Fundering, filtermatta, filtervolym kontra filteryta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #31
    Ursprungligen postat av Hagge
    Håller i stort med även om jag inte tror att så stora mattor som ex. en kortsida är något att hänga i julgranen, dels för att det tar en massa onödig yta (som dessutom efter en viss tids användning inte nyttjas så som tänkt) och dessutom vill man inte att vattnet ska "ramla" in genom filtret, man vill ha god genomströmmning (bra fart) för att gynna nitrifikationen. Ska man ha riktigt stor matta måste man ha riktigt stor pump för att få det att fungera någorlunda tror jag.

    Vattnet är precis som vi (dvs lat till naturen) , vattnet kommer att ta den väg i mattan där minsta motståndets lag gäller, när en stor yta börjar klogga igen kommer vattnet att ta en annan väg i densamma så jag utgår ifrån att den verkliga "aktiva" filtervolymen kommer att vara betydligt mindre än den totala filtervolymen. "Mjölkpaketsvarianten" kanske inte heller är optimal men där hamnar den verkliga filtervolymen närmare den totala volymen, den kommer dock att behöva rengjöras oftare...
    Ja tyvärr Patrick, trots att du lockar med en öl på ciklidstämman så måste jag ändå säga att det funkar med filtermatta.

    och när jag läser era inlägg, så blir jag mörkrädd, jag vet att det funkar med bara en filtermatta, plus att det är ett väldigt bra sett att sköta sina fiskar på. Så jag får väl försöka att förklara hur det funkar, trots att jag inte har det minsta bevis på att det funkar vetenskapligt och utan den minsta teoretiska kunnande, men jag har använt filtermatta i mer än 15 år utan problem.
    Hagge var inne på det, fast han fattade inte hur bra det är att ha en stor matta, jag gör ju aldrig rent mina mattor, och mina mattor är stora det vill säga att mina mattor är hela gaveln och det blir 60x60x10cm.
    Hagge tror att man måste ha en jättestor pump för att utnyttja hela mattan.
    Varför ska man ha det, det är ju det bästa av allt, man utnyttjar inte hela mattan, jag har alltid bara kört med luft, det är nog inte att man utnyttjar sin hela matta.
    Men däremot när det börjar bli för mycket skit, just där rören går ner då har man hur mycket filtermaterial att ta till som helst, och sen fortsätter i det oändliga, när det börjar sätta igen sig så finns det alltid en yta som reningen fortsätter.
    Och jag kan säkert köra med det systemet utan att byta vatten i rätt så många veckor.
    Varför göra det mera svårt än det är.Janne
    Senast redigerad av malawijanne; 27 december 2007, 00:50.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #32
      Janne,
      jag har ju erkänt att lösningen med stor blå filtermatta funkar, men jag tycker bara inte det är så enkelt som du tycker. Och ölen är ingen muta för att byta åsikt, den är ett löfte om trevliga samtal!! *s*

      Jag föredrar att få ut skiten på ett enkelt sätt, och att göra rent ett monster till filtermatta är knöligt, slabbigt och tungt. Men den behöver inte göras rent, menar du. Där menar vi olika - nu vet jag att du fått fram finfin fisk, men har du testat med andra filterlösningar och att plocka ut skiten? Månne kunde du pressat färgerna ett snäpp till och fått ännu snabbare tillväxt.

      Jag har ju dessutom växter i många av mina kar, och där är de blå filtermattorna direkt förödande - de kloggar igen på nolltid. Jag kan tänka mig att blå filtermatta är bättre i sjöciklid-akvarier utan växter. Det blir ju även olika konsistens på skiten beroende på fiskval, matning och pH. I rena sjöciklid-akvarier blir det rätt lättsamlad skit som inte fastnar överallt, enligt min erfarenhet.

      Om jag någonsin kör med stor blå filtermatta igen så kommer jag att köra ner några hundra småräkor bakom den - då lär filtret bli lättskött. Räkorna gör rent filtret från både alger och skit, och den smuts som blir kvar lägger sig som ett fint damm bakom mattan. Firrarna uppskattar otroligt en extra munsbit också, det händer att någon räka förirrar sig ut i karet. De kommer dock först och främst att kolonisera mattan, och bilda en rackarns stor koloni.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #33
        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Janne,
        jag har ju erkänt att lösningen med stor blå filtermatta funkar, men jag tycker bara inte det är så enkelt som du tycker. Och ölen är ingen muta för att byta åsikt, den är ett löfte om trevliga samtal!! *s*

        Jag föredrar att få ut skiten på ett enkelt sätt, och att göra rent ett monster till filtermatta är knöligt, slabbigt och tungt. Men den behöver inte göras rent, menar du. Där menar vi olika - nu vet jag att du fått fram finfin fisk, men har du testat med andra filterlösningar och att plocka ut skiten? Månne kunde du pressat färgerna ett snäpp till och fått ännu snabbare tillväxt.

