Döda alger med 0-ljus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aqualux Frontosa
    Användare
    • september 2005
    • 48

    Döda alger med 0-ljus?

    Vet att många kommer tycka jag e fel ute när jag kläcker min idé nu...men smaken e som baken..........

    Har haft min tanganyika BTN i snart 1½ år nu & den börjar tappa sin forna glans, då jag menar som de såg ut de första månaderna när man satte i den å startade upp, rödaktika & mer gråa partier har nästan suddats ut till en mera dassig brunaktig färg som inte består av brunalger (som jag har fått bukt med) utan mer bara skabbigt intryck tycker jag....satte i modulerna i "taket för 8 månader sedan & dom ser mkt bra ut än & har "orginalfärgerna" fortfarande tack vare att dom få extremt lite ljus på sig.

    Så mitt tänk va att jag skulle ta nogon form av plast (typ en svart sopsäck) å täcka över bakgrunden någon månad så den inte får en strimma av ljus på sig för att på så sätt ta dö på dom alger som sitter på & inte går bort med borste.

    Tycker mig nemligen se skilnad ganska omgående när akvariet har vart släckt en lite längre period så jag undrar om nån tror på min utrotningsmetod?


    Man ser ju tydligt där vattenlinjen går vilken skilnad de är från då & nu....men så bra tror jag aldrig de blir igen...men ganska bra räcker...
    Söker AQUALUX!!
  • diskus
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 276

    #2
    Intressant ämne, även om jag inte testat ditt förslag....

    ....men har haft ett par burkar med BTN och kan bara instämma i händelseförloppet. Så i den burk jag har dag (och min förra) har jag aldrig haft de bakre lysrören tända. Då upplever iaf undertecknad att problemet nästan helt uteblir.

    Min burk är 70 djup och jag kör bara med 2 lysrör i framkant samt ett par halogenspots på kvällen och inte heller dessa spots är riktade mot bakgrunden utan snett ner i sanden på botten.

    Det blir spännande att läsa fortsättningen på denna tråd för jag har inte lyckats få bort alger när de väl satt sig på bakgrunden.

    Min två försök har bestått i högtryck samt "ginda" rent BTN med salt.
    Resultatet blev bättre, men inte perfekt!

    God jul

    Björn H
    Lite diskus, mal & malawi bilder
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Hej

      Ja mörkläggning är ju säkert en sak som fungerar bra, Men täcka med sopsäckar tror jag inte på! tror inte plasten i säckarna ogiftig så är nog rädd för att de kan ställa till trassel i karet.Man brukar säga att plast som ska i karet ska inte smaka eller lukta.

      Lycka till med algsaneringen

      Kommentar

      • Cichlidaholic
        Användare
        • juni 2005
        • 1103

        #4
        Om du vill ha bakgrunden som ny så är nog det lättaste att mörklägga/ha ljuset på mindre samt stoppa i massa hungriga ancistrus. Det fungerar bra för mig. Du kan även köra ugns folie på rören så du får det lite skuggigare det gillar inte algerna.
        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

        Min Hemsida
        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

        På min Zoon
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

        Kommentar

        • Aqualux Frontosa
          Användare
          • september 2005
          • 48

          #5
          tackar

          tackar för snabba svar ...antar de e fler än jag som tycker julen är lite seg

          Men dedär med sopsäcken va mer ett ilustrerande sätt ...inte att jag tänkte geomföra de med en sådan....dessutom är den med all säkerhet för tunn så de kommer in liiiite ljus endå....ska försöka hitta något som e tjockare & som du säger "Inte giftig" för att få 0 ljus....

          & lysrören tända framlant....visst har 2 ramper så de är vel bara att tända den främre men då tappar fiskarna ljuset för dom står ofta nära bakgrunden å trycker & kommer nästan bara fram när de e mat.... & desstuom så ser de helt enkelt inte lika snyggt ut.

          Ansistrus malar har jag haft mega problem med, dessutom e dom så rädda för frontosorna, tror den gamla stören till hanne e lite förtjust i å Wejsta dom

          Dessutom får man inte bort de med skurbosten så går nog ansistursen bet &så....


