L-malar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Jarhl
    Användare
    • april 2002
    • 2277

    L-malar

    Köpte 2 st L-malar nr L91och LDA33 väldigt vackra.. kräver väl inget speciellt har gott om gömsle rötter växter +och mina barracudor som grannar i Mitt 300L kar tror jag ska utöka detta med fler malar så småningom börjar väckas ett litet intresse för malar nu...Något speciellt att tänka på ??
    Micke Jarhl Med akvarium!
  • Lutt
    Användare
    • oktober 2005
    • 1919

    #2
    Ursprungligen postat av Micke Jarhl
    Köpte 2 st L-malar nr L91och LDA33 väldigt vackra.. kräver väl inget speciellt har gott om gömsle rötter växter +och mina barracudor som grannar i Mitt 300L kar tror jag ska utöka detta med fler malar så småningom börjar väckas ett litet intresse för malar nu...Något speciellt att tänka på ??
    Tja!

    Grattis, de är några riktiga juveler. Jag var en sväng förbi åleds idag och skulle kolla in bla de du nämnde (var riktigt sugen på att köpa L091 faktiskt).
    L091 är en Leporacanthicus som du kanske redan visste och deras föda skall vara åt det lite köttigare hållet och LDA33 Baryancistrus är tvärtom vad Leporacanthicus är med födan. Vad jag har förstått om Baryancistrus är att de gillar när det är en del cirkulation i vattnet.
    Ja haha en mal kan lätt bli flera.

    Kommentar

    • Micke Jarhl
      Användare
      • april 2002
      • 2277

      #3
      Tackar för infon lutt (Leporacanthicus triactus L91)jo det lär nog bli några till framtiden finns en när besläktad till snö pleckon som har gula fläckar istället(kanske inte är alls när besläktad vad vet jag )men åxo vädigt fina några sådana i samma kar vore läckert fast jag har lite info att ta igen känns det som
      Senast redigerad av Micke Jarhl; 29 december 2007, 20:34.
      Micke Jarhl Med akvarium!

      Kommentar

      • JockeB
        Användare
        • maj 2004
        • 2964

        #4
        Kul Micke!
        Jag har själv alltid varit lite svag för malar, var och införskaffade 6 st L411 Hypancistrus sp "Monte Dourado" nyligen, och idag köpte jag en L031 Parancistrus sp, kul som attan
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

        Kommentar

        • Micke Jarhl
          Användare
          • april 2002
          • 2277

          #5
          Ursprungligen postat av Beast
          Kul Micke!
          Jag har själv alltid varit lite svag för malar, var och införskaffade 6 st L411 Hypancistrus sp "Monte Dourado" nyligen, och idag köpte jag en L031 Parancistrus sp, kul som attan
          då har vi mer att diskutera framöver =)
          Micke Jarhl Med akvarium!

          Kommentar

          • Lutt
            Användare
            • oktober 2005
            • 1919

            #6
            Ursprungligen postat av Micke Jarhl
            Tackar för infon lutt (Leporacanthicus triactus L91)jo det lär nog bli några till framtiden finns en när besläktad till snö pleckon som har gula fläckar istället(kanske inte är alls när besläktad vad vet jag )men åxo vädigt fina några sådana i samma kar vore läckert fast jag har lite info att ta igen känns det som
            Ja L091 har ju även ett roligt handelsnamn "three beacon pleco"

            Hmm de ända jag kommer på som har gula prickar i släktet är "golden nugget" malarna. Finns ju iofs många prickiga malar...men en snygg L082 såg jag idag och även någon Scobiancistrus art. Mjo malar är rena djungeln känns det som hehe.

            Ursprungligen postat av Beast
            Kul Micke!
            Jag har själv alltid varit lite svag för malar, var och införskaffade 6 st L411 Hypancistrus sp "Monte Dourado" nyligen, och idag köpte jag en L031 Parancistrus sp, kul som attan
            L411 är riktigt snygga ju och det var ju inte länge sedan dom och queens arabesque gick under samma Lnr. Det känns som de hittar nya arter i gamla arter hela tiden

            Hade en släkting till L031 för några år sen, Parancistrus aurantiacus om du vet vilken det är...Parancistrus är riktigt häftiga med sina grova huvuden.

            Btw jag köpte också malar idag, ett par L129 och ett par L333.
            Senast redigerad av Lutt; 29 december 2007, 22:18.

