Bra metal 2008

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    Bra metal 2008

    Tjo!

    Eftersom det finns en hel drös med rockers på forumet tänkte jag göra ett tappert försök att få reda på all bra metal som släpps. Det kommer ju massor av värdelös smörja, så att hitta guldkornen kan vara snudd på omöjligt.

    Just nu har jag ont om tips på skivor släppta 2008 (har väl inte kommit så många ännu), men jag kommer fylla på allt eftersom det dyker upp bra prylar, och jag hoppas ni gör det samma!
    Tony Englund
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Tja Tony, kul tråd dock är jag inte inne i denna genren så mycket utan mer punkrock/hårdrock. Kommer nog ge lite tips framöver om det är ok?

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Naturligtvis. Metal är väl kanske lite snävt, men om vi håller dansband och afropop utanför så är det lugnt
      Tony Englund

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Ursprungligen postat av Tony
        Tjo!

        Eftersom det finns en hel drös med rockers på forumet tänkte jag göra ett tappert försök att få reda på all bra metal som släpps. Det kommer ju massor av värdelös smörja, så att hitta guldkornen kan vara snudd på omöjligt.

        Just nu har jag ont om tips på skivor släppta 2008 (har väl inte kommit så många ännu), men jag kommer fylla på allt eftersom det dyker upp bra prylar, och jag hoppas ni gör det samma!
        Tja, det är ju lite svårt att veta vad som blir riktigt bra i förväg. Framför allt stora väletablerade band tycker jag ofta tenderar att göra en besviken, förmodligen pga för högt ställda förväntningar.
        Paradise Lost som väl i år firar 20-årsjubileum ska turnera en hel del i år efter vad jag hört så det är kanske tveksamt om de släpper ngt nytt men om jag får lov att ta mig friheten att summera fjolåret så anser jag att deras In Requiem är en av de absolut bästa metalplattorna som släpptes 2007. Gillar man dessutom goth/doom så vågar jag nästan påstå att det är den bästa plattan någonsin!!! (Det finns ju inget bättre än när åldrande metalgubbar hittar tillbaka till sina rötter... Långt ifrån alla klarar av det) Kolla upp den i väntan på årets "guldkorn".

        Dyker det upp ngt intressant frampå under 2008 så ber jag att få återkomma.

        Mvh/Andreas.

        Kommentar

        • slarvid
          Användare
          • december 2007
          • 517

          #5
          hola!!

          Sparzanza... eller hur de nu stavar... släppte en platta till förra året!!! Grymt bra stoner!!!
          540 mbuna + 54L yngel

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Psychedelia/OldSchoolRock/Stoner-släpp av hög klass som jag inte lyckats få tag på ännu är "Titan" fr NY och "Graveyard" fr Örebro/GBG.
            2007 års bästa platta enligt mig måste va Wichtcraft`s The Alchemist. OldSchool av högsta klass. E man inne på Blue Cheer,Pentagram,Sabbath och dyl bör man kolla upp dessa.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Sacrium
              Användare
              • november 2005
              • 353

              #7
              "De stora" släpper ju sina plattor i år.
              Kan Metallica t.ex lyckas göra ännu sämre smörja än St. Anger eller stämmer allt snack om en hårdare och mer back to basics platta?

              Judas Priest ska bli intressant. Tyckte Angel of retribution var en klockren återföreningsplatta med Halford.

              Själv ser jag lite fram emot Heaven shall burn som släpper ny platta i slutet av januari. Och Avantasia med tanke på att man är Kiske fantast

              Festivalsäsongen lär bli skapligt kul i alla fall. Ett återförenat At the gates och Carcass smäller rätt högt.

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                Ja, At the gates återförening är det i särklass mest intressanta sedan Hendrix spelade på Woodstock Vart jag skall se dem har jag inte bestämt ännu, men någonstans i världen blir det. Wacken är ju inte fel, men kommer de till Metaltown vilket jag hoppas är det ju bekvämast (är inte så sugen på tält-och-bajamaja-liv längre).

                Den hittils mest intressanta skivan under 2008 har jag nu lyssnat på:

                Artefact - Ruins (http://www.artefact-metal.com)

                Låter som en väldigt Opeth-influerad black metal med grymma musikaliska skruvningar. Franskt dessutom.

                Och visst, jag skall ge Metallica en chans även om de enligt min åsikt har spelat i division 300 sedan den svarta.
                Tony Englund

                Kommentar

                • Sacrium
                  Användare
                  • november 2005
                  • 353

                  #9
                  Skulle de spela på Metaltown så är det läge för ett Meet and greet.

                  Skulle inte säga att Load är helt värdelös men att det gått störtlopp utför där kan jag vara med och skriva under på.

                  Desutom i år är det ju dags för GnR att släppa sin Chinese democracy. Det blir väl spännande...

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Det var faktiskt St. Anger jag syftade på angående "besvikelser" och att få "metalgubbar" verkligen klarar av att återgå till sina rötter fullt ut...And Justice for All är den "nyaste" skivan jag äger med Metallica!

                    När det gäller At the Gates så återstår det ju att se, är inte säker på att jag kan bedömma dem helt rättvist då jag väldigt väl minns hur det lät då när det begav sig, då när mitt band repade i samma replokalskomplex... Kan bara gratulera dem som får se dem igen...Jag är nästan partisk!

                    Mvh/Andreas.

                    Kommentar

                    • Sacrium
                      Användare
                      • november 2005
                      • 353

                      #11
                      Tycker ATG gjorde ett bra uttalande gällande att släppa en återföreningsplatta. De såg absolut ingen mening i det eftersom Slaughter of the soul kan ses som den närmast perfekta avslutningsplattan. Det var bara själva avslutet i sig som man ville åt.

                      Kommentar

                      • Lars Andersson
                        NCS Medlem
                        • oktober 2002
                        • 601

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tony
                        Naturligtvis. Metal är väl kanske lite snävt, men om vi håller dansband och afropop utanför så är det lugnt
                        Varför vi skall hålla afropop utanför har jag svårt att förstå? Det ligger ju närmare de egentliga ämnena än mycket annat. (Jag skall läsa tråden inatt) Jag tycker "off topic" är ganska kul eftersom ciklid.se inte är speciellt kul. (Plats för angrepp av nördarna på troffetråden (inlägg 4763). (Jag bjuder upp) Afrikansk "highlife" tillhör mina absoluta favoriter men hårdrock var det som var ämnet. Alla ciklidister har minst tre CD med Krux eller hur? Min son, Erik, avgudar Krux, själv tycker jag att dom är riktigt bra. Som sagt alla ciklidnördrar bör ha minst tre Krux att lyssna på. Jag var på konsert med Krux före jul och om det är bruset i huvet som avgör hur bra en grupp är så är Krux det bästa jag hört på tio år. Carptree var det sa Bill
                        Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lars Andersson
                          Alla ciklidister har minst tre CD med Krux eller hur?
                          Krux? Vad är det?
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • Lars Andersson
                            NCS Medlem
                            • oktober 2002
                            • 601

                            #14
                            Ett av få hårdrockband som är direkt relaterade till ciklid.se och ciklidnörderi. Ja, troligen det enda. Carptree sa Bill.
                            Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                            Kommentar

                            • Lars Andersson
                              NCS Medlem
                              • oktober 2002
                              • 601

                              #15
                              Om tio minuter är det en livekoncert med Led Zeppelin i 1:an. Kan det vara bättre. Jag har jagat "MothershipT-shirten" i två manader nu, snart skall jag väl komma över ett ex.

                              Puss och kram julegran.
                              Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                              Kommentar

                              Arbetssätt...