Info om Apistogramma paucisquamis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Långås
    Användare
    • augusti 2005
    • 73

    Info om Apistogramma paucisquamis

    Har fått hem ett par VF Apistogramma paucisquamis och hittar inte så mycket info om den.

    Min första fråga är om den är känslig för PH värde. Har hittat på någon sida att den vill ha ph4.5-6.5. Ligger idag på cirka 7 i karet där de går. De har lekt 2 ggr men honan har käkat upp rommen båda gångerna. Har inte sett att rommet möglat eller blivit vit. Kan det bero på felaktigt PH eller är det bara lite mer träning som behövs tror ni?

    Andra frågan är om det funkar att hålla dom parvis eller om man skulle ha flera honor till en hane. Har sett olika info på olika ställen på nätet. Hanen är ganska hård mot honan under lek men hon är i god kondition så jag ser inte något akut problem.

    Så om någon har lite egna erfarenheter om de här små skönheterna så vore mycket intressant om ni ville dela med er.
    Mvh
    Peter Fredriksson
  • Nicke SA
    NCS Medlem
    • januari 2007
    • 290

    #2
    Har ingen erfarenhet av dem, men att de är fina. I "south american dwarf cichlids" föreslås ett ph på 5.6-6.0 för lek, samt lågt nitratvärde. Hannarna lär vara aggressiva mot honorna, så för den skull kanske det skulle vara bra att ha liten övervikt av honor.
    Lycka till med dem!
    // Mvh Niklas
    Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

    Kommentar

    • Långås
      Användare
      • augusti 2005
      • 73

      #3
      Snackade med killarna på Åleds idag och fick reviderat att paret jag har inte är paucisquamis utan Ap. Pulchra. Så då var det lite lättare att få tag i information.

      Detta innebär då att fotot som jag tagit på hanen och som finns med i artbeskrivningen här skall flyttas (eller kan ni vänta så skickar jag in ett bättre snart)
      Mvh
      Peter Fredriksson

      Kommentar

      • Koi-fantast
        Användare
        • november 2007
        • 555

        #4
        Ursprungligen postat av Långås
        De har lekt 2 ggr men honan har käkat upp rommen båda gångerna. Har inte sett att rommet möglat eller blivit vit. Kan det bero på felaktigt PH eller är det bara lite mer träning som behövs tror ni?
        Jag tror nog att det är träning som behövs. Ofta präglas de små liven av deras föräldrar och de lär sig mycket ifrån dem. Så, ska man lyckas väl i längden så tror jag det är bättre att försöka ha föräldrar kvar så länge det går. De som dras upp artificiellt eller utan förälder blir sämre föräldrar. Detta säger jag utan egen erfarenhet, utan det har jag läst mig till i böcker.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
        http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

        Kommentar

        Arbetssätt...