Hur ska benämningarna f1 f2 f3 osv användas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Koi-fantast
    Användare
    • november 2007
    • 555

    #16
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Om jag korsar en styck guppy med en styck platy så är avkomman F1. Om jag sedan korsar dessa hybrider med varandra så får jag F2. Det är från den typen av korsningar som terminologin kommer.
    Kan guppy och Platy normalt korsa sig, eller måste det ske genom genetisk manipulation? Som jag har förstått det kan Poecilia föröka sig med andra Poecilia och Xiphophorus med andra Xiphophorus, eller är jag ute och cyklar nu igen.. ?

    Guppy=Poecilia reticulata
    Black molly=Poecilia spenops
    Platty=Xiphophorus
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
    http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #17
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Ja. Genetiskt sett så är de "F2" men enligt akvaristisk terminologi så är de F1.

      Om F2 har genetiska problem eller inte beror på populationsstorleken. Fisk från små populationer har "bra" F2 och fisk från stora har "dåliga". Orsaken är att närbesläktade fiskar skaffar ungar och att dåliga gener "syns". Populationens gener rensas alltså ut från dåliga gener. Detta kan vara orsaken till att killies och malawi tål inavel bra. Detta kan man göra själv när man odlar genom att ta bort allt som avviker. Genom att endast odla på honor som kan ta hand om avkomman så finns åtminstone generna för detta kvar t ex.
      Ja jag kan bara hålla med dig Ola, men du kunde lagt till tanganyika också, typ troffar, dom har också små populationer och dom är heller inte känsliga för urvalsodling genom inavel.Janne

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #18
        Ursprungligen postat av malawijanne
        Ja jag kan bara hålla med dig Ola, men du kunde lagt till tanganyika också, typ troffar, dom har också små populationer och dom är heller inte känsliga för urvalsodling genom inavel.Janne
        Hej

        Jag menade egentligen endast inavel, men visst blir det lättare med urvalsodling från små populationer. Det är ju inte så himla lött att se vad en defekt i beteende eller något som ger något sämre hälsa.

        Om man urvalsodlar och har järnkoll på att inga "defekta" dvs fisk med egenskaper som man inte vill ha får fortplanta sig så funkar det med firrar från stora populationer också. Problem uppstår om man odlar på allt och saknar avelsmål! Det självklara avelsmålet hos normalakvaristen är normalt beteende och utseende.

        På längre sikt så kommer inavelslinjer duka under pga sk "genetic load" dvs nya dåliga mutationer. Detta fixar man till med "Nytt blod" men då får man förstås in nya "dåliga" gener. Jag skulle personligen gissa på att detta hönde med "golden". De höll sig i många generationer så inavel kan det knappast vara. Om någon inte korsade in nåt skit så måste det vara nya mutationer som förstörde akvariestammen.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #19
          Hakar på denna tråden lite.

          Med SO så menar man sjöodlad.
          Eftersom den termen inte beskriver om fisken är från VF eller odlade föräldrar så blir den beteckningen ännu mera meningslös än F2.

          O nu till min undran.
          Måste fisken vara odlad "nära" fångstplatsen för att vara SO eller kan en Malawifisk som är odlad i Florida också heta SO??

          Hur stor måste dammen vara för att fisken från den ska få epitetet SO?

          Varför finns begreppet SO överhuvud taget?
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #20
            Ursprungligen postat av LN
            Hakar på denna tråden lite.

            Med SO så menar man sjöodlad.
            Eftersom den termen inte beskriver om fisken är från VF eller odlade föräldrar så blir den beteckningen ännu mera meningslös än F2.

            O nu till min undran.
            Måste fisken vara odlad "nära" fångstplatsen för att vara SO eller kan en Malawifisk som är odlad i Florida också heta SO??

            Hur stor måste dammen vara för att fisken från den ska få epitetet SO?

