Inavel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aqualux Frontosa
    Användare
    • september 2005
    • 48

    Inavel?

    Kanske skriver i fel rubrik, men de verkar ju va fler som är här & läser & kan så jag frågar endå.

    Var nemligen hos en kompis som hadfe ett malawi kar för ett tag sedan & såg en ensam frontosa hane som gick lite ensam, anledningen var att den hade banden ihopväxta ganska kraftigt på "mitten" av fisken & han hävdade att de va inalves syndrom.

    Kikade på en av mina egna honor & såg att det kunde va lite antydan till samma sak på henne, har lite olika djur från olika kullar som är mellan 20+ till
    30+ & det är nog ev bara 3 av 9 som är väldigt skarpa band på & dom andra har lite mer difusa linjer, den största hannen är mkt svart i sin täckning & är mer difus än de andra (han kommer helt fristående & är inköpt ganska stor) så jag kan ingen historik.

    Kan ju inte lägga upp bilder men om de hjälper nått av värde så är filmen på Utube iaf något, tackar på förhand.

    Söker AQUALUX!!
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    "Drift" ar ett battre namn pa fenomenet. Generna fanns sakert fran borjan men nar man inavlar lite sa ar det nagot ovanligt som slar igenom. Det ar extremt vanligt i akvariepopulationer.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      Användare
      • april 2002
      • 1338

      #3
      Ola, hur är det med 'ut-avel', dvs att avsaknaden av vissa av naturens urvalsmekanismer gör att vissa genotyper får en chans att komma till uttryck i akvariestammar?

      Skulle man kunna tänka sig att dessa gener finns från början men dess fenotyp i naturen inte får särskilt stor chans att bli vanlig då honorna föredrar andra hanar, att de lättare blir offer för rovfiskar eller förfördelas av andra evolutionära mekanismer?
      Tjugofem år med ciklider.
      http://www.malmoakvarieforening.se
      Centralamerika 2006
      Svart kaffe och drömmeri...

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
        Ola, hur är det med 'ut-avel', dvs att avsaknaden av vissa av naturens urvalsmekanismer gör att vissa genotyper får en chans att komma till uttryck i akvariestammar?

        Skulle man kunna tänka sig att dessa gener finns från början men dess fenotyp i naturen inte får särskilt stor chans att bli vanlig då honorna föredrar andra hanar, att de lättare blir offer för rovfiskar eller förfördelas av andra evolutionära mekanismer?
        Hej.

        Det kallas snarare for genetisk drift dvs det ar det jag menar. Utavel ar nar man korsar olika populationer eller arter som ar mindre beslaktade an under "vanliga" forhallanden.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • april 2002
          • 1338

          #5
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Hej.

          Det kallas snarare for genetisk drift dvs det ar det jag menar. Utavel ar nar man korsar olika populationer eller arter som ar mindre beslaktade an under "vanliga" forhallanden.
          OK, tack för att du klargjorde det. Hade väl en aning om att min terminologi inte var den bästa.
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          Arbetssätt...