          Så näe de blir en tjock svart plast som inte är giftig & vänta minst 3-5 veckor så får vi se om de blir mirakel eller flopp

          Stay tuned 4 more uppdate

          Go jul å allt dedär
          Söker AQUALUX!!

          Kommentar

          • Cichlidaholic
            Användare
            • juni 2005
            • 1103

            #6
            skaffa ancistrus med lite storlek på har ett par dock en annan L mal som är lite större och de gnager rent där en skurborste ja till och med högtryckstvätt skulle gå bet. Har bara det paret i ett 720 med både bakgrund och moduler. vad har du för watt på rören?
            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

            Min Hemsida
            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

            På min Zoon
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

            Kommentar

            • Aqualux Frontosa
              Användare
              • september 2005
              • 48

              #7
              Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
              skaffa ancistrus med lite storlek på har ett par dock en annan L mal som är lite större och de gnager rent där en skurborste ja till och med högtryckstvätt skulle gå bet. Har bara det paret i ett 720 med både bakgrund och moduler. vad har du för watt på rören?
              Jag har ansistrus i storlek 10-15 cm som stryker med på löpande band! Köper ofta hannar av en malodlare som jag får dom billigt av, men dom bara dör hela tin....antingen e de för att dom börjar slosss & slår ihjäl varan eller så tar fiskarna dom när dom vågar sig fram....

              Å nån gibbis vägrar jag ha då dom bajsar KAFFET! på min vita corallsand.

              Jag har 150 rör så jag har för mig det är 58 W * 2 Har länkat mitt filmklipp förut men om du inte sett de så ....här är de igen om du ser nått som e tokit så hojta till, tänkte täcka över i mellandagarna annars så får vi se.

              Söker AQUALUX!!

              Kommentar

              • Mattias777
                Användare
                • november 2006
                • 1493

                #8
                [QUOTE=Aqualux Frontosa;715023]tackar för snabba svar ...antar de e fler än

                Ansistrus malar har jag haft mega problem med, dessutom e dom så rädda för frontosorna, tror den gamla stören till hanne e lite förtjust i å Wejsta dom

                Dessutom får man inte bort de med skurbosten så går nog ansistursen bet &så....

                Jag en grupp 2+2 Labotropheus Trewavase (malawi). Min back to nature var alldeles grön färgad av impregnerade alger. Inga ansistrusar har lyckats ta bort nåt av algerna men när jag skaffade dessa Trewavase så har dom i princip betat bort 80% av de fula gröna algerna. Mer och mer försvinner och bakgrunden blir snyggare för varge dag, kanske inte går att ha i din Tanyanika burk men ville berätta endå.


                http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                Kommentar

                • Cichlidaholic
                  Användare
                  • juni 2005
                  • 1103

                  #9
                  [QUOTE=Mattias777;715032]
                  Ursprungligen postat av Aqualux Frontosa
                  tackar för snabba svar ...antar de e fler än

                  Ansistrus malar har jag haft mega problem med, dessutom e dom så rädda för frontosorna, tror den gamla stören till hanne e lite förtjust i å Wejsta dom

                  Dessutom får man inte bort de med skurbosten så går nog ansistursen bet &så....

                  Jag en grupp 2+2 Labotropheus Trewavase (malawi). Min back to nature var alldeles grön färgad av impregnerade alger. Inga ansistrusar har lyckats ta bort nåt av algerna men när jag skaffade dessa Trewavase så har dom i princip betat bort 80% av de fula gröna algerna. Mer och mer försvinner och bakgrunden blir snyggare för varge dag, kanske inte går att ha i din Tanyanika burk men ville berätta endå.
                  Har märkt det där med då jag släppte i yngel i ett algigt kar en gång i tiden de betade av det ganska duktigt..