            Varför finns begreppet SO överhuvud taget?
            Som jag ser det så är sjöodlat utan konkurrens det som är att föredra eftersom att det är en lokal "förädling" av en naturresurs. Det tär mindre på lokala populationer och har alla fördelar i form av kapital till landet, bevarande av naturliga populationer etc som vildfångat. De måste ju ha fisk att odla på. Amerikaodlat är i princip "biopiracy".

            Jag kan ha fel nu men:

            1. Sjöodlad är odlad vid Malawi eller Tanganyikasjön. Jag vet inte om det finns sjödlad Tanganyika odlad vid Malawi och vice versa.

            2. Rimligen odlas det från en större mängd djur som är VF och inavelsproblematiken. Sjöodlat är troligen genetiskt likvördigt med VF eller F1.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #21
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Som jag ser det så är sjöodlat utan konkurrens det som är att föredra eftersom att det är en lokal "förädling" av en naturresurs. Det tär mindre på lokala populationer och har alla fördelar i form av kapital till landet, bevarande av naturliga populationer etc som vildfångat. De måste ju ha fisk att odla på. Amerikaodlat är i princip "biopiracy".

              Jag kan ha fel nu men:

              1. Sjöodlad är odlad vid Malawi eller Tanganyikasjön. Jag vet inte om det finns sjödlad Tanganyika odlad vid Malawi och vice versa.

              2. Rimligen odlas det från en större mängd djur som är VF och inavelsproblematiken. Sjöodlat är troligen genetiskt likvördigt med VF eller F1.
              Punkt nr 2 är nog lite kontroversiell, att sjöodlat är yngel från Vf.
              I brichards anlägning i Burundi så har han odlat på golden, och dom har inte varit VF, så jag tror absolut inte att sjöodlat är F1 snarare tvärtom, dom odlar nog i rätt så många generationer.
              Men jag tycker som sagt var inte att det är sämre fiskar för det.Janne

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #22
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Jag vet inte om det finns sjödlad Tanganyika odlad vid Malawi och vice versa.
                Det finns åtminstone malawiciklider odlade vid Tanganyikasjön.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Danne_K
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 777

                  #23
                  Ola vad tycker du om följande. man har en odlad grupp och sedan till för man en dominant vf hane bra dåligt? Och vad tycker du dessa ska kallas om man nu ens ska ge dessa någon annan benämning än odlade?

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #24
                    Ursprungligen postat av Danne_K
                    Ola vad tycker du om följande. man har en odlad grupp och sedan till för man en dominant vf hane bra dåligt? Och vad tycker du dessa ska kallas om man nu ens ska ge dessa någon annan benämning än odlade?
                    Bra. Kalla dem "snygg fisk". Om du säljer dem till någon du känner så kan du tala om att hanen är VF. Då är det mer troligt att firrarna ser OK ut. Genetiskt sett så är troligen avkomman lika "bra" som F1.

                    Jag tycker som sagt att F1 osv är förvirrande särskilt som det inom forskarvärlden betyder något annat. Avkomma från vildfångat, fadern är vildfångad, barnbarn efter vildfångat. Vad är det för fel på svenska som alla dessutom förstår?

                    Men det är förstås praktiskt att skriva VF, F1 eller SO på akvarierna och dessa är ju rätt självklara vad de betyder.
                    Senast redigerad av Ola Svensson; 17 januari 2008, 15:24.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Danne_K
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 777

                      #25
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Bra. Kalla dem "snygg fisk". Om du säljer dem till någon du känner så kan du tala om att hanen är VF. Då är det mer troligt att firrarna ser OK ut. Genetiskt sett så är troligen avkomman lika "bra" som F1.

                      Jag tycker som sagt att F1 osv är förvirrande särskilt som det inom forskarvärlden betyder något annat. Avkomma från vildfångat, fadern är vildfångad, barnbarn efter vildfångat. Vad är det för fel på svenska som alla dessutom förstår?

