Såga i lochgestein(hålsten)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jyrgil
    Användare
    • december 2003
    • 79

    Såga i lochgestein(hålsten)

    Skall ominreda i mitt akvarium ,funderar på att kapa(såga) i mina lochgestein(hålsten)så att dom får en slät (platt) yta på den ena sidan ,och skall sedan testa att bygga någon form av etage i akvariet.Min fråga är. Är det någon som har erfarenhet av att såga (kapa) i lochgestein och vilken teknik använde du?Tackar på förhand.
  • endymion

    #2
    Kapskiva för sten till vinkelslip borde funka

    Kommentar

    • jyrgil
      Användare
      • december 2003
      • 79

      #3
      Tack för ditt snabba svar!Ja det kan nog funka bara man hittar en kapskiva med stor diameter.

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Men man måste nog ta det väldigt försiktigt. Svårt att spänna fast en sten. För en skivsprängningen är inte skoj

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Leta upp nån förening som håller på med stenar/mineraler. Där brukar det finnas någon som kan kapa stenar. Behövs en diamantsågklinga. Skyddsglasögon och rediga handskar.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • jyrgil
            Användare
            • december 2003
            • 79

            #6
            Hmm kanske bäst att åka till en stensättare som har utrustning

            Kommentar

            • Byttorp
              Användare
              • november 2003
              • 1585

              #7
              Behövs inga konstigheter för detta. Den är inte så mycket hårdare än en vanlig marksten till trädgården. Detta är en ganska så mjuk sten (i förhållande till annat som jag delat tidigare).

              Åk exempelvis till Harald Nyborg, köp en vinkelslip modell större. Denna kostar ett par hundra, själva skivan (avsedd för kapning i sten, kostar 28 kronor och räcker till för detta ändamål, vill du ha en diamantskiva så kostar den 269 kronor istället. Se länk (http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=9593&n=10)


              Att åka till någon som håller på med ex. smyckestenstillverkning och annat är ingen idé, vi brukar inte ha så stora maskiner. Då är det bättre att åka till en gravstenstillverkar/stenhuggare om du har en sådan i närheten.
              Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
              Ordförande GCG

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                Kan man få en plan yta med en vinkelslip? Man måste ju ha fyra händer. 2 till att hålla stenen och 2 till att sköta vinkelslipen.
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Byttorp
                  Användare
                  • november 2003
                  • 1585

                  #9
                  Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Kan man få en plan yta med en vinkelslip? Man måste ju ha fyra händer. 2 till att hålla stenen och 2 till att sköta vinkelslipen.
                  Hur stora eller små stenar pratar vi om? Klart att det underlättar om man kan hålla fast stenen på ett eller annat sätt. När man sågar kantsten eller marksten så kan man lägga dom på gräsmattan och såga, det går också att sätta fast dom mellan ett par grova spik på en lastpall eller liknande. Jag har ibland spänt fast på en regel med tving.

                  Jag antar att det inte gör nått om det är 100% rakt under, utan mer att det är platt och kan ligga plant.

                  När man sågar mineraler för smyckeslipning så spänner man fast stenen (som typ har mått på ett par cm) mellan två andra skivor och sågar med diamantklingan. Men här är det ju krav på släta ytor på ett annat sätt..
                  Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                  Ordförande GCG

                  Kommentar

                  Arbetssätt...