            Kommentar

            • Micke Jarhl
              Användare
              • april 2002
              • 2277

              #7
              http://www.planetcatfish.com/catelog...species_id=228 en bild länk scobiancistrus L253 den ska jag nog åxo ha i mitt 300L kar har tydligen bara en stor gadd u munnen som den strimmlade frukt och allt möjligt som den kom över kan tydligen även strimla grenverket på växter om den matas för dåligt hehe..
              Micke Jarhl Med akvarium!

              Kommentar

              • JockeB
                Användare
                • maj 2004
                • 2964

                #8
                Ursprungligen postat av Lutt
                Ja L091 har ju även ett roligt handelsnamn "three beacon pleco"

                Hmm de ända jag kommer på som har gula prickar i släktet är "golden nugget" malarna. Finns ju iofs många prickiga malar...men en snygg L082 såg jag idag och även någon Scobiancistrus art. Mjo malar är rena djungeln känns det som hehe.



                L411 är riktigt snygga ju och det var ju inte länge sedan dom och queens arabesque gick under samma Lnr. Det känns som de hittar nya arter i gamla arter hela tiden

                Hade en släkting till L031 för några år sen, Parancistrus aurantiacus om du vet vilken det är...Parancistrus är riktigt häftiga med sina grova huvuden.

                Btw jag köpte också malar idag, ett par L129 och ett par L333.
                Jo arabesquen gillar jag också, därför jag blev så glad när jag hittade dessa för en mycket billig peng..
                Ja det finns så otroligt mycket fina malar, jag köpte även L368 Scobinancistrus sp för ett tag sen, mycket vacker..
                L333 är ju en riktig snygging också..
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

                Kommentar

                • discusred
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 851

                  #9
                  Skulle vilja rekommendra en verkligen en fin mal Hypancistrus furunculus L199, som jag köpt på Åleds nu i två omgångar.
                  Helt klart mycket aktivare än dom andra Hypancistrus arterna jag har.

                  Kommentar

                  • JockeB
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 2964

                    #10
                    Ursprungligen postat av discusred
                    Skulle vilja rekommendra en verkligen en fin mal Hypancistrus furunculus L199, som jag köpt på Åleds nu i två omgångar.
                    Helt klart mycket aktivare än dom andra Hypancistrus arterna jag har.
                    Ja det var en fin mal, får nog slå Arnold en signal tror jag
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

                    Kommentar

                    • discusred
                      Användare
                      • juni 2004
                      • 851

                      #11
                      Ursprungligen postat av Beast
                      Ja det var en fin mal, får nog slå Arnold en signal tror jag
                      Arnold hade nog 10 kvar förr ett par veckorsen på övervåningen, när jag var där.
                      Vad jag har hört skall den vara någorlunda lätt lekt oxå.

                      Kommentar

                      • JockeB
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 2964

                        #12
                        Ursprungligen postat av discusred
                        Arnold hade nog 10 kvar förr ett par veckorsen på övervåningen, när jag var där.
                        Vad jag har hört skall den vara någorlunda lätt lekt oxå.
                        Då blev jag ju ännu mera intresserad Det var ju bra pris också..
                        Mvh Jocke
                        Centralamerikanska Ciklider!

                        Kommentar

                        • Micke Jarhl
                          Användare
                          • april 2002
                          • 2277

                          #13
                          Ursprungligen postat av discusred
                          Skulle vilja rekommendra en verkligen en fin mal Hypancistrus furunculus L199, som jag köpt på Åleds nu i två omgångar.
                          Helt klart mycket aktivare än dom andra Hypancistrus arterna jag har.
                          Den var ju riktigt fin!!
                          Micke Jarhl Med akvarium!

                          Kommentar

                          • Lutt
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 1919

                            #14
                            Ursprungligen postat av discusred
                            Arnold hade nog 10 kvar förr ett par veckorsen på övervåningen, när jag var där.
                            Vad jag har hört skall den vara någorlunda lätt lekt oxå.
                            Tror det var lika många kvar när jag kollade, de två största såg ut som hane och hona. Jag tror nog att han har fler nere i lagret/karantänen också.
                            De flesta Hypancistrus sägs vara rätt lätta att få lek på, fast Peckoltia är nog snäppet lättare skulle jag tro.

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              #15
                              L-malar intresserar mej mer å mer, kan nån rekommendera en bra bok, är novis, har nån l-mal som beskrevs i butiken som l-260 men den är mörkare nästan svart och typ 13 cm lång...
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...