Råd om kamera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Råd om kamera

    Nu är det dags att sätta sprätt på lite julklappspengar.
    Vad tror ni som är fotokunniga om detta, har försökt att läsa lite gamla trådar här men blir bara ännu mer förvirrad.
    Så vad säger ni?? skulle detta funka för en nybörjare, är det prisvärt eller för dyrt?



    Utrustning som medföljer:
    + Canon eos 350d kamerahus + Canon 18-55 kitoptik(Nypris 9995:-)
    + Sigma zoomobjektiv 55-200mm 1:4-5.6 DC (Nypris 1500:-)
    + Sigma objektiv 28-70mm 1:2.8 EX DG (Nypris 2995:-)
    + Kameraväska (Nypris 299:-)
    + 1gb minneskort (Nypris 995:-)
    + Batteri i bra skick
    + Laddare + alla kablar som behövs

    Nypris för hela paketet var ca 15 500:- vid inköp, och dagens nypris ligger runt 11-12 000:-
    Säljes nu för 7300:-
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Jag skulle inte köpa en så gammal modell för så mycket pengar, tillbehör e ju skoj men det som du listat är ju inte direkt nått speciellt som gör köpet intressant.
    Jag skulle hellre satsa på något nyare som 400D isf.




    Både dessa kostar mindre pengar så du kan ta o välja ett objektiv du vill utöver det inom rimlig summa.

    Det är vad jag tycker =)
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • tjornpatrik
      Användare
      • augusti 2006
      • 830

      #3
      Surfade runt lite och jämförde

      400D ( bara huset ) för 5445:- på inet.se
      400D + 18-55/3,5-5,6 + 55-200/4,0-5,6 för 8915:- på THB
      En 350D + 18-55 finns för 4695:- på bla komplett.se

      Compact Flash San disk 1Gb Ultra II finns från 169:- på THB

      Batteri+laddare+sladdar skulle jag inte räkna med då detta ingår

      Kameraväska kostar inte mkt och skulle jag heller inte räkna me om det är en billigare, ibland kan man tom fjäska med en från butik.

      Ett minneskort på 1GB för 995:- låter extremt dyrt!!! (Kollade på ett Sandisk 8GB Extreme III, detta kostade 898:-!!)

      Nä inte de paketet för 7300:- begagnat när man kan få en ny Canon 400D med kitobjektivet + 55-200 + minneskort för drygt 9000:-

      Du får tänka på att det är en beg kamera, finns kvitto och garanti kvar? Hur mkt är den använd, kanske slutaren snart tar slut och så får du byta denna för 3000:- eller vad de kostar. Just kamera är jag skeptisk till att köpa begagnat måste jag erkänna. Lätt som säljare att garantera att mna tagit max 1000 exponeringar som i själva verket är över 10000!

      Jag sålde min 350D ngr månader innan 400D kommit ut och då fick jag 6300:- för kamera + extra batterier + batterigrepp + 18-55 + väska + 2 minnen + 1 års garanti kvar.

      Gå in här så här dom erbjudande på just 400 d med Sigma 70-300 + 18-55 + 2 gb Ultra minne + väska + 2 uv filter för 9660:-.

      Tycker du ska satsa på en ny för de pengarna så vet du vad du får!

      Vill man ha ett bättre allround objektiv kan man satsa på ex Tamron 28-75/2,8 XR

      Passa helt klart på att kolla runt nu på mellandagsrean!

      Men du gör rätt som väljer Canon!!!!
      Senast redigerad av tjornpatrik; 25 december 2007, 19:44.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        ok. den är redan glömd

        Hur många bilder klarar en slutare innan den är slut?

        rekomenderar ni 400d som första kamera, hade tänkt mig att lägga max 6-7000 spänn! men då är vi inne på maxbelopp så inga rekomendationer över det tack.

        Kommentar

        • tjornpatrik
          Användare
          • augusti 2006
          • 830

          #5
          Jag tror du kommer bli grymt nöjd med en 400D!

