BTN modulkar sprack!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oden70
    Användare
    • januari 2007
    • 869

    BTN modulkar sprack!!

    ´Har en undran!
    Var så att en dag när jag kom hem från jobb så hade mitt kar med BTN moduler sprukigt i bakre glaset. hade fyllt karet med moduler och har nu en fråga.
    Karet var bara typ en 3 veckor gammalt och sprack precis vid en modul.
    Hade en tjock silikonsträng så det var inte direkt kontakt mellan modul och glas.
    Men det var tätt så det fanns bara lite vatten i nederkanten av modulen som satt med spättsen ner mot botten av karet..
    Kan det ha blivigt spänning på för liten yta då modulen står emot en viss mängd vatten som finns i karet och detta överförs till modulens relativt smala kontaktyta mot glaset....
    Eller jag har bara haft spänning i glaset från tillverkningen av karet??
    Fick ersättning för kar, pump, sand och 30 st troffar av affären jag köpe karet i men det e frågan om jag vågar göra ett nyttmodulkar???
    hur gör ni??? Sätter ni modulerna så dom vattenfylls tex genom att borra små hål i dom eller genom glipor i silikoningen vid montering???
    E det så att jag e ensamm om denna erfarenheten eller flera har drabbats av detta fenomen??
    Hur skall jag göra ?????
    Petrochromis is da shit8)8)
  • Bumling
    Användare
    • januari 2007
    • 218

    #2
    Om modulerna är limmade utan att att ha ett "utsläppshål" för gaser etc som fastnat innanför är det nog risk för att trycket kan orsaka spänningar vilket i sin tur ger sprickor i allt för tunt glas!!! Tyvärr! I mina hela moduler finns alltid ett antal hål borrade för att få vattnet att och ev gaser att cirkulera!!

    Kommentar

    • Oden70
      Användare
      • januari 2007
      • 869

      #3
      Ursprungligen postat av Bumling
      Om modulerna är limmade utan att att ha ett "utsläppshål" för gaser etc som fastnat innanför är det nog risk för att trycket kan orsaka spänningar vilket i sin tur ger sprickor i allt för tunt glas!!! Tyvärr! I mina hela moduler finns alltid ett antal hål borrade för att få vattnet att och ev gaser att cirkulera!!
      Det var en modul som var öppen ovanför ytan som det gäller, men du borrar dessa också för cirkulation av vatten? Hur storra e dina hål i millimeter och hur många per modul??? det var 8 mm glas som sprak, så tror mera på en spånning som uppstå vid tillverkningen av karet.... Gärna flera åsikter även ang. cirkulations hål i modulerna..
      Petrochromis is da shit8)8)

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Jag har inte borrat hål i mina moduler och det har inte hänt något än iaf. Mitt ena har varit igång i 2,5 år.

        Kanske var fel i tillverkningen så att det fanns spänningar i glaset?

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • april 2002
          • 5028

          #5
          Moduler är förhållandevis mjuka och dom kan omöjligt ha haft sönder en ruta,
          ta en modul o klappa på en 10mm ruta det enda som kommer att smulas sönder är modulen.

          Men det går att ha sönder en gavelruta om du spänner in en hel bakgrund mellan gavlarna (hävstång) fruktansvärd påfrestning mot gavlarna

          vad går akvarier sönder av

          1. dålig bänk
          2. ej vågrätt
          3. klent golv
          4. tunnt glas
          5. fel silicon som släpper först sedan spricker glaset
          6. fel underlag mellan bänk o glas allternativt ram
          7. felkonstruerat akvarium som ej har rätt avlasting

          Det är en skröna att

          säga en sten i skum eller även en riktig sten som har sönder akvariet samma sak gäller vilken kvalite glaset har 99.9% är float 0.1% optivit samma hållfasthet
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • Falköping Andreas
            Användare
            • februari 2006
            • 1214

            #6
            Håller med Erik. Jag tror inte det beror på dina moduler utan det måste vara ett tillverkningsfel av karet i samråd med något fel injusterad benställning kanske? Modulernas påverkan är det inte iaf.
            http://www.skovdeaf.se/

            Kommentar

            • Oden70
              Användare
              • januari 2007
              • 869

              #7
              Nope!

              Ursprungligen postat av Falköping Andreas
              Håller med Erik. Jag tror inte det beror på dina moduler utan det måste vara ett tillverkningsfel av karet i samråd med något fel injusterad benställning kanske? Modulernas påverkan är det inte iaf.
              Om det har med fel invägd bänk så får jag säga nej, då e det fel på vattenpasset. Underlaget mellan bänk ock kar var 10mm frigolit .. Betånggolv så klent e det inte, ställningen var ny och det var rätt silikon.....
              Så återstår bara 1 sak enligt mig då.. Spånning i glaset pgaq tillverkningsfel....
              Kan vi se detta som orsaken då alla dom punkter som cf.akvarielagret tog upp e uteslutna???

