Fisk och akvarierelaterade bilder - del 4

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    Som sagt tidigare så kommer man väldigt långt med olika lzoomar till akvariefoto. Men jag tycker det känns märkligt att rekommendera telezoomar som är 2-3 gånger dyrare före makro till akvariefoto.
    Har man redan optiken så förstår jag resonemanget, men att råda folk att rusa och köpa ett telezoom istället för makro när de ska plåta akvarier känns fel.
    Vill man sitta en bit ifrån så finns ju t ex. Sigmas 150/2,8 som har erkänt bra optiska egenskaper och f2,8.

    För några hundringar kan man också få ett set närbildslinser att sätta på normalgluggen.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Blueartic
      Användare
      • november 2007
      • 91

      Ursprungligen postat av Robin
      Gårdagens fångst, Ctenochromis polli

      När bröstfenorna ser ut som på bilden vad beror det på eller är det helt naturligt?
      Mvh Stefan
      720l Malawi
      Min Zon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1732288

      Kommentar

      • Gabbi
        Användare
        • april 2002
        • 897

        Ursprungligen postat av Blueartic
        När bröstfenorna ser ut som på bilden vad beror det på eller är det helt naturligt?
        Menar du att dom är fransiga? Det är en helt naturlig skada om man säger så. Antingen uppkommen hos leverantören eller under transport. Läker ihop rätt snabbt.
        www.akvarielagret.se/akvarieboken

        Kommentar

        • Blueartic
          Användare
          • november 2007
          • 91

          Ursprungligen postat av Gabbi
          Menar du att dom är fransiga? Det är en helt naturlig skada om man säger så. Antingen uppkommen hos leverantören eller under transport. Läker ihop rätt snabbt.


          Ja precis,undrar bara för jag har det på några fiskar hemma.Och såg det tidigare på dom fiskar jag hadde innan då trodde jag att det var fenröta.
          Kan det även uppkomma i ett akvarium?Och vad kommer det ifrån?Ni andra har ni sett detta oss era fiskar?
          Mvh Stefan
          720l Malawi
          Min Zon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1732288

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            Afra Edwardi som visar sin yngre kamrat vem som bestämmer...

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              En Acei och en Tropheops

              Kommentar

              • Gabbi
                Användare
                • april 2002
                • 897

                Ursprungligen postat av Blueartic
                Ja precis,undrar bara för jag har det på några fiskar hemma.Och såg det tidigare på dom fiskar jag hadde innan då trodde jag att det var fenröta.
                Kan det även uppkomma i ett akvarium?Och vad kommer det ifrån?Ni andra har ni sett detta oss era fiskar?
                Slagsmål med andra fiskar, mekaniska skador, mot inredning och så, höga nitrithalter.
                www.akvarielagret.se/akvarieboken

                Kommentar

                • endymion

                  Svarar lite sent om sider på alla frågor och tackar för alla ryggdunkar.
                  Nu har vi gjort en version av planschen som passar som mittuppslag i CB.

                  Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                  Fantasktisk poster!

                  Sätt en rubrik på den och en liten karta över Viktoriasjön sen kan du sälja den till Viktoriaentusiaster över hela världen. Använd print on demand hos tex www.lulu.com eller http://www.cafepress.com så sköter de tryck och distribution och du kan få den listad hos Amazon etc. Tror jag har skrivit det tidigare men du borde verkligen sätta upp en sajt dedikerad till ditt otroligt ambitiösa Viktoriaprojekt.
                  Planer på en hemsida finns men tiden har inte funnits under hösten. Får bli ett vårprojekt. Tackar för tipset om siterna.

                  Ursprungligen postat av Malawe
                  Absolut...och Endymions jobb runt Victoriaciklider borde belönas.
                  Jag har redan fått en fin belöning tycker jag.

                  Ursprungligen postat av Mattias777
                  Hur kommer det sig att dessa supersnygga fiskar inte är mer populära? Eller har jag missuppfattat det. Vissa verkar rynka på näsan när man pratar victoria ciklider. Många av dina arter som du håller endymion finns väl inte längre i naturen? När nånting som är sällsynt brukar vi människor värdesätta det mkt högt. Men inte i detta fall eller?
                  Det är lite krångligare med victoriaciklider än exempelvis malawiciklider. Dessutom är det inte så lyckat att blanda yngel av olika arter om de inte är väldigt olika.

