Troffetråden 2008 - Del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • akva99
    Användare
    • september 2005
    • 527

    Ursprungligen postat av ozric
    Jag ser det tvärtom! Har en troffe grön rygg tycker jag att den i regel håller dålig (färg-)kvalitet! Så bedömer iaf jag tex sp. Red-varianterna och mina Nkonde. Stressar man tex en Moliro skall hela fisken vara brandkårsröd. Är den däremot grå el grågrön upp emot ryggen håller den sämre kvalitet, enligt mig.
    Ang. Nkonde som fö är en väldigt variabel variant bör den också ha gult från topp till tå sas, för att imponera på mig.
    Sen har ju många varianter ett annat färglager "ovanpå" grundfärgen. Tex Moliro har mkt svart, och det e ju ok. En dominant Nkonde får ofta också ett mörkare parti upp emot ryggfenan men det e också ok. Bara "grundfärgen" dominerar.
    ja en moliro tycker jag heller inte skall bli grön.
    men nu är det olika regnbågar från olika fångstplatser.då behöver väl inte grönt betyda att är dålig kvalite. i så fall har vi helt olika uppfattningar.jag anser att det skall vara grönt i kaperen.då är det andra saker som jag tittar på när det gäller dessa fiskar.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      Grönt=dålig kvalitet? Det var det värsta...

      På Tropheus Kasanga så har fisken en grön rygg så då är hela arten av dålig kvalitet...och då ska jag villigt säga att jag älskar dålig kvalitet.

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        Håller med där malawe.
        Nä janne vi har pratats vid dagligen på msn i över ett år men jag trodde jag visste vem jag pratat med men jag kanske fattat fel hehe. Det du beskriver stämmer på dina nkonde kanske men absolut inte regnbågs varianter. Alla är gröna på ryggen även ilangi så då skulle måååånga som håller på med troffar ha extremt dålig smak sånna fall.
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • Falköping Andreas
          Användare
          • februari 2006
          • 1214

          Enligt han på akv malawi så är Kapere o kambwimba samma fisk.
          http://www.skovdeaf.se/

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • april 2002
            • 5028

            Ursprungligen postat av Falköping Andreas
            Håller med där malawe.
            Nä janne vi har pratats vid dagligen på msn i över ett år men jag trodde jag visste vem jag pratat med men jag kanske fattat fel hehe. Det du beskriver stämmer på dina nkonde kanske men absolut inte regnbågs varianter. Alla är gröna på ryggen även ilangi så då skulle måååånga som håller på med troffar ha extremt dålig smak sånna fall.
            Skriv långsammare så vi förstår
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            • akva99
              Användare
              • september 2005
              • 527

              Ursprungligen postat av Falköping Andreas
              Enligt han på akv malawi så är Kapere o kambwimba samma fisk.
              bara enligt ½ aquarium malawi. du har pratat med anders
              henrik säger att kapere är kapere och inget annat.jag har bara pratat med henrik. anders är ju på semester skall prata med honom nästa gång.
              men jag kan hålla med dig om att de föräldrarfiskar till dina yngel är helt lika med mina vuxna.jag återkommer senare om resultat.

              Kommentar

              • Bright_Blue
                NCS Medlem
                • juni 2004
                • 1582

                Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                Skriv långsammare så vi förstår
                Säger han som som skriver mest invecklat av alla på forumet

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                  Håller med där malawe.
                  Nä janne vi har pratats vid dagligen på msn i över ett år men jag trodde jag visste vem jag pratat med men jag kanske fattat fel hehe. Det du beskriver stämmer på dina nkonde kanske men ....
                  "...dagligen på msn i över ett år..." -Tjena! Så ofta hör jag inte ens av frugan el katterna ju...

                  Ja, men då borde du ju åas veta vad eg menar!? Ang: Röd Regnbåge så är väl den varianten som faktiskt är knallgul från buk upptill en helt knallröd ryggfena bäst!? De enda JAG har sett som har SÅ Regnbågar är Pierre & Kennths`Kambwimba-grupp.
                  Men det kanske bara e vilken R. Regnbåge som helst som folk har kunnat ta lite mer deg för iom att den har "bättre kvalitet" !!??
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • Falköping Andreas
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1214

                    Ursprungligen postat av ozric
                    "...dagligen på msn i över ett år..." -Tjena! Så ofta hör jag inte ens av frugan el katterna ju...

