Billig artemia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pelle
    Användare
    • maj 2002
    • 387

    Billig artemia?

    Har någon tips om var man kan beställa artemia ägg till bra pris? Vill helst ha 500 grams förp.

    Mvh/ Per
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    #2
    Här kan du hitta artemia till hyfsade priser.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Köpte min senaste burk på Åleds. Mycket vettigt pris och ffa sanslöst bra kläckning. Fast det var nog en större förpackning än 500 gram.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Hagge
        Användare
        • januari 2003
        • 432

        #4
        Ursprungligen postat av Pelle
        Har någon tips om var man kan beställa artemia ägg till bra pris? Vill helst ha 500 grams förp.

        Mvh/ Per
        Vad är bra pris? Billigast är inte alltid billigast räknat på mängden foder du får ut! Köp ett schysst välkänt märke med garanterat kläckningsresultat, annars kan du bli besviken...

        San Francisco-nauplier är mindre än Utah-nauplier (att tänka på om man har vädigt små yngel som skall utfodras) Fast jag vet inte hur det är idag, kanske bara är San Francisco-kvalitet som gäller!
        /Fredrik

        Kommentar

        • olaJ
          Användare
          • augusti 2003
          • 584

          #5
          Ursprungligen postat av Pelle
          Har någon tips om var man kan beställa artemia ägg till bra pris? Vill helst ha 500 grams förp.

          Mvh/ Per
          454g kostade 430:- hos Åled förra veckan när jag köpte en där. Mycket bra pris för bra artemia tycker jag.
          "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 3111

            #6
            Ursprungligen postat av olaJ
            454g kostade 430:- hos Åled förra veckan när jag köpte en där. Mycket bra pris för bra artemia tycker jag.

            är det den kinesiska?

            i så fall är det extremt dyrt för kinesisk.....billigare att importera amerikansk själv.......eller köpa amerikansk från tyskland ungefär samma pris
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 3111

              #7
              Ursprungligen postat av Hagge
              Vad är bra pris? Billigast är inte alltid billigast räknat på mängden foder du får ut! Köp ett schysst välkänt märke med garanterat kläckningsresultat, annars kan du bli besviken...

              San Francisco-nauplier är mindre än Utah-nauplier (att tänka på om man har vädigt små yngel som skall utfodras) Fast jag vet inte hur det är idag, kanske bara är San Francisco-kvalitet som gäller!
              kunde inte hålla med mer om dina första ord, köp nåt som du är nöjd med innan, prova inte nya sorter som du inte vet hur de funkar, vissa sorter funkar olika bra i olika vatten, de ryska och kinesiska okända märkerna brukar floppa rejält.

              ja de flesta amerikanska märken är av fransiscana varianten, (utah) som du kallar den är väl artemia salina egentligen om jag inte har helt fel och den har jag inte stött på på ett tag, tror at o.s.i hade den i sin burk, men priset på den är inte kul i europa. Vad de ryska och kinesiska sorterna är för art har jag ingen aning om, och om man frågar så får man heller inga svar.

              min erfarenhet är att det är olika tillväxt på de olika sorterna oxå, där salina är helt överlägsen enligt mig, fransiscanan är oxå ganska ok men betydligt sämre. den kinesiska och den ryska är enligt mig mycket sämre i tillväxt och och färgegenskaper på fisken. men det är ju bara mina egna bedömningar, andra har säkert andra uppfattningar, men jag har iaf prövat alla sorter och gjort min egna bedömning.
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • Falköping Andreas
                Användare
                • februari 2006
                • 1214

                #8
                Jag anv den som kommer från åleds och den funkar alldeles utmärkt. köper den i Nol fö och tror den ligger ungefär i samma pris som olaj nämde.
                http://www.skovdeaf.se/