                  Vad gäller rören så testa o byt till 20W
                  4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                  Min Hemsida
                  Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                  På min Zoon
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                  Kommentar

                  • Oden70
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 869

                    #10
                    samma problem..

                    harde själva samma problem inann. hade en grupp vf tropheus sumbo i mitt kar med btn rocky bakgrund. Kunde inte ha malar i det då dom dog en mystisk hela tiden... Samtidigt var sumbona kassa på att beta alger. Men när jag bytade till en annan grupp tropheus golden kazumba upphörde genast problemet. Eter bara 1 vecka i karet e bakrunden avbetad och nu har dom gett sig på stenarna så det kommer att bli "rent hus" när det gäller alger. Så min slutsatts e att olika fiskar kan ta hand om samma problem. Tror dock inte frontosorna kommer att beta av din algmatta Så lycka till med en lösning? Har dock en fråga. E det en Tazania bakgrund du bytade ut???? Hade en sådan i 300 kar och hade dödat för en som e längre än min 120 cm var till ett projekt. tror det finns en som e 200 cm lång.. har du din kvar så e jag intresserad av den om du vill sälja den till mig Aqvalux frontosa....
                    Petrochromis is da shit8)8)

                    Kommentar

                    • Aqualux Frontosa
                      Användare
                      • september 2005
                      • 48

                      #11
                      Ursprungligen postat av Oden70
                      harde själva samma problem inann. hade en grupp vf tropheus sumbo i mitt kar med btn rocky bakgrund. Kunde inte ha malar i det då dom dog en mystisk hela tiden... Samtidigt var sumbona kassa på att beta alger. Men när jag bytade till en annan grupp tropheus golden kazumba upphörde genast problemet. Eter bara 1 vecka i karet e bakrunden avbetad och nu har dom gett sig på stenarna så det kommer att bli "rent hus" när det gäller alger. Så min slutsatts e att olika fiskar kan ta hand om samma problem. Tror dock inte frontosorna kommer att beta av din algmatta Så lycka till med en lösning? Har dock en fråga. E det en Tazania bakgrund du bytade ut???? Hade en sådan i 300 kar och hade dödat för en som e längre än min 120 cm var till ett projekt. tror det finns en som e 200 cm lång.. har du din kvar så e jag intresserad av den om du vill sälja den till mig Aqvalux frontosa....

                      Ja att mina dryga grävskopor skulle gå på mina kisel/brunalger är nog lika troligt som att ..................aaa finns inte ens nån liknelse som e illa nog.

                      Men till din fråga om Tanzanian så är de mkt riktigt en 200 från Aqua Decor & den är inköppt sammtidigt som jag köpte akvariet på Akvarieteknik i Filipstad, så jag tror dom säljer dom fortfarande, & dom e nog något billigare än BTN.
                      Bytte min enbart för de skar sig med den vita sanden.

                      (sen ska jag passa på att fårga dig som sa att man skulle testa 20 W rör....måste man inte byta amaturen &så? finns de inte bara 58W till 150 ramper....e ju extremt dåligt utbud på dom rören jämfört med 120)
                      Söker AQUALUX!!

                      Kommentar

                      • Cichlidaholic
                        Användare
                        • juni 2005
                        • 1103

                        #12
                        Ursprungligen postat av Aqualux Frontosa
                        Ja att mina dryga grävskopor skulle gå på mina kisel/brunalger är nog lika troligt som att ..................aaa finns inte ens nån liknelse som e illa nog.

                        Men till din fråga om Tanzanian så är de mkt riktigt en 200 från Aqua Decor & den är inköppt sammtidigt som jag köpte akvariet på Akvarieteknik i Filipstad, så jag tror dom säljer dom fortfarande, & dom e nog något billigare än BTN.
                        Bytte min enbart för de skar sig med den vita sanden.

                        (sen ska jag passa på att fårga dig som sa att man skulle testa 20 W rör....måste man inte byta amaturen &så? finns de inte bara 58W till 150 ramper....e ju extremt dåligt utbud på dom rören jämfört med 120)
                        Kör dubbla power-Glo 20w fast jag har plats för 4 i rampen tycker jag detta ser bäst ut.. Blir lite djup och skuggor.
                        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                        Min Hemsida
                        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                        På min Zoon
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                        Kommentar

                        Arbetssätt...