                    Ja, men då borde du ju åas veta vad eg menar!? Ang: Röd Regnbåge så är väl den varianten som faktiskt är knallgul från buk upptill en helt knallröd ryggfena bäst!? De enda JAG har sett som har SÅ Regnbågar är Pierre & Kennths`Kambwimba-grupp.
                    Men det kanske bara e vilken R. Regnbåge som helst som folk har kunnat ta lite mer deg för iom att den har "bättre kvalitet" !!??
                    Du har nog förskönat pierres grupp en smula janne hehe Jag har sett den gruppen med o de var identiska med föräldrarna till de yngel jag köpt. dvs Gröna på ryggen och en intensivt stor gul fläck på buken som på vissa honor kan gå upp till ryggfenan ifall de är på riktigt topp humör och inte minst en röd rygg fena. På detta sätt såg pierres o keneths grupp ut med.
                    Men som du beskriver så finns ex med olika fin gul färg samt olika stora fläckar.
                    Hehe dagligen va la lite fel då. 2-3 ggr/dag stämmer det bättre då?
                    http://www.skovdeaf.se/

                    Kommentar

                    • Falköping Andreas
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 1214

                      Ursprungligen postat av akva99
                      bara enligt ½ aquarium malawi. du har pratat med anders
                      henrik säger att kapere är kapere och inget annat.jag har bara pratat med henrik. anders är ju på semester skall prata med honom nästa gång.
                      men jag kan hålla med dig om att de föräldrarfiskar till dina yngel är helt lika med mina vuxna.jag återkommer senare om resultat.
                      Jag såg de hade kapere inna på malawi senast jag va där och så då till andrers att -Vad är det för skillnad på denna kaperen och kambwimba egentligen. Han sa då -Det är ingen skillnad för det är samma fisk. Jag har varit vid det området och dykt flera gånger och kapere och kambwimba är det samma punkt slut. jag ville inte argumentera emot en sådan självsäker typ så jag sa inget i frågan utan sa baar jaha ok o hej då.
                      http://www.skovdeaf.se/

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        "2/3 ggr/dag"... det stämmer inte det heller ju!?! :- -Tafsar du på mig eller!!? Ang: Pierrers & Kentas Regnbågsgr,så ÄR den helt Osannolik! 1:a gången så slängde jag en snabb blick åt karet å sa "Ah, OK Ilangi" -"Queh,det e våra Regnbågar!!" ;sa lillgrabben.
                        Å sen dess har jag haft ögonen öppna för gula ryggar på Röda Regnbågar!!
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 3187

                          Blir lite stressad faktiskt av "felbedömningen" där Dreas! spec.mats tror jag har sett dessa å kan gå i fet god för att de var J-igt vassa! Eller?!?

                          *Mats,hjälp mej nu förfaan,västgöten tafsar!!*
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              Ursprungligen postat av ozric
                              Blir lite stressad faktiskt av "felbedömningen" där Dreas! spec.mats tror jag har sett dessa å kan gå i fet god för att de var J-igt vassa! Eller?!?

                              *Mats,hjälp mej nu förfaan,västgöten tafsar!!*
                              -jo det stämmer, grymma faktiskt, såg som sagt de vuxna och dom var mkt snygga..
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              • Robbe
                                Användare
                                • februari 2003
                                • 527

                                Kapere och Kambwimba är två olika arter enl Görgen på Ankaret, när jag pratade med honom för ett halvår sen.
                                Och han om nånn borde väl veta han har ju lagt några år där nere och vad jag har för mig så är det även African diving som fångar Kapere.
                                Sen håller jag med Ozric om kvaliten på Pierre och Kennets Kambwimba(hoppas att du nu inte tror att även jag limmar på dig, Ozric )
                                Om man sen även går in på att jämföra fotona på "västgötens" och med akva99:s foto, så tycker jag att akva99:s Kapere ser ut att vara av betydligt bättre kvalite än vad "västgötens" gör, även om det nu inte är samma art,eller vad säger du Malawe
                                Senast redigerad av Robbe; 27 januari 2008, 05:48.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...