storleken...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slarvid
    Användare
    • december 2007
    • 517

    storleken...

    Undrar vad ni har för tankar om olika storlekar på tankar... Har ett 220L, men ska investera i ett större... Nu tänker jag då inte bara på att ju större dess så bättre, lättare o inreda o de själklara sakerna... tänker mer mekanik, o andra saker man kanske inte tänker på om man inte haft flera olika stora... Känns som 375 känns bra, då kan man nog ha innerfilter va?? Typ såna saker!!!
    540 mbuna + 54L yngel
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    #2
    Ursprungligen postat av slarvid
    Undrar vad ni har för tankar om olika storlekar på tankar... Har ett 220L, men ska investera i ett större... Nu tänker jag då inte bara på att ju större dess så bättre, lättare o inreda o de själklara sakerna... tänker mer mekanik, o andra saker man kanske inte tänker på om man inte haft flera olika stora... Känns som 375 känns bra, då kan man nog ha innerfilter va?? Typ såna saker!!!
    Innerfilter skulle säkert funka bra. Sen beror det på villken typ av ciklider du skall ha. Om du skall ha Malawi så skulle det säkert funka med två fluval 4plus, ett billigt och bra filter. Sen finns det ju många bra ytterfilter. Fördelen med de är att de har stor filtervolym.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

    Kommentar

    • Pettap
      NCS Medlem
      • januari 2005
      • 1385

      #3
      Varför skulle du inte kunna ha innefilter i stora akvarium? Jag tycker att en filter hörna är bästa alternativet då kan du gömma all prylar där bakom. Själv har jag en Eheim cirkulationspump på 1200l/t och 2st Eheim ytter filter på 1200l/t st som har sina insug bakom filter facket samt en doppvärmare. Mitt akvarium är på 540l. Fluval 4 tycker jag är för klen för stora akvarium, jag har 2st fluval 4 i ett 222L.
      //Peter
      4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
      900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
      Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

      Kommentar

      • slarvid
        Användare
        • december 2007
        • 517

        #4
        filetr

        vet inte, men alla som har stora tankar, som du, har en jävla massa filter både inne o ute... vill ha ett
        540 mbuna + 54L yngel

        Kommentar

        • Pettap
          NCS Medlem
          • januari 2005
          • 1385

          #5
          Jag har 2st ytterfilter för att jag har fått dom gratis. Skulle jag köpa nya så skulle jag bara köra med en cirkulations pump bakom en filter matta. Men då en som pumpar mer typ en Eheim 1260/1262 eller varför inte en riktigt billig Eheim Compact 5000 för 950kr
          //Peter
          4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
          900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
          Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

          Kommentar

          • Matz Karlsén
            Användare
            • februari 2004
            • 1127

            #6
            Jag har tidigare kört två fluval4plus i ett 375-literskar och då hade jag troffar i det och det fungerade kanon. Jag tror det är viktigare att man sköter sina vattenbyten än har nån monsteranläggning till filter. Jag kan också varmt rekommendera ett kammarfilter det har jag i mitt 720-kar.
            To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

            Kommentar

            • jannemannen
              Användare
              • juli 2004
              • 306

              #7
              Innerfilter kan man ju alltid ha ! I princip oavsett storlek på akvarium...

              Jag har 2 st filterkammare med 12 liter filtermatta vardera i mitt 960. Och det duger alldeles utmärkt enligt mig ! (och det är ju en sorts innerfilter)

              Jag tycker att du skall köpa ett så stort som rummet och ekonomin tillåter !

              Ett 375 är ju en väldigt trevlig storlek ! Smälter in i de flesta rum utan att verka litet !

