Callochromis macrops "Ndole" lekbilder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patrickeriksson
    Användare
    • oktober 2007
    • 355

    Callochromis macrops "Ndole" lekbilder

    Jag fick förmånen att bevittna lek på mina macrops idag. Naturligtvis var dom tvungna att leka direkt efter vattenbyte och algskrapning så vattnet var grumligt värre. Leken skedde längst bak i karet på en sten nästan ända uppe vid vattenytan. Ljuset var väldigt dåligt.

    1. Honan klämmer ur sig ett par romkorn
    2. Hon får tag i det ena men det andra glider iväg...
    3. ... men hon hinner ifatt det!
    4. Befruktning pågår
    Patrick Eriksson
  • patrickeriksson
    Användare
    • oktober 2007
    • 355

    #2
    Så här såg hon ut en stund senare.
    Patrick Eriksson

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      Snygga bilder Patrick! En sak om de fyra första bara. Ändra nivåerna lite i dessa så att alla partiklar i vattnet försvinner. Mörka ner det mörka. Det är lätt gjort!
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • patrickeriksson
        Användare
        • oktober 2007
        • 355

        #4
        Ursprungligen postat av Robin
        Snygga bilder Patrick! En sak om de fyra första bara. Ändra nivåerna lite i dessa så att alla partiklar i vattnet försvinner. Mörka ner det mörka. Det är lätt gjort!
        Tack! Jag tänkte göra det först men det är mitt i natten och jag orkade inte...
        Patrick Eriksson

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #5
          Ett snabbtrick för er som är nyfikna är att kopiera lagret med fisken på så att det blir två exakt likadana lager. Sen väljer ni i Multiplicera i blandningsläget längst upp i lagerpaletten. Nu blev bilden mycket mörkare och ni kan justera effekten med Opacitetsreglaget.

          Ett steg till kan vara att skapa en lagermask och välja de ställen som ska vara mörkare eller ljusare. Det har jag gjort här även på ett justeringslager som gör den vänstra sidan lite mörkare eftersom den högra är bra enligt mitt tycke.

          Hoppas det inte gör något att jag använder din bild och snor din tråd Patrick.
          Det går ju radera isf.
          Senast redigerad av Robin; 29 december 2007, 09:42.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • Markus_A
            Användare
            • december 2005
            • 418

            #6
            Riktigt snygga bilder! Gillar verkligen bilder den här typen av bilder som fångar någon typ av aktivitet.

            Robin; bra tips!

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Bra o intressant bildserie, det ser ut som det är fotat i sjön, jag får ingen akvariekänsla alls, snyggt!
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                #8
                Lade till lite mer i mitt tidigare inlägg.
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • Bright_Blue
                  NCS Medlem
                  • juni 2004
                  • 1582

                  #9
                  Coolt Patrick. Men brukar dem inte leka i sanden istället för mot stenar?

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Håller med föregående! Kanonserie och vilka fina foton och firrar...bara att lyfta på hatten Patrick! Oerhört kul att se...

                    Kommentar

                    • patrickeriksson
                      Användare
                      • oktober 2007
                      • 355

                      #11
                      Ursprungligen postat av Robin
                      Ett snabbtrick för er som är nyfikna är att kopiera lagret med fisken på så att det blir två exakt likadana lager. Sen väljer ni i Multiplicera i blandningsläget längst upp i lagerpaletten. Nu blev bilden mycket mörkare och ni kan justera effekten med Opacitetsreglaget.

                      Ett steg till kan vara att skapa en lagermask och välja de ställen som ska vara mörkare eller ljusare. Det har jag gjort här även på ett justeringslager som gör den vänstra sidan lite mörkare eftersom den högra är bra enligt mitt tycke.

                      Hoppas det inte gör något att jag använder din bild och snor din tråd Patrick.
                      Det går ju radera isf.
                      Det gör ingenting Robin
                      Tekniken som du beskriver fungerar bra i fall som detta där allt ljus kommer snett från sidan. Dock är det svårt att få just dom här bilderna riktigt bra eftersom fiskarna är så små(4-5cm), samt ljuset i originalbilderna väldigt dåligt. Jag fick också lov att sitta ganska länge i en väldigt obekväm ställning så det blev ganska skakigt. Det viktiga är dock att jag fick se hela leken och dessutom bildbevis. En sen juklapp kan man säga
                      Senast redigerad av patrickeriksson; 29 december 2007, 18:44.
                      Patrick Eriksson

                      Kommentar

                      • patrickeriksson
                        Användare
                        • oktober 2007
                        • 355

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bright_Blue
                        Coolt Patrick. Men brukar dem inte leka i sanden istället för mot stenar?
                        Jag frågade en kompis samma sak för inte så länge sedan då han visade bilder på sina macrops som lekte på en sten mitt i karet. Jag har läst att ibland bygger dom bo på stenar genom att skyffla upp sand på dom.
                        Patrick Eriksson

                        Kommentar

                        • patrickeriksson
                          Användare
                          • oktober 2007
                          • 355

                          #13
                          Ville bara tillägga att jag nyss märkte att ytterligare en hona tuggar

                          Nu vill jag ha litet tips. Bör jag plocka ur dessa två honor eller är det bättre att vänta?
                          Patrick Eriksson

                          Kommentar

                          • cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 3111

                            #14
                            Ursprungligen postat av patrickeriksson
                            Ville bara tillägga att jag nyss märkte att ytterligare en hona tuggar

                            Nu vill jag ha litet tips. Bör jag plocka ur dessa två honor eller är det bättre att vänta?
                            funkar jättebra att låta dem tugga i gruppen och plocka dem till spottkar efter ca 2veckor när ynglerna har utvecklats lite mer
                            Mvh
                            Peter

                            don´t drink water-fish ..... in it!

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              #15
                              Nu vet jag inte om macrops gör likadant som pleurospilus, men jag tog upp en pleurospilus-hona dagen efter lek och hon spottade ut äggen i håven.

                              De senaste gångerna jag tog upp pleurospilus efter ungefär 21 dagar så spottade honan ynglen direkt i håven eller precis när hon kommit i spottkaret.

                              Så mitt råd är vänta tills det är spottdags och ta upp henne dagen/dagarna innan, då klarar sig ynglen.
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...