Fisk och akvarierelaterade bilder - del 4

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    Den där kan ni ju lanssera.

    Kommentar

    • Mattias777
      Användare
      • november 2006
      • 1493

      Hur kommer det sig att dessa supersnygga fiskar inte är mer populära? Eller har jag missuppfattat det. Vissa verkar rynka på näsan när man pratar victoria ciklider. Många av dina arter som du håller endymion finns väl inte längre i naturen? När nånting som är sällsynt brukar vi människor värdesätta det mkt högt. Men inte i detta fall eller?


      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        Ursprungligen postat av endymion
        Tjejen har tillbringat dagen med att göra en samlingsbild för större delen av mina victoriaciklider. Större bild finns här
        http://obj.fotosidan.se/obj/photo/f9...7f4685c195.jpg
        Jättefint jobb din tjej gjort!

        Denna borde finnas som affisch (mittuppslag) i nästa CB!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          Ursprungligen postat av Wilhelm
          Jättefint jobb din tjej gjort!

          Denna borde finnas som affisch (mittuppslag) i nästa CB!
          Absolut...och Endymions jobb runt Victoriaciklider borde belönas.

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            Användare
            • april 2002
            • 1338

            Ursprungligen postat av endymion
            Tjejen har tillbringat dagen med att göra en samlingsbild för större delen av mina victoriaciklider. Större bild finns här
            http://obj.fotosidan.se/obj/photo/f9...7f4685c195.jpg
            Fantasktisk poster!

            Sätt en rubrik på den och en liten karta över Viktoriasjön sen kan du sälja den till Viktoriaentusiaster över hela världen. Använd print on demand hos tex www.lulu.com eller http://www.cafepress.com så sköter de tryck och distribution och du kan få den listad hos Amazon etc. Tror jag har skrivit det tidigare men du borde verkligen sätta upp en sajt dedikerad till ditt otroligt ambitiösa Viktoriaprojekt.
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
              Fantasktisk poster!

              Sätt en rubrik på den och en liten karta över Viktoriasjön sen kan du sälja den till Viktoriaentusiaster över hela världen. Använd print on demand hos tex www.lulu.com eller http://www.cafepress.com så sköter de tryck och distribution och du kan få den listad hos Amazon etc. Tror jag har skrivit det tidigare men du borde verkligen sätta upp en sajt dedikerad till ditt otroligt ambitiösa Viktoriaprojekt.
              Håller med fullständigt även här. Bra idé och tips Daniel!

              Kommentar

              • Mattias777
                Användare
                • november 2006
                • 1493

                Här är en fisk jag gillar. Cynotilapia afra "Coube" Det är mkt svårare att få skärpa när jag fotar i det här akvariet som har mkt mörkare innredning. Fotar utan blixt. Är det nåt jag bör tänka på?


                http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  Ursprungligen postat av Mattias777
                  Här är en fisk jag gillar. Cynotilapia afra "Coube" Det är mkt svårare att få skärpa när jag fotar i det här akvariet som har mkt mörkare innredning. Fotar utan blixt. Är det nåt jag bör tänka på?
                  Verkligen en snygg afra. Mörk inredning gör att kameran kompenserar med längre slutartid för att få mer ljus, vilket resulterar i mycket större risk för rörelseoskärpa. En blixt hade gjort susen.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    Ursprungligen postat av Mattias777
                    Hur kommer det sig att dessa supersnygga fiskar inte är mer populära? Eller har jag missuppfattat det. Vissa verkar rynka på näsan när man pratar victoria ciklider. Många av dina arter som du håller endymion finns väl inte längre i naturen? När nånting som är sällsynt brukar vi människor värdesätta det mkt högt. Men inte i detta fall eller?
                    Ja Albin gör ett jättejobb, och han är värd all credit han kan få, det tycker självklart jag också.
                    Men historiskt sett så dom viktoriaciklider, som har varit till salu. Då har honorna varit rätt så lika. Undantag Viktoriazebran och en variant utav rockkribensin, som både jag och Kent i Nol har odlat, den köpte vi i tyskland och på den varianten så är honorna mycket gulare.
                    Ja varför är det så viktigt att honorna har färg, jo tyvärr så ser den så kallade marknaden ner på fiskar som inte har färg på sig som yngel.
                    Och därför så kan inte zooaffärerna sälja sådana yngel.
                    Kontentan blir att fisken blir svårsåld hos zooaffärerna, och därför vill inte zooaffären köpa in dom.
                    Och en annan viktig parameter i detta sammanhang, det är att viktoriaciklider får rätt så stora kullar, alltså dom som har varit till salu i zooaffärerna.
                    Och den så kallade marknaden den har vi diskuterat i många trådar förut, sen om marknaden har rätt eller fel, självklart så hoppas jag att marknaden har fel, så att även den vanliga akvaristen kan uppskatta viktoriaciklider.
                    Och att det finns en del Viktoria med mycket rött i sig det är aldrig felJanne

                    Kommentar

                    • Mattias777
                      Användare
                      • november 2006
                      • 1493

                      Ursprungligen postat av Micke
                      Verkligen en snygg afra. Mörk inredning gör att kameran kompenserar med längre slutartid för att få mer ljus, vilket resulterar i mycket större risk för rörelseoskärpa. En blixt hade gjort susen.

