Tips vid flytt ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Twosaint
    Användare
    • december 2004
    • 68

    Tips vid flytt ?

    Man läser ofta i annonser på stora akvarium "säljer pga flytt" men nu tänker jag inte göra mig av med firrarna bara för att jag byter stad. I dagsläget har jag ett 540L "fisksoppa" som jag hade tänkt flytta 14 mil, så min fråga är har ni några tips och råd och vad man INTE bör göra.

    Eftersom jag suktat efter ett 720L ett tag så funderar jag på att köpa ett och ställa upp det i nya lägenheten och låta det stå och gå till sig där en vecka eller två för att tömma burken och flytta rubbet på en dag känns inte som ett bra alternativ.
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Jag skulle nog göra så. Sätt igång det nya karet så fort som möjligt. Sen så skulle jag ta med mig en spann akvarievatten från det gamla akvariet till det nya varje gång du åker emellan. Fylla på det gamla med en spann nytt vatten.

    Sen tar du fiskarna när du fått möblemanget o allt annat på plats.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • april 2002
      • 5028

      #3
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Jag skulle nog göra så. Sätt igång det nya karet så fort som möjligt. Sen så skulle jag ta med mig en spann akvarievatten från det gamla akvariet till det nya varje gång du åker emellan. Fylla på det gamla med en spann nytt vatten.

      Sen tar du fiskarna när du fått möblemanget o allt annat på plats.
      Och har man inget akvarium till övers kan ni säkert låna ett av Willhelm
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Det går säkert bra!

        Jag glömde att jag har fått tre till, så nu har jag sjutton tomma.
        Senast redigerad av Wilhelm; 06 januari 2008, 18:04.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • tjornpatrik
          Användare
          • augusti 2006
          • 830

          #5
          Ska du flytta fiskar kan man antingen använda sig av frigolitlådor eller "Eukanuba" tunnor som jag tycker är absolut bäst (se bild). Desa tunnor kan du säkert få eller få låna hos någon zooaffär. Rymmer väl en 30 liter / st. Sen transporten 14 mil tror jag inte blir några problem alls utan luftpumpar för fiskarna, har transporterat fiskar 40-50 mil utan luftpumpar i större 30 liters hinkar. Så länge ytan skvalpar ska det inte va något.

          Sanden kan man transportera i murarhinkar (fram på bilden) på 20-50 liter och som kostar från 50:- st. Sen kan man täcka över med engångsplats eller liknande under färd.

          Som du säger så är det ju alltid bästa att låta karet stå klar när man kommer med fiskarna. När jag flyttade sist hade jag däremot ingen möjlighet till detta utan allt skedde på samma dag, det enda bökiga var väl allt vatten jag fick ta med mig. Till mitt 1200 hade jag med mig 3-400 liter vatten. Pumparna lät jag gå i en stor hink när jag la ner karen och lät dessa vara på tills de att jag precis skulle åla. Sen var det första jag gjorde att bära upp pumparna och låta de gå i tunnorna igen tills de att jag kunde flytta över dom till karen.

          Ska du upp för många trappor med 720 karet kan jag rekommendera att låna/hyra vakumhandtag av en glasmästare. Normalt tycker jag inte ett 720 är några större problem på två personer utan handtag men är det bökigt att komma fram kan detta rekommenderas.

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8598

            #6
            När vi flyttade byggde flyttfirman en "lastpall" som de ställde akvariet på. Den hade lister i kortändorna så akvariet inte kunde kana iväg, och hade fixerade platser för bärselarna så inte de skulle glida. 3 våningar utan hiss (fast burken hade nog inte rymts i hissen on det funnits en sådan).
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • Crenicichla
              Användare
              • november 2006
              • 1055

              #7
              Jag sitter i en liknande sits med flytt inom kort.
              Men det är ett 540 med BTN Amazonas bakgrund och bakom bakgrunden så har jag mitt biofilter, alltså nån stans 60-100L filet massa.
              Har inte så bra koll på hur mycket exakt.
              Min plan är att flytta filermassan fort som fan till badkaret i nya lägenheten och att där köra med pumphuvud ocg doppvärmare så att fisken kan gå där.
              Efter det ämtar jag karet och fyller med vatten, lägger i filtret å sen kör jag.
              Det blir alltså som ett 100% vattenbyte, vad tror ni om det?
              MVH

              Kristofer

              Kommentar

              • tjornpatrik
                Användare
                • augusti 2006
                • 830

                #8
                Ursprungligen postat av Crenicichla
                Jag sitter i en liknande sits med flytt inom kort.
                Men det är ett 540 med BTN Amazonas bakgrund och bakom bakgrunden så har jag mitt biofilter, alltså nån stans 60-100L filet massa.
                Har inte så bra koll på hur mycket exakt.
                Min plan är att flytta filermassan fort som fan till badkaret i nya lägenheten och att där köra med pumphuvud ocg doppvärmare så att fisken kan gå där.
                Efter det ämtar jag karet och fyller med vatten, lägger i filtret å sen kör jag.
                Det blir alltså som ett 100% vattenbyte, vad tror ni om det?
                Jag hade kört på stora hinkar istället så kan fiskarna simma där i under tiden du fixar med karet. Sen så dumpar du över fiskar och vatten i karet. Försök spara ett par hundra liter vatten så blir det som lite mer än ett 50% vattenbyte.

