pumpfråga igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slarvid
    Användare
    • december 2007
    • 517

    pumpfråga igen

    pratat med min zoohandlare nu... ska sätta in kammarfilter på hela kortsida i mitt 540 kar, fillter mått blir då 60*60*10. En eheim 1252 pumpskalle och en powerhead, totalt 2700L/h. Sen har jag en tetratec IN 1000 som man tydligen kan mata med aktivt kol. Tänkte ha den i motsatt bakre hörn. Tror ni kolet hjälper till att göra vattnet klarare eller kan jag lika gärna lägga vadd i?
    540 mbuna + 54L yngel
  • tjornpatrik
    Användare
    • augusti 2006
    • 830

    #2
    Kör inte enbart med kol i tetratecen då står de gärna kol som en fontän ur utblåset (mindre kul att plocka upp sen). Lägg kol i så fall till ca 2-3 cm från behållarens topp och fyll på med tätt packat filtervadd på toppen så kolen inte kan gå ur.

    Vad är syftet med tetratecken? Mer cirkulation, klarare vatten (färgmässigt), mindre partiklar i vattnet.

    Fin filtervadd har man för att få bort de finaste partiklarna. Detta är ett dåligt biologiskt filter som snabbt fylls igen och måste bytas (kastas och lägga i nytt). Dessutom dämpas cirkulationen. Tycker du ska kolla om detta behövs innan annars är det onödigt och extra jobb. Själv anv jag aldrig fint vadd.

    Kolet kan du använda för att få bort bla missfärgningar från vattnet. Dessa tar även åt sig läkemedel och kemikalier så ska man medicinera så ta bort kolen!

    Ska du köra med filtret för ökad cirkulation skulle jag sätta in en 100 ppi filtersvamp eller likanande grovporig för att få bra cirkulation samt något som inte sätter igen så snabbt. Allternativ inget filtermaterial alls.

    Kommentar

    • Cichlidaholic
      Användare
      • juni 2005
      • 1103

      #3
      Ursprungligen postat av slarvid
      pratat med min zoohandlare nu... ska sätta in kammarfilter på hela kortsida i mitt 540 kar, fillter mått blir då 60*60*10. En eheim 1252 pumpskalle och en powerhead, totalt 2700L/h. Sen har jag en tetratec IN 1000 som man tydligen kan mata med aktivt kol. Tänkte ha den i motsatt bakre hörn. Tror ni kolet hjälper till att göra vattnet klarare eller kan jag lika gärna lägga vadd i?
      Låter krångligt detta :/ Själv kör ja bara kuber av filtermatta 10 PPi "kristalklart" visserligen tar det ju några veckor i ett nystartat kar att få den balansen. Men jag tycker det bör fungera lika bra o bygga ett filterfack o köra genom filtermatta än att krångla med kol där
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

      Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

      På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

      Kommentar

      • slarvid
        Användare
        • december 2007
        • 517

        #4
        ny fråga...

        Om man köper ett ytterfilter am-top, vad ska man lämpligtvis lägga i de 3 filterkorgarna tycker ni?
        540 mbuna + 54L yngel

        Kommentar

        • slarvid
          Användare
          • december 2007
          • 517

          #5
          barnsäkra....

          och är det nån som vet något bra tips på hur man kan barnsäkra ett yttefilter så inte min dotter rycker ur slangarna??
          540 mbuna + 54L yngel

          Kommentar

          • tezz
            Användare
            • februari 2006
            • 1069

            #6
            Ursprungligen postat av slarvid
            och är det nån som vet något bra tips på hur man kan barnsäkra ett yttefilter så inte min dotter rycker ur slangarna??
            Helt omöjligt

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Inget är omöjligt..bara svårare att utföra.

              Hur ser det ut där ytterfiltret står? Det är en fördel om man får veta lite mer om läget för filtret osv...

              Du skulle kunna klä in slangarna i liggaunderlag eller spärra möjligheten att komma in bakom akvariet från sidan. Det skulle jag föreslå iallafall.

              Berätta mer hur det ser ut..och gärna med ett foto om du kan.

              Kommentar

              • palm
                Användare
                • augusti 2006
                • 114

                #8
                Detta skulle nog stoppa klåfingriga vattensugna barn

                en grov kabelkanal som skruvas fast bakpå möbeln och sticker upp ihöjd med akvariekanten som slangarna går i. efter man satt kar & möbel & slangar på
                plats så trär man på lockan ivaifrån.
                325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
                +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

                Kommentar

                • dan_ne
                  Användare
                  • oktober 2007
                  • 41

                  #9
                  Ursprungligen postat av slarvid
                  och är det nån som vet något bra tips på hur man kan barnsäkra ett yttefilter så inte min dotter rycker ur slangarna??
                  min ständiga huvudvärk...
                  ska säkra skåpdörrarna på min akvarie bänk med sånna där barnlås.
                  slangarna"måste" man dra bakom karet(karet mot väggen) inte på sidan

                  heltäckande ramp är ett måste annars har man en extra stor portion gröt i karet en vacker dag...

                  mvh Danne

                  Kommentar

                  • tezz
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1069

                    #10
                    Ursprungligen postat av Malawe
                    Inget är omöjligt..bara svårare att utföra.

                    Hur ser det ut där ytterfiltret står? Det är en fördel om man får veta lite mer om läget för filtret osv...

                    Du skulle kunna klä in slangarna i liggaunderlag eller spärra möjligheten att komma in bakom akvariet från sidan. Det skulle jag föreslå iallafall.

                    Berätta mer hur det ser ut..och gärna med ett foto om du kan.
                    Ok kanske inte omöjligt men el stängsel eller liknande som skulle behövas är lite väl grymt möjligt man kan fixa ett larm med fotocell liknande sådana som finns vid dörrarna på butiker

                    Kommentar

                    • firefox75
                      Användare
                      • april 2007
                      • 234

                      #11
                      Du kan

                      bygga en låda av plywood och placera ytterfiltret där.
                      Fixa lock också så du kan stänga.
                      Bra ytterfilter är:
                      806 eller 808 på www.vattenliv.nu
                      Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
                      16500liter odlingskar.
                      3500liter vardagliga.
                      6kbm tempererad damm.
                      MvH
                      Daniel
                      0735-433428

                      Kommentar

                      Arbetssätt...