Tips till heltäckande ramp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Tips till heltäckande ramp

    Jag undrar om det finns ett sätt att enklare plocka av en heltäckande ramp. Det är ganska bökigt att ta av hela rampen när man ska greja i karet och det känns inte helt säkert att hålla i ena uppvikningsdelen ifall nitarna ger efter.

    Är det någon som gjort en anordning för att enklare kunna ta av den? Man når ju inte att ta den från sida till sida när karet är 2m...
  • drd
    Användare
    • december 2004
    • 1112

    #2
    Har samma problem som du Malawe dock så är jag inte så rädd om tapeten bakom karet så jag brukar sätta en burk fiskmat på ena kortsidan så att rampen lutar och nån timme senare har den torkat inne i den så man kan luta upp hela rampen snett mellan karet och väggen.
    Hoppas du blir klok på hur jag menar.
    Dock så funderar jag på nån slags hänganorning typ sån som finns till takboxar i garaget och lyfta upp hela rampen en halvmeter över karet när man ska mecka.

    Om nån har någe tips på det så emottages dom tacksamt.

    Jag har ett aqualinekar med heltäckande ramp men dom däringa gångjärnen på baksidan som rampen skulle suttit fast i karet med lossna för längesen, dom satt bara med dubbelhäftande tejp
    // drd

    Nu med ännu fler malar.......L046 igen

    Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
    Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Egentligen handlar det om att få bättre och säkrare tag när man ska lyfta av rampen. Förhoppningsvis behöver man inte slita för mycket med den, men det är ju alltid skönt om man känner sig säker när man tar tag i rampen och att den inte går sönder. Jag viker ju upp "vingarna" och håller under på den främre delen men på den bakre måste jag ta tag i den stora vingen...och det är här jag oroar mig för att nitarna i sidan ska släppa.

      Kommentar

      • Cichlidaholic
        Användare
        • juni 2005
        • 1103

        #4
        jag viker upp både bak o fram o så skjuter jag allt bakåt.. Tycker den platsen som blir räcker gått o väl till att meka i baljan.



        Se bifogad bild
        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

        Min Hemsida
        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

        På min Zoon
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Jo vid normalt hanterande ja...

          Kom just på en idé då jag såg ditt foto. Man kan ju ha spännbands anordning i värsta fall om man inte finner något mer passande. Mindre spännband som man tar under och runt...två stycken...enkelt att plocka fram när man ska lyfta av hela rampen och enkelt att ta bort när man inte ska ha det längre.

          jaja..nu brainstormar jag bara.

          Tycker det är lite underligt att det inte redan finns lösning på rampen att plocka av den enklare. Känns ju inte direkt tryggt att lyfta nu.

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Ursprungligen postat av Malawe
            Jo vid normalt hanterande ja...

            Kom just på en idé då jag såg ditt foto. Man kan ju ha spännbands anordning i värsta fall om man inte finner något mer passande. Mindre spännband som man tar under och runt...två stycken...enkelt att plocka fram när man ska lyfta av hela rampen och enkelt att ta bort när man inte ska ha det längre.

            jaja..nu brainstormar jag bara.

            Tycker det är lite underligt att det inte redan finns lösning på rampen att plocka av den enklare. Känns ju inte direkt tryggt att lyfta nu.
            Bra att du tar upp detta lilla "ämne" Malawe!
            Har ochså vissa småböksproblem med mina heltäckande ramper för även om man kan lyfta i de fastnitade handtagen så krävs ju ett visst "balanserande"... Men naturligtvis så skjuter man bara bak rampen som ni skriver efter att den vikts "ihop" när man bara skall ner i karet. Besvären tycker jag uppkommer när man skall komma åt tekniken som ju vanligtvis är anslutna i bakkant, då får man liksom sträcka sig över hela paketet. Det blir oftast så slabbigt och grisigt vid pumphanterande och dylikt att jag oftast väljer att ta bort rampen helt och hållet iaf men då gäller det ju att man har bra belysning i rummet förövrigt... Upplever alltså att rampen behöver borttagas oftare än vad jag skulle föredra även om den går att skjuta fram och bak...Så en mer lätthanterlig lösning vore ju positivt.
            (brukar använda ficklampa vid ändring av vissa inställningar i karet efter att ha kännt mig nödgad att plocka bort rampen helt och hållet, ha ha ha!!!)