                      Men det är förstås praktiskt att skriva VF, F1 eller SO på akvarierna och dessa är ju rätt självklara vad de betyder.

                      Det är inte jag som ska göra det utan den som jag diskuterade med när jag startade tråden. Han tänkte/tänker kalla dom f1 vilket jag inte tyckte var riktigt rätt. Men påpekade även att det bör bli en klart bättre genetiskt.
                      Men jag är ju ingen expert på området så ville ha lite expert utlåtanden.

                      Vad tycker du man bör kalla dom om man nu inte ska använda F för generationer?

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #26
                        Ursprungligen postat av Danne_K
                        Det är inte jag som ska göra det utan den som jag diskuterade med när jag startade tråden. Han tänkte/tänker kalla dom f1 vilket jag inte tyckte var riktigt rätt. Men påpekade även att det bör bli en klart bättre genetiskt.
                        Men jag är ju ingen expert på området så ville ha lite expert utlåtanden.

                        Vad tycker du man bör kalla dom om man nu inte ska använda F för generationer?
                        Det skrev jag ju: Avkomma från vildfångat, fadern är vildfångad, barnbarn efter vildfångat.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Danne_K
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 777

                          #27
                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Det skrev jag ju: Avkomma från vildfångat, fadern är vildfångad, barnbarn efter vildfångat.
                          var egentligen någon förkortning som jag var på jakt efter. är ju lite lindrigare att skriva ut f1 än Avkomma från vildfångat. Men eftersom att man använder f i så stor utsträckning för generationer även efter vf så kommer det nog inte att ändras i första taget.

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #28
                            Jag förstår inte. Yngel efter vildfångat kallar vi F1. Personligen skulle jag vilja kalla dem G1 (generation 1) för att skilja dem från F1 hybrider men samma problem dyker upp ändå: Folk missförstår med flit för att ge sina fiskar så "bra" beteckning som möjligt. Eller är det något typ 50% F1 du är ute efter?

                            Mitt resonemang har utgått från den genetiska variationen inom individen. Personligen skulle jag bli skitsur om jag köpte F1 golden som har stora problem med genetiken (alla har samma gener) och det visade sig vara en VF som lekt med en "akvariefisk". Då skulle jag bli lurad på hälften av generna = bedrägeri! Jag skulle inte kunna korsa ut dem själv med akvariestammen: det skulle redan vara gjort!
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Danne_K
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 777

                              #29
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Jag förstår inte. Yngel efter vildfångat kallar vi F1. Personligen skulle jag vilja kalla dem G1 (generation 1) för att skilja dem från F1 hybrider men samma problem dyker upp ändå: Folk missförstår med flit för att ge sina fiskar så "bra" beteckning som möjligt. Eller är det något typ 50% F1 du är ute efter?

                              Mitt resonemang har utgått från den genetiska variationen inom individen. Personligen skulle jag bli skitsur om jag köpte F1 golden som har stora problem med genetiken (alla har samma gener) och det visade sig vara en VF som lekt med en "akvariefisk". Då skulle jag bli lurad på hälften av generna = bedrägeri! Jag skulle inte kunna korsa ut dem själv med akvariestammen: det skulle redan vara gjort!
                              Mycket bra svar var det där jag ville höra

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • december 2004
                                • 4744

                                #30
                                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                Mitt resonemang har utgått från den genetiska variationen inom individen. Personligen skulle jag bli skitsur om jag köpte F1 golden som har stora problem med genetiken (alla har samma gener) och det visade sig vara en VF som lekt med en "akvariefisk". Då skulle jag bli lurad på hälften av generna = bedrägeri! Jag skulle inte kunna korsa ut dem själv med akvariestammen: det skulle redan vara gjort!
                                Håller oxå med att enda gången F1 har ett värde är när/om båda föräldrarna är VF.
                                Finns det F1 Golden att köpa? Ja trodde att det var slut sedan något år.
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...