Spärrballong

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laban
    NCS Medlem
    • januari 2013
    • 196

    Spärrballong

    Hej!

    Min stora fina mainganohanne har svält upp som ett klot. Ögonen är grumliga och ser ut som en grodas. Det har hänt på ett dygn. Han äter och uppför sig normalt. Någon som har en idé?
    Cheers,
    Laban

    "We Fear No Foe" MFC
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Ursprungligen postat av Laban
    Hej!

    Min stora fina mainganohanne har svält upp som ett klot. Ögonen är grumliga och ser ut som en grodas. Det har hänt på ett dygn. Han äter och uppför sig normalt. Någon som har en idé?
    Det låter som klassisk bukvattensot/förstoppning, men normalt sett har de slutat äta vid det laget. Hur som helst är det förmodligen kört för den stackarn
    Tony Englund

    Kommentar

    • Laban
      NCS Medlem
      • januari 2013
      • 196

      #3
      OK, behöver jag medicinera karet?
      Cheers,
      Laban

      "We Fear No Foe" MFC

      Kommentar

      • tjornpatrik
        Användare
        • augusti 2006
        • 830

        #4
        Tycker det låter konstigt att han fortfarande äter, oftast brukar dom väl sluta äta innan dom svullnat upp. Är det bukvattensot är det troligtvis kört när han har svullnat upp så kraftigt. Tycker man ser det på andningen också. Tycker du snabbt ska isolera fisken från dom andra och medicinera med Aqua-Furan + Octozin i kombination (eller Flagyl som fås genom veterinär). Huvudkaret behöver du säkert inte medicinera om bara den fisken var drabbad, gör istället ett rejält vattenbyte och håll noga koll framöver vad som händer och om några fiskar börjar matvägra, spotta ut maten eller visa andra symtom.

        Kommentar

        • Laban
          NCS Medlem
          • januari 2013
          • 196

          #5
          Tack för svaren.
          Cheers,
          Laban

          "We Fear No Foe" MFC

          Kommentar

          Arbetssätt...