Trött firre?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    Trött firre?

    Min stora Placidochromis Phenochilus hane har börjat bete sig rätt konstigt, det har pågått i ca 2 veckor. Han lägger sig på botten och "vilar". Han simmar omkring men lägger sig ibland. Han simmar lite konstigt, typ osäkert och lite ryckigt. Ingen häftig andning, ingen svullen buk. Han är hungrig och käkar som vanligt och har gjort det under hela tiden han har betett sig så här. När han inte ligger och vilar gör han det fiskar gör, jagar sina polare och letar mat.

    Han blev uppvaktad av Fryerihanen ganska duktigt så jag flyttade över honom till ett 100 liters men det blev ingen skillnad. Nu har jag kört en Octozinkur, sista tabletterna åkte i idag. Han verkar lite piggare men ligger fortfarande på botten ibland.

    Någon som har en aning om vad det kan vara?
  • Vingen
    Användare
    • november 2007
    • 38

    #2
    Ursprungligen postat av Erik Österlund
    Min stora Placidochromis Phenochilus hane har börjat bete sig rätt konstigt, det har pågått i ca 2 veckor. Han lägger sig på botten och "vilar". Han simmar omkring men lägger sig ibland. Han simmar lite konstigt, typ osäkert och lite ryckigt. Ingen häftig andning, ingen svullen buk. Han är hungrig och käkar som vanligt och har gjort det under hela tiden han har betett sig så här. När han inte ligger och vilar gör han det fiskar gör, jagar sina polare och letar mat.

    Han blev uppvaktad av Fryerihanen ganska duktigt så jag flyttade över honom till ett 100 liters men det blev ingen skillnad. Nu har jag kört en Octozinkur, sista tabletterna åkte i idag. Han verkar lite piggare men ligger fortfarande på botten ibland.

    Någon som har en aning om vad det kan vara?
    Du, jag har exakt samma problem, fast detta på en "golden" och detta har pågått ganska länge nu, och dom andra golden har växt ifrån den lille här, och har inte en aning vad det är, så jag hoppas att någon kan svara på detta.

    Kommentar

    • Bright_Blue
      NCS Medlem
      • juni 2004
      • 1582

      #3
      Ålderdom kanske?

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Nej inte i mitt fall.

        Någon som har någon annan idé?

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #5
          Ursprungligen postat av Erik Österlund
          Nej inte i mitt fall.

          Någon som har någon annan idé?
          Kanske simblåsan är dålig, då kan dom få dom symtomen.Janne

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Bara att ta bort då antar jag... Trist

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Tänkte uppdatera lite...

              Efter att firren gått i drygt en och en halv månad i en annan burk flyttade jag tillbaka honom till stora burken igen och det har fungerat klockrent. Lite förvånande!

              Eftersom han käkade hela tiden var jag inte sugen på ta bort den utan lät honom gå i lilla burken, han verkade ju inte må dåligt.

              Ibland är det svårt att förstå vad som händer med de små liven

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Ingen annan som reagerat underligt i det stora karet?

                Kul att du lyckades få fart i honom igen och egentligen borde du ha en stjärna däruppe för att ge honom en chans och inte avliva honom. Kan hända att det var någon sorts sjukdom som han råkat ut för av någon anledning under perioden. Svårt att säga vad det kan vara när det bara handlar om en individ också.

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Ingen annan som har insjuknat eller visat liknande beteende. Han kanske bara var galet trött på Fryerin som var på hela tiden.

                  Lite bilder på firren, inget svårt val att vänta och se vad som händer när en så´n snygging fortfarande ser ut att må hyffsat bra
                  Bild 1, Fryerin bråkar (innan flytt)
                  Bild 2, Tillbaka i stora burken...
                  Bild 3, En av brudarna han fick komma tillbaka till

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Fungerar fryeri och phenochilus dåligt ihop normalt sett? Jag har nämligen önskningar om just dessa två arter i mitt kar...

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #11
                      Nja, jag tror min Fryerihane ser phenochilushanen som en rival av sin egen art. Den mindre phenochilushanen bryr han sig inte om. Men nu har det blivit lugnare, Fryerihanen verkar inte lika intresserad nu helt plötsligt. Dagarna efter jag släppte tillbaka phenochilushanen så var Fryerin ganska på dock så jag trodde först det skulle skita sig. Då ångrade jag lite att jag släppt tillbaka honom, men det ordnade till sig.

                      Det beror nog som vanligt på vilka individer man har...

                      Kommentar

                      • Koi-fantast
                        Användare
                        • november 2007
                        • 555

                        #12
                        Det kan också ha varit så att firren fått i sig något olämpligt som ett fiskben som satt sig på tvären i magen. Kul att det löste sig iaf..
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                        http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                        Kommentar

                        Arbetssätt...