              Så då e det bara att göra ett nytt modul kar och hoppas att man inte får ett måndags ex igen,, för vill inte bli våt om fötterna igen..
              Petrochromis is da shit8)8)

              Kommentar

              • Klas A
                Användare
                • december 2004
                • 104

                #8
                Hade du frigolit mellan aluramskar och aluställning...
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=114789

                Kommentar

                • Oden70
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 869

                  #9
                  Ursprungligen postat av Klas A
                  Hade du frigolit mellan aluramskar och aluställning...
                  Både ja och nej.... detta karet var helglas och som du läst har jag skrivigt att där fanns 10mm frigolit så nej ang. alukar då det e glas vi pratar....

                  -Men nu när du frågar ang alu kar och frigolit så e svaret ja....
                  han vrigolit mellan ALLA kar och stälningar alukar inkluderat.. Better safe than sorry, om man så säger...
                  Har bara blivigt så men då jag har klinkersgolv i mitt akvarierum och ingen golvvärme så funkar det även som lite isolering.. Inte mycket men lite ialla fall
                  Petrochromis is da shit8)8)

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • april 2002
                    • 5028

                    #10
                    Enda sättet att det blir spänningar i glas är om man
                    1. tvingar ihop bitarna med skruvtvingar
                    2. eller en felkapning på 5mm som man knackar bort med hovtång
                    3. eller att glas skaver mot varann utan silicon
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • april 2002
                      • 5028

                      #11
                      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      Enda sättet att det blir spänningar i glas är om man
                      1. tvingar ihop bitarna med skruvtvingar
                      2. eller en felkapning på 5mm som man knackar bort med hovtång
                      3. eller att glas skaver mot varann utan silicon
                      4. glömde men det men dom som limmar ofta gäller detta alldrig

                      men om man limmar ett akvarium på golvet som lutar betyder det ganska stora spänningar när man ställer akvariet i våg efteråt
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • Pettap
                        NCS Medlem
                        • januari 2005
                        • 1385

                        #12
                        Så här kan det gå om man slarvar med limningen efter ett år. Efter en vecka var det limmat upptorkat och i gång igen.
                        4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                        900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                        Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                        Kommentar

                        • Oden70
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 869

                          #13
                          Lösningen på gåtan!!

                          Skulle vilja tacka alla som kommigt med förslag men nu kommer svaret på varför karet sprack.....
                          I det helglas kar som jag hade modulerna sprack en dag bakrutan uppifrån och ner .... Efter att jag tagit bort moduler så man kunde se bättre har jag funnigt felet vilket var följande......
                          Längst med fram och bakrutan på karet sitter där ca 6cm breda glas längst med glaset för att staga upp det och se till så det inte bågnar av vatten trycket i karet.... dom sitter ca 2cm ner från karets överkant...
                          Nu visade det sig att på halva den bakre glas staget så hade dom missat lite med siliconen och fåt den för tunn, och ju längre ut mot karens gavel man kom ju tnnare lager mellan staget och glaset och alldra längst ut där staget slutade fanns INGEN silikon alls. Detta har gjort att stagets hörna låg emot karets bakre glasvägg, när där blev tryck på ytterglaset så kom hörnan på glasstaget att ligga kloss emot karets glas vilket satte spänning i glaset ... Detta har enligt min mening gjort att karet tillslut sprak av spänningen som bildades där... Låter detta rimligt som slutsatts???
                          Petrochromis is da shit8)8)

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • april 2002
                            • 5028

                            #14
                            Ursprungligen postat av Oden70
                            Skulle vilja tacka alla som kommigt med förslag men nu kommer svaret på varför karet sprack.....
                            I det helglas kar som jag hade modulerna sprack en dag bakrutan uppifrån och ner .... Efter att jag tagit bort moduler så man kunde se bättre har jag funnigt felet vilket var följande......
                            Längst med fram och bakrutan på karet sitter där ca 6cm breda glas längst med glaset för att staga upp det och se till så det inte bågnar av vatten trycket i karet.... dom sitter ca 2cm ner från karets överkant...
                            Nu visade det sig att på halva den bakre glas staget så hade dom missat lite med siliconen och fåt den för tunn, och ju längre ut mot karens gavel man kom ju tnnare lager mellan staget och glaset och alldra längst ut där staget slutade fanns INGEN silikon alls. Detta har gjort att stagets hörna låg emot karets bakre glasvägg, när där blev tryck på ytterglaset så kom hörnan på glasstaget att ligga kloss emot karets glas vilket satte spänning i glaset ... Detta har enligt min mening gjort att karet tillslut sprak av spänningen som bildades där... Låter detta rimligt som slutsatts???
                            Jag köper det argumentet om sprickan börjar där glaslisten slutar
                            kan du inte ta en bild å lägga in här
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • Oden70
                              Användare
                              • januari 2007
                              • 869

                              #15
                              kan inte...

                              Kan tyvär inte ta ett fotomen du har rätt, sprickan börjar presis där glaslisten slutar.. Är presis som en stjärna i glaset där... Har svart klisterplastfilm på baksidan av karet så alla glasbitar sitter kvar på rätt ställe .....
                              Så när moduierna kom bort var det solklart att se vart felet va....
                              Nu kommer man att vara mer observant när man handlar kar, titta och känna lite extra skadar ju aldrig.....
                              Senast redigerad av Oden70; 08 januari 2008, 22:29. Anledning: glömt lite
                              Petrochromis is da shit8)8)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...