                  Jag har minst 2 arter som inte längre finns i naturen(Platytaeniodes degeni och Labrochromis ishmaeli), men antligen är det fler som är utrotade t. ex Haplochromis sp."red back scraper" som man fångade 3 st individer 1991 och därefter har de inte påträffats.

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    Ursprungligen postat av endymion
                    Nu har vi gjort en version av planschen som passar som mittuppslag i CB.
                    Härligt!
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 4526

                      Ursprungligen postat av endymion
                      Jag har redan fått en fin belöning tycker jag.
                      De andra på stämman kanske inte hade tid och var i fas för att lyssna då, om det är stipendiet du menar.
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • Mattias777
                        Användare
                        • november 2006
                        • 1493

                        Slänger in en bild på min dominanta Labidochromis Carleus hanne. Han har en väldigt slug och skicklig fisk.. Jag brukar handmata mina Fryeri med räkor 2ggr i veckan. Varge gång tror jag att jag skall lyckas mata Fryerin utan att han skall lyckas ta några räkor. Han har bevisat mig fel varenda gång. Nu blir det bantningskur i 3 veckor Annars är han ett praktexemplar tycker jag med en oerhört snygg kroppsform och helt ren i färgen. Tyvärr massa saker i bakgrunden som vanligt på mina bilder....


                        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                        Kommentar

                        • Blueartic
                          Användare
                          • november 2007
                          • 91

                          Ursprungligen postat av Mattias777
                          Slänger in en bild på min dominanta Labidochromis Carleus hanne. Han har en väldigt slug och skicklig fisk.. Jag brukar handmata mina Fryeri med räkor 2ggr i veckan. Varge gång tror jag att jag skall lyckas mata Fryerin utan att han skall lyckas ta några räkor. Han har bevisat mig fel varenda gång. Nu blir det bantningskur i 3 veckor Annars är han ett praktexemplar tycker jag med en oerhört snygg kroppsform och helt ren i färgen. Tyvärr massa saker i bakgrunden som vanligt på mina bilder....
                          Snygg
                          Mvh Stefan
                          720l Malawi
                          Min Zon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1732288

                          Kommentar

                          • Danne_K
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 777

                            Ursprungligen postat av Mattias777
                            Slänger in en bild på min dominanta Labidochromis Carleus hanne. Han har en väldigt slug och skicklig fisk.. Jag brukar handmata mina Fryeri med räkor 2ggr i veckan. Varge gång tror jag att jag skall lyckas mata Fryerin utan att han skall lyckas ta några räkor. Han har bevisat mig fel varenda gång. Nu blir det bantningskur i 3 veckor Annars är han ett praktexemplar tycker jag med en oerhört snygg kroppsform och helt ren i färgen. Tyvärr massa saker i bakgrunden som vanligt på mina bilder....
                            Otroligt fin golden helt klart bland dom snyggaste jag har sett. Tycker ofta att dom brukar vara matta i färgen men den här var verkligen fin.

                            Kommentar

                            • Mattias777
                              Användare
                              • november 2006
                              • 1493

                              Ursprungligen postat av Danne_K
                              Otroligt fin golden helt klart bland dom snyggaste jag har sett. Tycker ofta att dom brukar vara matta i färgen men den här var verkligen fin.
                              Tack. Just den här fisken finns ju i många mer eller mindre lyckade varianter. Har haft tur med dessa och ynglen på dom blir så fina... De finns ju olika varianter i sjön på denna fisk. Det finns en sort som är vit på halva kroppen o gul på övre delen.Minns ej vad fångstplatsen heter. Mina honor såg ut så eller man kan se lite fortfarande. Sen jag börjar mata med astaxtantin så har det gula brett ut sig upplever jag. Eller så går det gula ner över det vita med åldern, är osäker....


                              http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                              Kommentar

                              • Per A
                                Användare
                                • december 2007
                                • 101

                                En leleupi hane, honan är inte riktigt lika hel . Canon 30D, 17-55is f2.8. Har ingen blixt, några förslag på en inte allt för dyr?
                                Per Ask, Umeå
                                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
                                salvelinusalpinus@hotmail.com

                                Kommentar

                                Arbetssätt...