                Kommentar

                • Pelle
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 387

                  #9
                  Tack för alla synpunkter och råd! Jag köpte faktiskt från Åleds förra gången det begav sig. Det var en 400-500 grams burk Orange färgad, och enl. uppgift med Kinesisk artemia. Tyvärr har jag kastat den tomma burken för ett tag sedan och jag kommer inte ihåg märket. Jag tittade på Åleds hemsida och såg att de numera sålde ett märke som heter HTA (blå burk). Är det den sorten ni har, Andreas, Ola och Patrik?
                  Den kinesiska sorten jag har just nu (har kvar lite i en plastpåse från Åleds artemian) funkar alldeles utmärkt enl. min mening, kan inte alls klaga på kvaliten.
                  Om ni är nöjda med HTA-artemian Andreas, Ola och Patrik, så tänker jag beställa igen från Åleds!

                  cichlids4fun, var finns det billigare kinesisk artemia i Sverige? Men kanske det låga priset speglar låg kvalitet? Du har dålig erfarenhet av den artemian vad jag förstår?
                  Var beställer du artemian i USA? Har du någon länk till en leverantör?

                  Kommentar

                  • Falköping Andreas
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1214

                    #10
                    de burkarna jag haft har varit orangefärgade ( VAst sea).så vad de dom har nu är för sort har jag ingen kännedom av
                    http://www.skovdeaf.se/

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #11
                      Jag köpte en påse rysk artemia en gång för en spottstyver. Kunde lika gärna försökt kläcka röd blästersand istället.
                      Så köp inget billigt!
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • Pelle
                        Användare
                        • maj 2002
                        • 387

                        #12
                        Andreas, Här är en länk till artemia burken jag pratar om:



                        Det verkar faktiskt vara ett amerikanskt märke, om jag tolkar det som står på burken rätt.

                        Kommentar

                        • Pelle
                          Användare
                          • maj 2002
                          • 387

                          #13
                          Detta amerikanska företag säljer både artemia från sin "fabrik" i Kina och från USA.
                          Se bilderna från "Harvesting" i Great salt lake och blderna från "Culture ponds" i Kina.

                          Kommentar

                          • Lars Andersson
                            NCS Medlem
                            • oktober 2002
                            • 601

                            #14
                            Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                            de burkarna jag haft har varit orangefärgade ( VAst sea).så vad de dom har nu är för sort har jag ingen kännedom av
                            Jag introducerade dessa orange burkar hos ett gäng tyska odlare och vips så gick priset upp en bit när dom beställde hundratals burkar.

                            Men bra är dom.
                            Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                            Kommentar

                            • cichlids4fun
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 3111

                              #15
                              Ursprungligen postat av Pelle
                              cichlids4fun, var finns det billigare kinesisk artemia i Sverige? Men kanske det låga priset speglar låg kvalitet? Du har dålig erfarenhet av den artemian vad jag förstår?
                              Var beställer du artemian i USA? Har du någon länk till en leverantör?
                              Nej var det finns billigare kinesisk artemia vet jag inte eftersom jag inte använder den förutom i tyskland då då brukar man kunna hitta kinesisk för runt 200-250kr burken , men tycker den är skit, jag har provat 4st olika kinesiska och alla var undermåliga tycker jag, jag jämförde det priset med artemia fransiscana från tyskland för samma pris och då tyckte jag den kinesiska verkar dyr.....nu verkar det ju som du har hittat att åleds är amerikansk, vet du om det så eller är den kinesisk förpackad i usa... en en annan vanlig bluff.

                              artemian har blivit så dålig på sista åren så folk nöjer sig med mindre bra artemia och vips så är standarden sänkt, men jag är kräsen och vill ha gammal god kvalitet och då duger inte kinesisk för mig

                              jag brukar köpa från brine shrimp direct i usa


                              , och har även prövat från fosters


                              , men nästa gång tänkte jag försöka förhandla till mig bra pris från zoo zajac
                              på storpack.



                              vi har iof importtillstånd från usa och när dollarn är så billig så kan det ju löna sig ordentligt, men man kanske ska leta efter billigare artemia då.

                              en sak man måste tänka på från usa är att det tillkommer en massa avgifter så det lönar sig inte om man köper en eller två burkar om man inte klarar sig från tullen.....
                              Mvh
                              Peter

                              don´t drink water-fish ..... in it!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...