                Har du luftpump eller liknande, du kan splitta upp dessa sen med tre-vägskorsningar (typ 5:-/st) så kan du köra luft i flera hinkar, annars får du röra om med i hinkarna med jämna mellanrum.

                Filtermassan kan du ha i en egen tunna och låta pumpen gå där i.

                Visst 100% vattenbyte kanske går om du drar i ordentligt med vattenberedningsmedel men jag hade nog inte gjort det, mest för att jag är skeptisk till att ha vatten i badkaret tror jag. Har du massagebad dessutom är det inte omöjligt att dom innan kört med kemikalier för att rena systemet.
                Senast redigerad av tjornpatrik; 06 januari 2008, 21:09.

                Kommentar

                • Koi-fantast
                  Användare
                  • november 2007
                  • 555

                  #9
                  Jag tror att du ska försöka skilja på filtermaterialet och vattnet med fiskarna. Klurar lite på om du inte kan göra någon provisorisk lösning med en hink/dunk/behållare där du har filtermaterialet och pumpen som pumpar tillbaka allt till badkaret. Var rädd om det kletiga slammet i filtret, där det finns nyttiga bakterier. Att lägga dem i en soppåse så att de behåller vätskan kanske funkar vid transport.

                  I sanden finns också mycket nyttiga bakterier etc. som jag skulle försöka behålla. Jag skulle nog bara flytta den direkt ner i akvariumet/badkaret och vid påfyllning av vatten byta det värsta. Dålig sikt av partiklar är inget som fiskarna mår dåligt av utan vattenkvalitén är viktigare att fokusera på.


                  Ursprungligen postat av Crenicichla
                  Jag sitter i en liknande sits med flytt inom kort.
                  Men det är ett 540 med BTN Amazonas bakgrund och bakom bakgrunden så har jag mitt biofilter, alltså nån stans 60-100L filet massa.
                  Har inte så bra koll på hur mycket exakt.
                  Min plan är att flytta filermassan fort som fan till badkaret i nya lägenheten och att där köra med pumphuvud ocg doppvärmare så att fisken kan gå där.
                  Efter det ämtar jag karet och fyller med vatten, lägger i filtret å sen kör jag.
                  Det blir alltså som ett 100% vattenbyte, vad tror ni om det?
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                  http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                  Kommentar

                  • Anders O
                    Användare
                    • mars 2007
                    • 49

                    #10
                    tomma akvarie

                    Ursprungligen postat av Wilhelm
                    Det går säkert bra!

                    Jag glömde att jag har fått tre till, så nu har jag sjutton tomma.
                    wilhem varför samlar du på tomma akvarie? som jag förstått har du många fina fiskar att fylla dem med, jag gjorde av med mina tomma akvarie, när jag flyttade hade 10-15st som jag ej fick plats med. ska bygga ett akvarie hus på tomten på ca 50-60 m3 till sommaren ska bara ha stora akvarie där.
                    Anders ohlsson
                    klippan

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #11
                      Jag ska fylla mina 4 akvarierum, så jag behöver fler tomma akvarier. En del av dem måste lagas.
                      Men jag har ingen energi just nu, så allt blir vilandes tills jag fått tillbaka energin!
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • Twosaint
                        Användare
                        • december 2004
                        • 68

                        #12
                        Tänkte bara avlägga lägesrapport om flytten.
                        Var och köpte några murarhinkar och kar på b*ltema lånade en lastbil med bakgavellyft.

                        Lyfte först ur all sten för att kunna fånga in fisken och då var det många som passade på att mätta magen då ynglen inte hade någonstanns att ta vägen. Gick åt en hel del frontosor och rödzebror idag. Syrran och hennes kille kom och grävde i "bajssanden" som hon beskrev den.
                        För att underlätta massa strul så hade jag redan införskaffat ett akvarium som stod på plats fyllt med vatten och en btn-amazonas (vet att det är "fel" bakgrund men den funkar så länge meningen är att tjejen ska få ha lite scalarer och diskusar så jag köpte det åt henne så hon har något att roa sig med. Alla hinkar rymdes i hytten medans det svarta lyxakvariet från feltema fick stå bak i lastbilen vilket inte kändes riktigt 100 men jag hade inte mycket annat att välja på.
                        Trippen Ö-vik till sundsvall gick bra med lite skvalpande och vatten på golvet, men när jag kom fram och öppnade på hinkarna så såg jag att en av dom vuxna frontosorna inte var vidare pigg. Dum som jag var hade jag stoppat ner en hona tillsammans med min stora hane som helt enkelt hade bitit ihjäl henne tänkte aldrig så långt.
                        Dom yngel som inte blev mat släppte jag ner i mina yngelkar där det redan går en grupp golden och rödzebror, där vart det ännu mera kalas och det gick åt fler yngel. Är det nån som har nån förklaring varför yngel som släpps ner blir mobbade och ihjälbitna även om dom är större än andra yngel i karet ?

                        Knäppte iaf en bild nu innan det blir läggdags och simpsons-boxar =)

                        Kommentar

                        Arbetssätt...