagda fiskar kan lida av näringsbrist.

          Finns flera bra och uttömmande trådar om det här på ciklid.org men när det gäller den stackars honan så...låter det inte alls bra. Lycka till och hoppas att det löser sig.

          Mvh/Andreas.

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • april 2002
            • 1823

            #6
            Hej!

            Bilderna är suddiga men jag tycker det liknar hål i huvudet.

            När det gäller honan låter det inte bra.

            mvh

            olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • Crenicichla
              Användare
              • november 2006
              • 1055

              #7
              Jag har påbörjat medecinering mot hål i huvudet sjukan nu iaf.
              men jag är förvånad över att det verkligen inte är någon som har några tipps angående honan.
              A-C jag är tacksam för dina svar. Tyvärr verkar de vara de enda jag får.
              Medicinen jag använder heter HexaEx och skall fungera på hål i huvudet och andra flagellater.

              MVH

              kristofer
              MVH

              Kristofer

              Kommentar

              • Crenicichla
                Användare
                • november 2006
                • 1055

                #8
                Tack för svaret Olof.. nää honan låter inte bra men jag har flyttat med henne till karet där hanen får medecin.. får hoppas att det äre flagellater som orsakat hennes åkomma och att medecinen hjälper.
                Annars så får hon tyvärr nackas.
                Har ett gäng yngel i medicin karet med så jag får väll dra upp dem och behålla från kullen i värsta fall.
                Föräldrarna är riktigt snygga så de vore kul om ynglen blev som dem.

                MVH

                Kristofer
                MVH

                Kristofer

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ursprungligen postat av Crenicichla
                  Tack för svaret Olof.. nää honan låter inte bra men jag har flyttat med henne till karet där hanen får medecin.. får hoppas att det äre flagellater som orsakat hennes åkomma och att medecinen hjälper.
                  Annars så får hon tyvärr nackas.
                  Har ett gäng yngel i medicin karet med så jag får väll dra upp dem och behålla från kullen i värsta fall.
                  Föräldrarna är riktigt snygga så de vore kul om ynglen blev som dem.

                  MVH

                  Kristofer
                  Njae, tyvärr skall du antagligen inte hoppas för mkt...
                  Hänger honans märkliga besvär samman med tarmflagellaterna så är det med all säkerhet försent att rädda henne nu! I vilket fall så är ju medicinering viktigt med tanke på hanen och andra eventuella fiskar. Noga med vattenbyten mellan kurerna (som nog bör upprepas) samt ha en tillräcklig temp och fullständigt avstå foder från däggdjur såsom oxhjärta. (vilket kan gynna flagellaterna)
                  Vet ej hur/om medicin påverkar dina yngel men som sagt så är ju föräldrarna snygga...

                  Mvh/Andreas.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Honan låter ju som om hon har en gigantisk bakterihärd i magen och håller på att explodera av det. Det finns ingen möjlighet att ställa diagnos på sådan fisk. Jag skriver att det låter som det, inte att det är det.

                    Jag tycker inte att det ser ut som hål i huvudet pga av sårkanterna. Lösningen är ungeför densamma ändå: Byt vatten OFTA, salta gärna samt mata med vitaminberikad mat.

                    Edit: en "possitiv" diagnos på honan kan vara gasbildning i magen och det kan försvinna. Jag har haft flytande fisk som repat sig. Såret ser föresten ut som en typisk brönnskada. Brukar firren gömma sig bakom värmaren?
                    Senast redigerad av Ola Svensson; 17 januari 2008, 11:55.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Crenicichla
                      Användare
                      • november 2006
                      • 1055

                      #11
                      Tack för svaret ola

                      Nej hanen har ingen möjlighet att bränna sig då värmaren sitter bakom min BTN.
                      Såret så från börjat ut som något som kommit från ett slagsmål, men sen började det komma vit varaktig substans ur hålet med ngn dags mellanrum, och hålet har växt både på bred och djup.


                      Honan är mystisk, ena stunden kan hon inte kontrollera blåsan utan flyter upp av den när hon slutar simma, men imorse låg hon på botten och stödde sig på bröstfenorna, nu på lunchen å står hon lodrätt i karet vid värmaren med huvudet neråt.
                      MVH

                      Kristofer

                      Kommentar

                      • Crenicichla
                        Användare
                        • november 2006
                        • 1055

                        #12
                        well honan är död nu så vi får hoppas på att hanen klarar sig iaf. Har ju inte alls samma symptom så de borde lösa sig
                        MVH

                        Kristofer

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          [QUOTE=Crenicichla;718176]well honan är död nu så vi får hoppas på att hanen klarar sig iaf. Har ju inte alls samma symptom så de borde lösa sig[/QUOTE

                          Ibland är det tråkigt att "ha rätt"...
                          Men som sagt, innan sjukdomsförloppet når slutskedet så är möjligheterna goda att kurera eller iaf stoppa upp problemen. Lycka till med ynglen nu Crenicichla!

                          Mvh/Andreas.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...