Stenar av frigolit???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    Stenar av frigolit???

    Jag har länge haft en tanke på att föra stenar och bakgrund av frigolit men mitt estetiska sinne är och kommer förbli ur funktion (är kass på former o sånt). Finns det nått knep eller nån sorts mall man kan tillverka. Hur gör man om man vill göra en sten i frigolit för det första???
    Tacksam för svar

    //Robin
    Mvh
    Robin
  • Björn
    Användare
    • april 2002
    • 787

    #2
    Hej Robin!

    Jag har själv gjort både stenar och bakgrund till akvarier och terrarier av frigolit. Från början hade jag samma självkritiska tankar som du, men det är inte alls så svårt som det verkar! =)

    *Börja med att skära ut en passande form ur ett stycke frigolit.
    *Finjustera formerna med en stålborste.
    *Applicera ett par lager cement/husfix på frigoliten, låt torka emellan.
    (*Måla modulen i önskad färg, om det torkade resultatet inte faller i smaken. Lacka sedan med lämplig lack)

    Jag lovar dej att du kommer att bli förvånad över hur enkelt det egentligen är, bara man tänker efter före. Tänk noga ut i huvet hur du vill att det ska se ut. rita görna upp det på papper också.

    Mvh
    Björn

    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

    Kommentar

    • Kenneth
      Användare
      • april 2002
      • 277

      #3
      Det finns ett par saker att tänka på när du bygger en sten av frigolit.

      1) Lyftkraften. Om du ska göra en stor sten, försök att göra hål i den och fylla tomrummet med cement/grus. Om du placerar en stor frigolitbit i akvariet kan dess flytkraft vara tillräcklig för att orsaka spänningar i bottenglaset, och till slut ett läckage.

      2)Tänk på att stenen fortsätter ner en bra bit under sanden, så skär inga onaturligt skarpa kanter på stenen. Se till att stenens kurva följs ner till botten.

      MVH
      /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
      MVH
      /Kenneth Johansson,

      ordförande
      Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
      Ansvarig för Ciklidstämman 2007

      Kommentar

      Arbetssätt...