Troffetråden 2008 - Del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specmats
    Användare
    • December 2004
    • 3060

Ursprungligen postat av stiffe
    Lite test foton från mitt nya objektiv
    N´konde
    Körsbär
    Bemba yngel ca 3 cm
    jadu stiffe! med så många snygga bilder på troffar så måste jag (suck) återigen skapa ett tropheus-kar, inga andra arter (förutom några malar) bara EN grupp tropheus, förmodligen Mpimbwe tror jag..hehe, ja vet en storvuxen troffe men det är nog den som det blir..ett 720 är planerat inom kort, mh och grolux med skräpfoder mixat med cyclop-eeze.
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• ozric
      Användare
      • March 2004
      • 3187

Förstora inget nu Matsa!! Ett öppet sinne, rent vtn, å en mager mix: Sen e Worldpeace 1 step closer!!
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

Kommentar

• Stephan E
        Användare
        • February 2005
        • 307

Fick hem ett gäng Tropheus Muzumi green samt ett par av Mwerazi red dorsal och trots att de inte är på topp så verkar Muzumi green kunna vara en riktigt bra variant. Mwerazin är VF och de behöver nog några dagar till innan det går att bedöma om varianten är något att ha.

Att sedan både mina Spathodus Kabezi och Eretmodusen från Ikola lekt i helgen gör ju inte saken sämre.
        Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

Kommentar

• Cutekid
          Användare
          • January 2003
          • 3368

Ursprungligen postat av Stephan E
          Fick hem ett gäng Tropheus Muzumi green samt ett par av Mwerazi red dorsal och trots att de inte är på topp så verkar Muzumi green kunna vara en riktigt bra variant. Mwerazin är VF och de behöver nog några dagar till innan det går att bedöma om varianten är något att ha.

Att sedan både mina Spathodus Kabezi och Eretmodusen från Ikola lekt i helgen gör ju inte saken sämre.
          Trevligt! Upp med bilder på Tropheus Muzumi green. Vart köpte du dem?

Mvh
          Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Stephan E
            Användare
            • February 2005
            • 307

Ursprungligen postat av Cutekid
            Trevligt! Upp med bilder på Tropheus Muzumi green. Vart köpte du dem?

Mvh
            Köpte dem från Tyskland tillsammans med Mwerazi red dorsal.
            Ska försöka ta några bilder (tur att akvarierutan är rak och inte välvd för då hade det inte fungerat med fotografering).

Tyvärr så är Muzumin otroligt tunna och det tar nog någon vecka innnan de blir lite rundare. Kan bli en riktigt snygg firre hur som helst.

Kommentar

• Stephan E
              Användare
              • February 2005
              • 307

Ursprungligen postat av deelay
              Jag flyttade mina små T. muzimu green igår till en större burk och idag visade vissa av dom färg som jag såg för första gången... orange röd färg, inte grön =)

Läste att detta förmodligen är en bastard som kommer från någon damm... jag har inte forskat så mycket i det men tänkte börja kolla upp det lite.
              Har du fått något svar om detta?

Köpte ett gäng Muzumi green men de har ännu inte fått någon röd färg utan är som gul-gröna Ikola. Hur stora är dina? Mina är 6-7 cm och de kanske färgar om senare men jag vill ju helst att de ska vara gröna!

Kommentar

• deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

Ursprungligen postat av Stephan E
                Har du fått något svar om detta?

Köpte ett gäng Muzumi green men de har ännu inte fått någon röd färg utan är som gul-gröna Ikola. Hur stora är dina? Mina är 6-7 cm och de kanske färgar om senare men jag vill ju helst att de ska vara gröna!
                Jag har sett fisk från 3 sändningar, den första var alla grön gula sen kom det med orange rött med och dom är dammodlade och i den dammen har det förmodligen hamnat några caramba av misstag men det vill dom inte erkänna men det står ju i boken(Africican Cichlids II) att han alldrig sett dessa i sjön och han har dykt där ganska mycket så det låter ju inte helt osant...
                http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• ozric
                  Användare
                  • March 2004
                  • 3187

Muzimi Green är alltså en dammodlad variant och troligen framkomna av Caramba + nåt mer i misstag??? Fattar jag rätt om det e så ni menar?? Och vad mer skulle isf vara inblandat??

