Blått sken av lysrör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KE
    Användare
    • mars 2005
    • 28

    Blått sken av lysrör

    Har ett litet problem som jag hoppas att någon här kan lösa åt mig.

    Vill ha ett blått ljus på dagen, tillsammans med Aquarelle lysrör.

    Har fyra lysrör i rampen med separata switchar. Hade tänkt ha två eller tre Aquarelle + ett/två blåa. Beroende på hur ljuset blir.

    Köpte Power-Glo för ett bra tagsen i hopp om att det skulle vara blått ljus, men fick inte vara glad till mer än när jag tände det. GULT.


    Här är mitt gamla 375liters med Marine-Glo. Men längsta som finns är 120cm.


    Som alltid blir aldrig kort lika bra som verkligeheten.


    Har googlat en del och hittade till slut ett som heter "FLUORESCENT BULB OCEANIC BLUE 58W"

    som verkar helt okej, bara det att hittade butiken i polen. Undrar om någon vet någon här i sverige som säljer lysrör med blått sken som är 150cm 58W.

    Eller om någon beställt från polen eller liknande och vet om det är värt att beställa där ifrån?
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Jag har haft Arcadia marin blue 58W. Jag tycker iofs att det blev för blått. Fiskarna fick galna färger. Men om man har ett mindre rör eller täcker över delar med alu-folie och sätter det i bakkant så kan det säkert bli snyggt. Problemet blir ju om fiskarna "ändrar" färg när de simmar i bakre delen av burken, då ser det ju konstigt ut.

    Edit: köpte mitt på Akvarielagret Bromma, finns nog i de flesta butiker som har akvarieprylar.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Ett Power Glo som ger ett gult sken? Det har jag aldrig sett faktiskt...är du verkligen säker på att det var ett Power Glo och inte Aqua Glo?

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        #4
        Aqua star ger ett kanon blått sken så vill du ha blått lysrör köp ett sånt.
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8598

          #5
          Hej

          Jag har ett Marine Blue, ett Marine White och ett vanligt lysrör över mitt 484 l akvarium, för att färgdopa ventralisarna, nigripinnisarna och leptosomorna. Jag tycker de blå färgerna hos fiskarna framhävs ganska bra, utan att ljuset är störande blått.
          Senast redigerad av Mikael W; 12 januari 2008, 15:44.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • Stelin
            Användare
            • december 2002
            • 1339

            #6
            Pwss kommer att ta hem JBL SOLAR MARIN BLUE 58w. Dom kommer att ha det hemma om någon vecka så då kan du om du vill beställa därifrån.
            //Stefan Lindstedt

            Kommentar

            • KE
              Användare
              • mars 2005
              • 28

              #7
              Ursprungligen postat av Stelin
              Pwss kommer att ta hem JBL SOLAR MARIN BLUE 58w. Dom kommer att ha det hemma om någon vecka så då kan du om du vill beställa därifrån.
              Trevligt!

              Hittade "Arcadia marin blue 58W" i tyskland, men tyckte det blev lite saftigt att beställa när priset blev 600kr med frakt.

              Kommentar

              Arbetssätt...