                      Hmm. Jag har innhandlat en kamera som heter canon powershot S3. Är det nån speciell blixt man skall köpa till den. Vad kan en sådan kosta ny?


                      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                      Kommentar

                      • Mattias777
                        Användare
                        • november 2006
                        • 1493

                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        Ja Albin gör ett jättejobb, och han är värd all credit han kan få, det tycker självklart jag också.
                        Men historiskt sett så dom viktoriaciklider, som har varit till salu. Då har honorna varit rätt så lika. Undantag Viktoriazebran och en variant utav rockkribensin, som både jag och Kent i Nol har odlat, den köpte vi i tyskland och på den varianten så är honorna mycket gulare.
                        Ja varför är det så viktigt att honorna har färg, jo tyvärr så ser den så kallade marknaden ner på fiskar som inte har färg på sig som yngel.
                        Och därför så kan inte zooaffärerna sälja sådana yngel.
                        Kontentan blir att fisken blir svårsåld hos zooaffärerna, och därför vill inte zooaffären köpa in dom.
                        Och en annan viktig parameter i detta sammanhang, det är att viktoriaciklider får rätt så stora kullar, alltså dom som har varit till salu i zooaffärerna.
                        Och den så kallade marknaden den har vi diskuterat i många trådar förut, sen om marknaden har rätt eller fel, självklart så hoppas jag att marknaden har fel, så att även den vanliga akvaristen kan uppskatta viktoriaciklider.
                        Och att det finns en del Viktoria med mycket rött i sig det är aldrig felJanne

                        Tack Janne för infot, men många Malawi honor är inte så snygga dom heller Fast du kanske menar att nästan alla honor har liknande kroppsform mm fast de är olika arter?


                        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                        Kommentar

                        • Rasmus Pedersen
                          Användare
                          • september 2006
                          • 304

                          Idag har jag skaffat lite ny fisk

                          Synodontis valentiana (någon som vet om det finns nån synonym till detta namnet, eftersom det inte finns särskilt mycket skrivet om dem på nätet, ingen fakta i alla fall...)

                          Lamprologus ornatipinnis

                          Och slutligen köpte jag en till Lophiobagrus cyclurus, jag har en sen innan, men den nya (och den gamla för den delen också) var för blyg för kameran... så det blev inga bilder

                          Det är inga höjdarbilder, har inte orkat vänta på den "perfekta" bilden utan tog bara några bilder och valde ut de bästa.
                          MVH

                          Kommentar

                          • Laesk
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 2447

                            Testade fota med 1D mark II + nya 70-200/4L IS USM + 20mm mellanring. (utan blixt)

                            Inte världsbäst skärpa på F4, men funkar gör det... (sålt mitt Canon 70-200/2,8L IS USM och Sigma 150/2,8 macro nu)
                            Senast redigerad av Laesk; 12 januari 2008, 18:16.
                            Lennart "Laesk" Axelsson
                            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                            With CANON you can!

                            Kommentar

                            • Laesk
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 2447

                              Jag har kommit fram till att de är rätt onödigt att lägga pengar på macroobjektiv om man ändå ska fota fiskarna med blixt... (då man ändå ligger på bländare 8-16, så man inte tappar så mkt skärpa med mellanringar)

                              Här är taget med 1D mark II + EF 85/1,8 USM + 12mm mellanring + 430EX blixt ovanifrån. (närgränsen blev ungefär 25-30cm, från 85cm som de är i normala fall på detta objektiv)

                              Mellanringarna jag använder, har två set: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=57645
                              Lennart "Laesk" Axelsson
                              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                              With CANON you can!

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 10784

                                Ursprungligen postat av Laesk
                                Testade fota med 1D mark II + nya 70-200/4L IS USM + 20mm mellanring. (utan blixt)

                                Inte världsbäst skärpa på F4, men funkar gör det... (sålt mitt Canon 70-200/2,8L IS USM och Sigma 150/2,8 macro nu)
                                Snyggt Laesk! Hade du plockat bort bakgrundsranden hade fotot blivit ursnyggt. Fina skarpa färger. Fotot ser "clean" och skarpt ut även om du inte anser att skärpan riktigt sitter där.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...