Och vem äger odlingsanläggningen!?
                  c",)

Kommentar

• deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

Ursprungligen postat av ozric
                    Muzimi Green är alltså en dammodlad variant och troligen framkomna av Caramba + nåt mer i misstag??? Fattar jag rätt om det e så ni menar?? Och vad mer skulle isf vara inblandat??

Och vem äger odlingsanläggningen!?
                    Det finns tydligen en variant som är ren, det borde ju vara den när hela gruppen är homogent gul grön, sen finns det sändningar där det förekommer exemplar med orange röda inslag och dom kommer från en av Brichards dammar... detta är en teori. Alternativ 2 som jag kommit fram till är att den med orange röda inslag heter Tropheus sp Ubwari green och det är den som blivit uppblandad.

Eller så är Tropheus muzimu green en fisk och Ubwari green en helt annan som ska ha lite orange röda inslag och som är ren i rasen.

Förvirrande värre =)

Kommentar

• specmats
                      Användare
                      • December 2004
                      • 3060

förvirrande är det för det mesta med de lite mer obskyra troffarna, kufigt,kul och jobbigt
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Stephan E
                        Användare
                        • February 2005
                        • 307

Ursprungligen postat av deelay
                        Det finns tydligen en variant som är ren, det borde ju vara den när hela gruppen är homogent gul grön, sen finns det sändningar där det förekommer exemplar med orange röda inslag och dom kommer från en av Brichards dammar... detta är en teori. Alternativ 2 som jag kommit fram till är att den med orange röda inslag heter Tropheus sp Ubwari green och det är den som blivit uppblandad.

Eller så är Tropheus muzimu green en fisk och Ubwari green en helt annan som ska ha lite orange röda inslag och som är ren i rasen.

Förvirrande värre =)
                        Kan inte tänka mig att de slängt i en eller flera Caramba bland Muzimu green.
                        Däremot så är den "vanliga" Muzimun lik Caramban men med gula inslag istället för rött.

"Caught in the northern extreme of Ubwari, Congo, Tropheus sp. Muzimu looks somewhat like the form from Mboko, nearby."

Det blir intressant att se om mina bibehåller sin nuvarande färgteckning. De är i alla fall inte dammodlade såvitt jag vet men man kan ju aldrig vara helt säker.
                        Senast redigerad av Stephan E; 07 March 2008, 11:44.

Kommentar

• Cutekid
                          Användare
                          • January 2003
                          • 3368

Tropheus sp Ubwari green/red är en fisk som har funnits ett tag. Brichard fångade tidigt dessa och höll länge på yngel för att ha en raritet att portionera ut i omgångar då och då. Finns både röd och grön variant.
                          Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• akva99
                            Användare
                            • September 2005
                            • 527

Tropheus sp Ubwari green/red är en fisk som har funnits ett tag. Brichard fångade tidigt dessa och höll länge på yngel för att ha en raritet att portionera ut i omgångar då och då. Finns både röd och grön variant.
                            någon sa till mig att det var honor som blev röda inte hanar om det stämmer har jag ingen aning om.

Kommentar

• deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

Jo fast är inte Ubwari och Muzimu samma ställe bara det att ena namnet är gammalt och det andra är det som gäller för platsen nu?

Har för mig jag läste det någonstans.

Kommentar

• ozric
                                Användare
                                • March 2004
                                • 3187

Mkt rykten och antaganden nu. Inte bra! Tycker hela Tropheus-svängen har fått sig en naggning i kanten ang. trovärdigheten om vad / var osv en variant härstammar/uppkommer ifrån.

Hur kan en lekman bidra med att en sån utveckling avstannar? Har Tropheus blivit för "stort", för mkt profit i branschen numer?? Vad det än beror på är det så j-a tråkigt!
                                c",)

Kommentar

Arbetssätt...