        Jag har ju dessutom växter i många av mina kar, och där är de blå filtermattorna direkt förödande - de kloggar igen på nolltid. Jag kan tänka mig att blå filtermatta är bättre i sjöciklid-akvarier utan växter. Det blir ju även olika konsistens på skiten beroende på fiskval, matning och pH. I rena sjöciklid-akvarier blir det rätt lättsamlad skit som inte fastnar överallt, enligt min erfarenhet.

        Om jag någonsin kör med stor blå filtermatta igen så kommer jag att köra ner några hundra småräkor bakom den - då lär filtret bli lättskött. Räkorna gör rent filtret från både alger och skit, och den smuts som blir kvar lägger sig som ett fint damm bakom mattan. Firrarna uppskattar otroligt en extra munsbit också, det händer att någon räka förirrar sig ut i karet. De kommer dock först och främst att kolonisera mattan, och bilda en rackarns stor koloni.

        Hilsen,

        P
        Jag får väl muta dig med en öl istället då Patrik.
        Men samtidigt så är det med rening så väldigt olika, jag har inte växter i mina kar, jag matar bara med räkmix, jag odlar bara sjöciklider.
        Precis som du har skrivit i dina inlägg.
        Men samtidigt så måste jag även skriva om det, för att man måste inte ha så märkvärdig rening för att odla malawiciklider, det fungerar med en vanlig filtermatta och man behöver inte göra rent den. Det är bara att byta vatten en gång i veckan.
        Sen var det någon som skrev att det var sämre att använda fitermatta till yngel. Den erfarenheten har inte jag, jag har samma typ av matta till mina yngel också,jag behöver inte göra rent dom heller.
        Och mina yngelbaljor är verkligen fulla av fisk.Janne

        Kommentar

        • Hagge
          Användare
          • januari 2003
          • 432

          #34
          Ursprungligen postat av malawijanne
          Jag får väl muta dig med en öl istället då Patrik.
          Men samtidigt så är det med rening så väldigt olika, jag har inte växter i mina kar, jag matar bara med räkmix, jag odlar bara sjöciklider.
          Precis som du har skrivit i dina inlägg.
          Men samtidigt så måste jag även skriva om det, för att man måste inte ha så märkvärdig rening för att odla malawiciklider, det fungerar med en vanlig filtermatta och man behöver inte göra rent den. Det är bara att byta vatten en gång i veckan.
          Sen var det någon som skrev att det var sämre att använda fitermatta till yngel. Den erfarenheten har inte jag, jag har samma typ av matta till mina yngel också,jag behöver inte göra rent dom heller.
          Och mina yngelbaljor är verkligen fulla av fisk.Janne
          Det var nog jag som hade uppfattningen att det funkade sämre med yngelkar och matta (förutsatt att det var mycket hård belastning), sen hade ju jag inte så stora mattor på den tiden jag odlade som du verkar använda och som blir allt vanligare idag, så det kan ju förklara de olika erfarenheterna! Mina satte igen ganska duktigt i vissa kar (kanske inte i malawikaren dock)!

          Jag köper ditt resonemang om fördelen med de stora mattorna och att vattnet bara tar en ny väg om det kloggar någonstans och att det då blir mycket långt mellan gångerna man behöver rengjöra dem. Frågan är bara hur stor den "aktiva" delen på mattan blir i det fallet kontra med en annan mattkonstruktion med samma volym som man får rengjöra oftare!? Och vilket av de två som är det bästa ur fisksynpunkt. Med vilken typ får man bäst tillväxt? Hur mycket kan man mata med repektíve metod utan att påverka vattnet negativt i för hög utsträckning?

          Ja är helt övertygad om att de bägge fungerar väl, jag för mest ett teoretiskt resonemang om vad som bör vara bäst med nitrifikationen som utgångspunkt!

          I malawikaren har jag också erfarenheten av att vissa arter är riktigt pigga på att "plocka" i mattan, det bidrar säkert också till att hålla dem lite "renare" och förlänger mattans "livslängd". Men i kar med ex snabbväxande karnivora ciklider blir resultatet ett helt annat -jag lovar!

          Vad jag är tveksam till med den stora mattan är alltså att den i verkligheten har större "filtereffekt" än samma volym med mindre yta. Samtidigt riskerar en stor yta att samla mer "skit" (som belastar systemet och kan ha negativ påverkan på vattenkvaliten). Ur ett underhållsperspektiv ser jag dock stora fördelar med stora mattor! Så jag är lite kluven kan man säga....
          Senast redigerad av Hagge; 27 december 2007, 22:41.
          /Fredrik

          Kommentar

          Arbetssätt...