          Här är recensioner!

          Min första riktiga system var en 350D. Sen utvecklas man ju under tiden man fotograferar och börjar kanske använda manuella inställningar, tills dess starta kameran och sätt den på den gröna rutan så behöver du bara skjuta av.

          Appropå slutare så finns det väl inget direkt. När jag köpte min 30D sa dom 100.000 exponeringar, en annan försäljare ringde Canon och dessa visste inte. Med min gamla 350d hörde jag allt från 10-20000. Hoppas ngn annan kan svara. Helt klart är det dyrt ialf att byta.

          Satsa definitivt på en 400D tycker jag som dessutom har större skärm än 350D.

          Här får du en 400D m kitobjektivet för 5895:-

          Kitobjektivet är helt klart inte de mest robusta och bästa men duger helt klart att börja med tycker jag, sen kan man ju alltid uppgradera allt efter som.

          Kul att hör andras åsikter, får se vad Nikon "gubbarna" säger.

          Tänk på att beställa Compact Flash minne samtidigt, detta ingår inte, skulle rekommendera MINST 1GB men mer är ingen nackdel.

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Tackar ödmjukast patrik. där fick jag verkligen nått att tänka på1

            Funkar kittobjektivet för fiskfoto??

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #7
              Slutaren på min gamla 300D klarade 33 000 exponeringar. Sen la den av.
              Jag skulle satsa på en 400D eller 30D om du nu ska ha Canon. För fiskfotografering är ett Canon EF-S 60/2,8 Macro USM ett måste!
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • patrickeriksson
                Användare
                • oktober 2007
                • 355

                #8
                Ursprungligen postat av Robin
                Slutaren på min gamla 300D klarade 33 000 exponeringar. Sen la den av.
                Jag skulle satsa på en 400D eller 30D om du nu ska ha Canon. För fiskfotografering är ett Canon EF-S 60/2,8 Macro USM ett måste!
                Finns det något sätt att kolla antalet exponeringar på en 350D?
                Patrick Eriksson

                Kommentar

                • Lutt
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 1919

                  #9
                  Det luktar surt om denna tråden jaha det var canon

                  Nä då själv jag nöjd med min Nikon D40x och de håller minst lika bra kvalité som canon 400d.

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Finns det olika 400r, tittade på elgiganten de hade två st en EOS400DKIT för 6349:- & EOS400DKITE för5990:-. Tyckte mig inte se någon skillnad på dem

                    Om jag nu köper en 400d är det nån chans att de går ner i mellandagsreaneller ligger de kvar, någon som har en föraning

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      [QUOTE=Lutt;715093][QUOTE]Det luktar surt om denna tråden

                      Vinden ligger väll på åt husQvarna från Munksjön

                      Kommentar

                      • Lutt
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 1919

                        #12
                        Ursprungligen postat av Krille J-son
                        Vinden ligger väll på åt husQvarna från Munksjön
                        Javisst men Jönköping luktar alltid illa, den staden luktar alltid som en gammal bibel

                        Canon är nog bra den med men jag tyckte inte den kändes bra att hålla i, så det är ju som sagt en smaksak. Men testa att hålla i dom olika märkena.

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lutt
                          Javisst men Jönköping luktar alltid illa, den staden luktar alltid som en gammal bibel

                          Canon är nog bra den med men jag tyckte inte den kändes bra att hålla i, så det är ju som sagt en smaksak. Men testa att hålla i dom olika märkena.
                          Såsant såsant.

                          Får väll ta mig en tur till bibelstaden å klämma lite.

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #14
                            Vill man ha nått skönt att hålla i är det bättre och skaffa sig en tjej...
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • Lutt
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 1919

                              #15
                              Ursprungligen postat av deelay
                              Vill man ha nått skönt att hålla i är det bättre och skaffa sig en tjej...
                              Haha sant...men bra att du håller med om att Canon känns fel.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...