Ålder på objektiv?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    Ålder på objektiv?

    Någon som vet hur man kan konststera när ett objektiv tillverkats? Köpte ett beggat Canon EF 400 5,6 L i somras. Killen jag köpte det av sade att det var ca 2 år gammalt.

    När jag sedan ersatt det med ett 100-400, sålde jag 400L optiken genom post/förskottsbetalning. Efter att killen fått objektivet har jag fått 2-3 agressiva mail, i vilka han "skriker" att objektivet är 13 år gammalt och att man kan se detta på beteckningen i bakkanten (UH0701 står det tydligen där).

    Någon av er som vet ngt om detta (Canons egen support verkar ju inte veta något)?
  • Rauken
    Användare
    • januari 2007
    • 310

    #2
    Om man googlar på beteckningen så får man en träff på kinesiska (tror jag) Fattar inte ett dyft, men den verkar vara daterad 2006-08 och det verkar konstigt om det skulle vara ett 13 år gammalt objektiv...
    När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

    Kommentar

    • mek
      Användare
      • januari 2005
      • 540

      #3
      Skall kanske tillägga att jag fick en lista övermailet. Det var inte så bra, så jag googlade på rubriken och fick träff på följande:

      Yes, you can determine the age of a Canon lens using a serial number or a date code. Let us show you how!


      Frågan är om siten ovan verkligen gäller för alla L objektiv.....

      Jag tycker också det är konstigt om det verkligen är så. Killen som sålde det till mig var frilansare, men uppenbarligen ingen ärlig sådan i så fall....

      Kommentar

      • salo
        Användare
        • april 2002
        • 314

        #4
        Ett kanske lite oväntat tips är ju att ringa Canons kundservice, jag misstänker att chansen att få ett bra svar är något högre där än på ett ciklidforum :-)
        540 (180x60x50) under uppbyggnad
        30L Nano under planering
        Drömmer om ett Nanorev

        Kommentar

        • mek
          Användare
          • januari 2005
          • 540

          #5
          Ursprungligen postat av salo
          Ett kanske lite oväntat tips är ju att ringa Canons kundservice, jag misstänker att chansen att få ett bra svar är något högre där än på ett ciklidforum :-)
          Inte nödvändigtvis. Har pratat både med dem och med 2 av deras experter. Ingen av dem kunde svara. Kundtjänst sade tom att det inte gick, och när jag nämnde detta för Scandinavian, sade de att kundtjänst inte vet ngt (vilket jag också märkte )

          Men men, min värld går inte under för att ingen kan svara (har ju sålt optiken ifråga). Är bara ute efter en bekräftelse för att se om herr Rasande hade ngn korrekt grund för sina utbrott mot mig.

          Kommentar

          • salo
            Användare
            • april 2002
            • 314

            #6
            Ursprungligen postat av mek
            Inte nödvändigtvis. Har pratat både med dem och med 2 av deras experter. Ingen av dem kunde svara. Kundtjänst sade tom att det inte gick, och när jag nämnde detta för Scandinavian, sade de att kundtjänst inte vet ngt (vilket jag också märkte )

            Men men, min värld går inte under för att ingen kan svara (har ju sålt optiken ifråga). Är bara ute efter en bekräftelse för att se om herr Rasande hade ngn korrekt grund för sina utbrott mot mig.
            Ok gott, då borde ju mr rasande inte längre ha någon anledning att vara sur, han lär ju definitivt inte kunna hitta mer info än vad kundtjänst kan kan man ju tycka.
            540 (180x60x50) under uppbyggnad
            30L Nano under planering
            Drömmer om ett Nanorev

            Kommentar

            • Jarnis
              Användare
              • november 2005
              • 415

              #7
              Objektivet verkar vara tillverkat 1993 om man tittar på tabellen i din första länk. Googlar man på "canon date codes" så får man ett antal träffar med samma typ av lista. Frågan är om dom kommer från samma ursprung och kopierats vidare på alla dessa siter, vanligt sätt för både felaktigheter och spekulationer att plötsligt bli "sanningar" för att dom står överallt... Eller så stämmer det. Who knows??

              Här är ytterliggare en länk http://www.kenrockwell.com/canon/date-codes.htm
              Micke

              Kommentar

              • mek
                Användare
                • januari 2005
                • 540

                #8
                Viktigaste är väl att objektivet fungerar bra, snabbt och tar bra bilder. L optik åldras ju inte som t ex en kamera gör. Fick detta bekräftat från en av Canons experter, men mr Rasande vägrade att tro på att jag ens varit i kontakt med dem (!).

                Smartaste är väl bara att låta skiten vara (särskilt med tanke på att jag avslutade senaste mailet med "End of conversation" ).

                Kommentar

                • Kryptonit
                  Användare
                  • augusti 2006
                  • 64

                  #9
                  På fotosidan.se tror jag det borde finnas någon som vet detta.
                  Testa att ställa frågan på forumet där
                  Totalt 1484l malawi och l-malar (720+420+120+112+56+56)

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4594

                    #10
                    Om Mr. Eistein som är så spiksäker på sin sak och påstår att det är 13 år gammalt får han väl slänga fram några hållbara bevis för det?

                    Man skall inte tro på allt man läser på nätet, så vad gäller google och "foto-proffs" känns det ju tunnt om man jämför med Canons uttalande. Om då Canon påstår att inte ens de vet hur gammalt objektivet är borde ju diskussionen vara avslutad?
                    Tony Englund

                    Kommentar

                    • drd
                      Användare
                      • december 2004
                      • 1112

                      #11
                      Enligt tabellen senast så konstaterade jag att mitt 100-400 är från april 2006
                      // drd

                      Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                      Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                      Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                      Kommentar

                      • mek
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 540

                        #12
                        Ursprungligen postat av drd
                        Enligt tabellen senast så konstaterade jag att mitt 100-400 är från april 2006
                        Stämmer det?

                        Tony, jag har skickat mail. Kommentar (diskussionen kan nog ses som avslutad, ja)?
                        Senast redigerad av mek; 18 december 2007, 20:48.

                        Kommentar

                        • Laesk
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 2447

                          #13
                          Ursprungligen postat av drd
                          Enligt tabellen senast så konstaterade jag att mitt 100-400 är från april 2006
                          Ja vilket kap du gjorde
                          Lennart "Laesk" Axelsson
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                          With CANON you can!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...