              Mvh/Janne
              Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

              Kommentar

              • slarvid
                Användare
                • december 2007
                • 517

                #8
                Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                Jag har tidigare kört två fluval4plus i ett 375-literskar och då hade jag troffar i det och det fungerade kanon. Jag tror det är viktigare att man sköter sina vattenbyten än har nån monsteranläggning till filter. Jag kan också varmt rekommendera ett kammarfilter det har jag i mitt 720-kar.
                vad är troffar och vad är filterkammare?
                Senast redigerad av slarvid; 04 januari 2008, 22:16.
                540 mbuna + 54L yngel

                Kommentar

                • Matz Karlsén
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 1127

                  #9
                  Ursprungligen postat av slarvid
                  vad är troffar och vad är kammarfilter?
                  Troffar är Tanganyikaciklider ur tropheussläktet, se artregistret. Ett kammarfilter är ett filter där man sätter upp en kammare genom att silikona fast en glasruta ca 20cm från ett hörn och där emellan sätter man filtermatta och pumpar bakom. Dålig förklaring men hoppas du förstår.... Nån som är duktig kanske kunde lägga upp en ritning så att du förstår bättre.
                  To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                  Kommentar

                  • slarvid
                    Användare
                    • december 2007
                    • 517

                    #10
                    Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                    Troffar är Tanganyikaciklider ur tropheussläktet, se artregistret. Ett kammarfilter är ett filter där man sätter upp en kammare genom att silikona fast en glasruta ca 20cm från ett hörn och där emellan sätter man filtermatta och pumpar bakom. Dålig förklaring men hoppas du förstår.... Nån som är duktig kanske kunde lägga upp en ritning så att du förstår bättre.
                    låter billigt och smidigt!!! Hur rengör man? riva ut hela skiten eller?
                    540 mbuna + 54L yngel

                    Kommentar

                    • Matz Karlsén
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 1127

                      #11
                      Ursprungligen postat av slarvid
                      låter billigt och smidigt!!! Hur rengör man? riva ut hela skiten eller?
                      Det är bara att ta ut filtermattan och rengöra den. Jag brukar använda mig av duschen och pressa ut all skit. Fördelen med ett kammarfilter är att du får storfiltervolym och inte behöver rengöra så ofta. Jag brukar rengöra mitt varannat år.........
                      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                      Kommentar

                      • slarvid
                        Användare
                        • december 2007
                        • 517

                        #12
                        Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                        Det är bara att ta ut filtermattan och rengöra den. Jag brukar använda mig av duschen och pressa ut all skit. Fördelen med ett kammarfilter är att du får storfiltervolym och inte behöver rengöra så ofta. Jag brukar rengöra mitt varannat år.........
                        OJ!!! har en fluval 4+ eller vad det heter nu, den får jag göra rent minst en gång i månaden.... har du inget annat filter än det?
                        540 mbuna + 54L yngel

                        Kommentar

                        • Matz Karlsén
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 1127

                          #13
                          Ursprungligen postat av slarvid
                          OJ!!! har en fluval 4+ eller vad det heter nu, den får jag göra rent minst en gång i månaden.... har du inget annat filter än det?
                          I mitt 720 har jag ett kammarfilter med pumpar som pumpar 4500 liter/timmen. Så skall du ha det till ett 375 får du väl ha ungefär halva den kapaciteten. Filtermatta och pumpar hittar du billigt på www.pwss.se. Se under cirkulationspumpar. Jag använder mig av 10ppi filtermatta som är 10cm tjock.
                          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                          Kommentar

                          • slarvid
                            Användare
                            • december 2007
                            • 517

                            #14
                            Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                            I mitt 720 har jag ett kammarfilter med pumpar som pumpar 4500 liter/timmen. Så skall du ha det till ett 375 får du väl ha ungefär halva den kapaciteten. Filtermatta och pumpar hittar du billigt på www.pwss.se. Se under cirkulationspumpar. Jag använder mig av 10ppi filtermatta som är 10cm tjock.
                            de va la mycke billigare än andra pumpar!!! tack för hjälpen!
                            540 mbuna + 54L yngel

                            Kommentar

                            • slarvid
                              Användare
                              • december 2007
                              • 517

                              #15
                              akvarium

                              Har köpt mig ett 375L!!! Undrar om någon har lust att lägga upp en snabbskiss med förklaring och ev länkar på filterkammare!!!... matz...
                              540 mbuna + 54L yngel

                              Kommentar

                              Arbetssätt...