Lekande Aequidens Metae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pirayan

    Lekande Aequidens Metae

    Hej

    har sedan en tid ett lekande par Aequidens Metae, tidigare lek har resulterat i yngel och senare uppätna dito.. men nu tänkte jag ta tag i det lite och kolla om det är något jag kan göra för att inte föräldrarna ska äter upp dom, och borde man mata ynglen med något... ?

    just nu äter fiskarna mest bara torrfoder och någon gång då och då dvs. djupfrysta mygglarver och annat man kan hitta i frysdisken.. samt en och annan neontetra när man glömt mata dom...

    tog två bilder med mobiltelefonen,(inte världens bästa bilder men iaf.)

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
    Senast redigerad av Gäst; 09 januari 2008, 18:23.
  • Baltazar79
    Användare
    • augusti 2006
    • 116

    #2
    Tjusiga firrar, Hoppas de blir några yngel som klarar sej denna gång. Jag hämtar själv just ett sånt par imorgon

    //Ingemar

    Kommentar

    • firefox75
      Användare
      • april 2007
      • 234

      #3
      Kul

      Försök att flytta några yngel till en glaskupa eller mindre akvarium så fort de blivit frisimmande.
      Använd hävert metoden.
      Ta vatten från samma akvarium de kläcktes i...använd ett skumfilter typ sera brilliant eller liknande...håll koll på tempen.
      Mata med artemia och cyklops...
      Mitt Metae par fic jag göra så med...då de efter 4kullar alltid åt upp sina yngel.

      När det gäller triggning till lek så är mygglarver(svarta och röda bra).
      Även räkmix och bitar av räkor.
      Kan du få tag på sötvattensmusslor så funkar det också...bara du kokar dem ordentligt innan o skär dem i lagom bitar...
      Glöm ej att många arter leker när man precis gjort ett vattenbyte...så är de på G men inte riktigt får till det byt lite mera vatten typ 30-40% på en gång...
      Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
      16500liter odlingskar.
      3500liter vardagliga.
      6kbm tempererad damm.
      MvH
      Daniel
      0735-433428

      Kommentar

      • pirayan

        #4
        Ursprungligen postat av firefox75
        Mata med artemia och cyklops...
        Var köper man det?

        Kommentar

        • Crenicichla
          Användare
          • november 2006
          • 1055

          #5
          Ursprungligen postat av pirayan
          Var köper man det?
          På närmsta djuraffär, men du kan inte mata med fryst artemia i början för det är aldeles för stort för dem.
          Köp Artemia ägg och kläck själv, eller köp skalad Artemia. Har hört att den skalade skall vara riktigt ra, har en påse hemma men har inte testat med skalad ännu.

          Aequidens kan ha lite svårt för att behålla sin rom har jag hört så de är bara att köra på, men låt dem leka en 4-5ggr innan du börjar löra artificiell uppdragning.
          Det kan ju vara så att dit par blir yngelvårdande efter ett par försök.

          / Kristofer
          MVH

          Kristofer

          Kommentar

          • firefox75
            Användare
            • april 2007
            • 234

            #6
            Jepps

            Låt det testa att leka själva några gånger.
            Mata rikligt även när de har lekt så att de har såkallade mättnadskänslan.
            Annars kan de äta upp sin avkomma.

            Artificiell kläckning är en konst i sig men när inget annat går så.

            Artemia finns skallade och även cyklops i blister förpackning fryst.
            Sen finns ju seras babyfood också som är fint som mjöl.
            Bosmider funkar också fast det kan ynglena inte äta förrens de är lite äldre.
            Du kan även smula ner vanligt flingfoder åt ynglena.

            Ibland så funkar det att via metoden att dra upp yngel konstgjord väg få föräldrarna ta hand om sina yngel.
            Jag tog ju hälften av ynglena som blev frisimmande och leken efter så klarade föräldrarna att dra upp dem själva.

            Fördelen är egentligen att du kan se skillnad på de du drar upp på konstgjord väg o de som går hos föräldrarna genom att de du har i eget akvarium oftast växer lite snabbare för att de inte har konkurrens om maten med föräldrarna.

            OBS mata inte de första 1-2dagarna dina yngel för de har ju sin gulesäck de lever på några dagar.

            Har du andra fiskar i än dina Metae?
            Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
            16500liter odlingskar.
            3500liter vardagliga.
            6kbm tempererad damm.
            MvH
            Daniel
            0735-433428

            Kommentar

            • pirayan

              #7
              var borta i helgen, och nu när jag är hemma igen så finns det varken rom eller yngel i karet... jaja... bättre lycka nästa gång

              Kommentar

              • Helenai
                Användare
                • oktober 2004
                • 269

                #8
                Nykläckt Artemia petade jag ner till dem när de knappt var frisimmande men hade börjat hoppa >3 cm från botten. Mitt hetaste tips m a o. Sedan fick de räkmix eller ciklidpellets i någon lämplig storlek.

                Enda konkurrensen i karet var kardinaltetror och så småningom några schackisar och A. hongsloier. Det var rätt kul att se två schackis-honor försvara räkmix, rygg mot rygg, mot 12-15 yngel i jämstor eller större storlek än dem själva. Ynglen hade lärt sig tillbörlig respekt tidigare i livet...

                Mitt A. metae-par köpte jag i vuxet format av en kille från Onsala. De lekte framgångsrikt 3 ggr (1 kull sommaren 2005, 2 kullar 2006) och misslyckades med 3-4 lekar. Dock var det mycket tröttande, främst för hanen (han var helt uttröttad efter cirka 5 veckors pappaliv och dog efter sista lyckade kullen). Idag lever honan ensam och har mumsat i sig alla kardinaltetror (så länge hanen levde lät de ALL småfisk vara, ) som eftermiddagsnacks eller nattmål. Om någon vill ta vara på damen är det helt OK för mig att bli av med henne...
                Varde ljus... och det vart mörker.

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                Kommentar

                • firefox75
                  Användare
                  • april 2007
                  • 234

                  #9
                  Bara skicka vettu

                  har lite probs med bilen...så skicka är bäst...
                  Tar henne gärna
                  Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
                  16500liter odlingskar.
                  3500liter vardagliga.
                  6kbm tempererad damm.
                  MvH
                  Daniel
                  0735-433428

                  Kommentar

                  Arbetssätt...