aggresivaste fisken

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas Larsson
    Användare
    • januari 2004
    • 546

    #16
    Lätt val, har en Barred Midas hane som blivit en Petfish och går själv i ett 300 liters kar. han har hittills slagit ihjäl allt som kommit i hans väg under åren. Redan som liten slog han ihjäl en hel grupp L.fuelleborni som han vid tillfällig akvarieflytt gick ihop med. Sedan har 2 Midas honor en Zonata 1 A.Lyonsi samt en carpintis fått sätta livet till. Inte nog med det han tar köttbitar ur armen på Husse när man har nåt ärende i hans kar, Sista jag håvade honom nafsade han efter mig när jag lyfte håven ur vattnet och då halvlåg han redan i håven har aldrig sett dess like.
    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

    Kommentar

    • tjornpatrik
      Användare
      • augusti 2006
      • 830

      #17
      Ursprungligen postat av Niclas Larsson
      Lätt val, har en Barred Midas hane som blivit en Petfish och går själv i ett 300 liters kar. han har hittills slagit ihjäl allt som kommit i hans väg under åren. Redan som liten slog han ihjäl en hel grupp L.fuelleborni som han vid tillfällig akvarieflytt gick ihop med. Sedan har 2 Midas honor en Zonata 1 A.Lyonsi samt en carpintis fått sätta livet till. Inte nog med det han tar köttbitar ur armen på Husse när man har nåt ärende i hans kar, Sista jag håvade honom nafsade han efter mig när jag lyfte håven ur vattnet och då halvlåg han redan i håven har aldrig sett dess like.
      Haha känner igen de! Nåt så orädda fiskar. Helt hysteriska framförallt vid lek. Hade ett par en gång som delade alla mina 4 viltfångade Semaprochilodus Taenirus på 12-15 cm på mitten på 20 minuter för dom kom för nära. de brukar ju inte vara några direkta problem att ta dom i håven ialf.

      Kommentar

      • Micke Jarhl
        Användare
        • april 2002
        • 2277

        #18
        Hoppla!! dessa CA igår blev min Flowerhorn(sune,ungarna har döpt han) skogstokig..Mina Veja synspila verkar faktiskt på G och leka nu(längesen sist),Och Synspila hanen kunde inte låta bli Sune simmade efter bet den i stjärten störde honom mest hela tiden bara små tjyvbet..till slut brast det Sune blev nästan vit och sen sprutade fjällen i karet tur man var hemma såg allt så jag kunde sära på det hela ,annars har jag nog inte haft någon Synspila i livet tror jag. Han fick ordenliga skador på bukens ena sida på kanske 1min...Vad gör jag nu när jag hade honom i en fångs kasse och allt lugnade ner sig,,sakt gjort ut med all fisk i 300L baljan utom en algätare + en ensam Aquidens av någon form som sällskap bort med massa rötter för lite mer sim yta för Flowerhorn+ sällskap nu simmar dom ihop i 300L baljan som ett radar par hur lugnt som helst...Ska kanske ge han en chans om någon månad testa igen men som sagt de är speciella firrar detta hehe..
        Micke Jarhl Med akvarium!

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          #19
          Ursprungligen postat av Håknil
          Hej
          Håller med om det där sebran.Vad var det för art
          på den bifogade bilden sa du?Och hur va det nu med den här
          " beanin"?

          God forts.

          Håkan
          Parachromis Motaguense
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • Cichlidaholic
            Användare
            • juni 2005
            • 1103

            #20
            Detta med aggresiva arter är ju lite från kar till kar och storlek , utav de fiskar jag stött på har en del varit riktigt aggresiva fiskar. Däribland Lamprologus ocellatus gold som hugger efter håven så fort man kommer nära, och ständigt jagar bort andra fiskar.

            En annan lite större Malawiciklid "Mbuna" vid namn T.tropheops "Makokola reef" är riktigt elak med, inte på samma sätt den verkar gilla att nypa de andra fiskarna och vara retstickor.

            Men den elakaste fisken jag haft och fortfarande håller är Tyrannochromis nigriventer en mördarmaskin bland Malawiciklider. Har den revir och du släpper i någon annan större fisk som råkar kränka detta område tänker den bara en sak att döda denna. Annars funkar den ganska bra men det är en art man sätter in sist i ett kar och inte låter gå in först före annan fisk.
            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

            Min Hemsida
            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

            På min Zoon
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #21
              om diskussionen var den aggresivaste cikliden som är vanligast förekommande inom hobbyn så tror jag det skulle bli M.Auratus
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • firefox75
                Användare
                • april 2007
                • 234

                #22
                Aggro cintrinellum

                Mina är så förbaskat aggro...slår ihjäl allt o alla känns det som.
                Mina båda par(har inte fått dem sålda än) fick flytta på sig till ett 1000liters akvarie med 1st salvinipar och 1st par av texas cikliden.
                Även 1st lekpar av splendida.

                Hade tur att mina cintrinellum inte var fullt fullvuxna och att de bara behövde gå där i i knappt två dagar.
                Menar de paren var knappa 16cm med hanarna på cirka 20cm men de gav sig på båda salvisarna och texasen så de bara rykte om det...
                Både salvisarna o texasen hade yngel samt var runt 20-24cm.

                Verkade som att de kunde kommunicera eftersom blev en bortmotad från någon av de andra arternas revir så kom resterande cintrineller o bankade.

                Kan nu mera berätta att jag har lite små såriga händer efter en dust med skottning av grus och övriga inrednings detaljer.

                De går nu mera för sig själva i ett 720liters akvarium med några biffiga malar.
                1st adontis mal på dryga 35cm
                3st lima vanlig grenmal.
                Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
                16500liter odlingskar.
                3500liter vardagliga.
                6kbm tempererad damm.
                MvH
                Daniel
                0735-433428

                Kommentar

                • classe
                  NCS Medlem
                  • april 2007
                  • 1147

                  #23
                  min fiskar där haft aggressivast är ps.crabro svartkol hane där innan men nu har inte där längsen.. och har oxåå mel.auratus för biter på andra fiskar där skador innan i många år.. och haft oxåå där ett par råå aggressiv av salviniciklid där när den har yngel o romma där minns jag det.. och samma sak tilpia mariae där par så råå aggressiv och gräver i sand sig mkt mkt när den har romma så den försvann där direkt efter.. minns jag det så den hårt strid..
                  375 LITER Malawi arter..
                  74 Liter Malawi yngel...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...