Mat till Malar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dala
    Användare
    • november 2007
    • 154

    Mat till Malar

    Jag brukar ge mina malar tabletter och ibland en gurkskiva.

    Jag har fått problem nu när jag köpt flaggcikider, då dessa är värsta matvraken.
    Även om jag lurar alla fiskar till ena sidan med deras mat, och släpper i tabletter i andra så de sjunker så letar flaggerna upp dom och sen äter upp dom. Även när jag släpper i en gurkskiva så är det flaggerna som äter mest.

    Är det någon annan som har haft liknande problem och vad kan man göra åt det?
    Ska jag byta mat till malarna kanske, använder idag "Tetra Wafer Mix".Men verkar som att flaggerna äter allt de kommer åt, även mina växter

    //Patrik
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Du skriver inte vilka malar du har. Är det nattaktiva malar kan du släppa ner tabletter efter att ljuset släckts. Håll koll på malarna så att de ser ok ut (dvs inte magrar). Annars får du nog bita i det sura äpplet och sära på firrarna. Alla fiskar är inte lämpligt sällskap åt varandra. Sådana som är matvrak och äter fort/mycket funkar i många kar, lite mer skygga firrar som inte är så snabba på maten funkar bäst ihop med liknande firrar.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • dala
      Användare
      • november 2007
      • 154

      #3
      Nej just det, ser att jag glömde de ....

      Det gäller 2st "vanliga" ancistrus och är väldigt aktiva under de ljusa timmarna, de mörka har jag inte studerat..

      Kommentar

      • tjornpatrik
        Användare
        • augusti 2006
        • 830

        #4
        Ursprungligen postat av dala
        Nej just det, ser att jag glömde de ....

        Det gäller 2st "vanliga" ancistrus och är väldigt aktiva under de ljusa timmarna, de mörka har jag inte studerat..
        Du har inte någon malgotta eller liknande som malarna är i, i så fall kan du smyga in maten där (i bästa fall kommer inte fiskarna in). Själv haft jätte problem med just malar och mat. Försökt med alla möjliga saker men nu lever mina främst på rester från frysfoder främst räkmix, blir ju en hel del iom att jag matar mycket till mina stora. Annat man kan prova är Zucchini, squash, broccoli, ärtor mm. Zucchinin kan kan man trä ex på en sked eller likn och släppa ner.

        Kommentar

        • Wirre
          Användare
          • november 2006
          • 50

          #5
          Jag ger mina malar Zucchini som jag strycker in maltabletter i och ärtor. Dom brukar även ta åt sig nån räka om det blir över.
          720 L SA/CA. 222 L barber/botior.

          Kommentar

          • dala
            Användare
            • november 2007
            • 154

            #6
            Då bär det av till affären imorgon och köpa zucchini, det där med att trycka i tabletter var smart

            Nej, ingen direkt malgrotta. Har en trasig kruka, samt lite sten med tunnlar som de gömmer sig i.
            Men för att få maten in där måste jag ner i karet och gräva. Känns jobbigt bara för att mata dom, då jag måste lyfta bort ramp och allt.

            Tack för tipsen!

            //Patrik

            Kommentar

            Arbetssätt...