            Mvh/Andreas.
            Senast redigerad av Gäst; 29 december 2007, 13:02.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              En annan fråga...medans jag är igång...hehe...

              Hur har ni gjort på baksidan där slangar går ut från akvariet? Har ni sågat upp två spår och sedan vikt upp det så att slangarna lagom går ut eller har ni sågat/klippt bort det helt och hållet? Det finns ju ett litet "hål" på ena sidan men det sitter lite knasigt så där behöver jag såga mer..samt öppna upp nytt på andra sidan. Vore kul att läsa/se hur ni gjort...

              Kommentar

              • Per B
                Användare
                • september 2005
                • 1250

                #8
                Jag valde att ha en 65 cm djup "heltäckande" ramp på mitt 70 cm djupa akvarium för att slippa strul med slangar och kablar. Jag tycker det är lika snyggt och belysningsmässigt är det ju ingen skillnad. Men det svaret hjälper ju inte dig Malawe...
                mvh Per

                Tanganyika och Västafrika i burkarna

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • april 2002
                  • 5028

                  #9
                  Köp talja o block och hissa upp rampen
                  ser ganska snyggt ut
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #10
                    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                    Köp talja o block och hissa upp rampen
                    ser ganska snyggt ut
                    ja självklart så kommer du på den strålande iden christer, har du varit bortrest, det har ju varit så lugnt på forumet.
                    Men samtidigt så har du en liten point, dom som som sysslar med växtakvarium och saltvatten dom har ofta sina ramper hängande från taket.
                    Men dom har brukar även ha en persienn eller en vägg som går halvvägs ner.
                    Men det kanske är lite överkurs för oss vanliga malawifreaks.Janne

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • april 2002
                      • 5028

                      #11
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      ja självklart så kommer du på den strålande iden christer, har du varit bortrest, det har ju varit så lugnt på forumet.
                      Men samtidigt så har du en liten point, dom som som sysslar med växtakvarium och saltvatten dom har ofta sina ramper hängande från taket.
                      Men dom har brukar även ha en persienn eller en vägg som går halvvägs ner.
                      Men det kanske är lite överkurs för oss vanliga malawifreaks.Janne
                      Hmm
                      i min ungkarlslya suck 3D speglar i taket snyft
                      ok till saken.
                      Min ramp
                      2x250w metallhalogen + 4x125 w kvicksilver + 4x58w actinic
                      samt plåtar runt om vägde ca 50kg
                      så jag monterade snygga taljor o block rostfritt samt elmotor och som pricken över i fjärrkontroll
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #12
                        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                        Hmm
                        i min ungkarlslya suck 3D speglar i taket snyft
                        ok till saken.
                        Min ramp
                        2x250w metallhalogen + 4x125 w kvicksilver + 4x58w actinic
                        samt plåtar runt om vägde ca 50kg
                        så jag monterade snygga taljor o block rostfritt samt elmotor och som pricken över i fjärrkontroll
                        Ja christer jag vet ju också att du är en grymt engared akvarist plus att du har gjort mycket för våran hobby, det hade ju bara varit för dig att skriva det du just nu skrev, istället för att du har som vana att skriva kryptiska inlägg som få förstår.Janne

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • april 2002
                          • 5028

                          #13
                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          Ja christer jag vet ju också att du är en grymt engared akvarist plus att du har gjort mycket för våran hobby, det hade ju bara varit för dig att skriva det du just nu skrev, istället för att du har som vana att skriva kryptiska inlägg som få förstår.Janne
                          Jag är en ny människa nu, mycket snällare (har sett tomten) lunchen på frälsis värmde,
                          vad har du själv gjort har du släckt någon brand
                          föresten brinner ett hus upp eller ner ?
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 3111

                            #14
                            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                            Jag är en ny människa nu, mycket snällare (har sett tomten) lunchen på frälsis värmde,
                            vad har du själv gjort har du släckt någon brand
                            föresten brinner ett hus upp eller ner ?
                            Kan inte ni p.m:a varandra
                            Mvh
                            Peter

                            don´t drink water-fish ..... in it!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...