Livrädda malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Gerhard
    Användare
    • februari 2004
    • 65

    Livrädda malawi

    Jag har problem med livrädda Malawiciklider, så fort jag närmar mig akvariumet så sticker de och gömmer sig. Karet är på 720 l och det finns gott med grottor och gömställen, från början hade jag Saulosi och Labidochromis Mbamba Bay i karet och det funkade som det ska. För två veckors sedan köpte jag 10 st Trevawasea, till en början fungerade det bra, men helt plötsligt en dag har fiskarna förvandlats till nervvrak. Det är framförallt Trevawasea som beter sig som ett nervvrak och detta leder till att övriga fiskar också blir rädda och gömmer sig hela tiden.

    Akvariumet står på en plats där det är relativt mycket rörelse när man är hemma, de är lika rädda på kvällen som på dagen. Jag har inte möblerat om, det är ganska trist när fiskarna gömmer sig hela tiden. Någon som har varit med om samma sak eller har någon ide vad problemet kan vara?

    Men ide just nu är att göra mig av med Trevawasea eller ta bort ett par stycken.
    720
  • Hank
    Användare
    • april 2002
    • 1321

    #2
    Ös i med mer fisk och ta bort alla grottor/gömställen....
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Ursprungligen postat av Hank
      Ös i med mer fisk och ta bort alla grottor/gömställen....
      Men det blir ju sa j-la trakigt. Da kan man lika garna kora med platy och neontetra.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Hank
        Användare
        • april 2002
        • 1321

        #4
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Men det blir ju sa j-la trakigt. Da kan man lika garna kora med platy och neontetra.
        Vad blir tråkigt?
        Mycket fisk eller inga gömställen?
        Kör själv med endast 4-5 STORA stenar och mycket fisk, SNYGGT
        (och grottor är väl inte SÅ vanligt i Malawisjön, eller...)
        /#378 Hank
        Zoonen:
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

        NCS medlemsbilder:
        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av Hank
          Vad blir tråkigt?
          Mycket fisk eller inga gömställen?
          Kör själv med endast 4-5 STORA stenar och mycket fisk, SNYGGT
          (och grottor är väl inte SÅ vanligt i Malawisjön, eller...)
          Nu ar jag subjektiv forsts:

          Inga gomstallen eller "naturliga" revirgranser. Sedan ar det val sa mycket grottor att det snarare overgar till stenros men det beror ju pa var man tittar. Manga mbunor vil ha "tak over huvedet" nar de leker. Sedan ar det ju minst lika trakigt med mycket fisk som avsaknad av revirgranser. Snyggt mojligen, men oj vad trist. Vad som ar "mycket fisk" beror ju pa storlek, art och fisksammansattning, men for att harddra det sa ar det oftast for mycket fisk i akvarieaffaren.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Ursprungligen postat av Mr.Gerhard
            Jag har problem med livrädda Malawiciklider, så fort jag närmar mig akvariumet så sticker de och gömmer sig. Karet är på 720 l och det finns gott med grottor och gömställen, från början hade jag Saulosi och Labidochromis Mbamba Bay i karet och det funkade som det ska. För två veckors sedan köpte jag 10 st Trevawasea, till en början fungerade det bra, men helt plötsligt en dag har fiskarna förvandlats till nervvrak. Det är framförallt Trevawasea som beter sig som ett nervvrak och detta leder till att övriga fiskar också blir rädda och gömmer sig hela tiden.

            Akvariumet står på en plats där det är relativt mycket rörelse när man är hemma, de är lika rädda på kvällen som på dagen. Jag har inte möblerat om, det är ganska trist när fiskarna gömmer sig hela tiden. Någon som har varit med om samma sak eller har någon ide vad problemet kan vara?

            Men ide just nu är att göra mig av med Trevawasea eller ta bort ett par stycken.
            Är trevawasea:en störst? Är största fisken osäker hänger alla andra med, detta kan vara problem om största fisken inte fattar att den är störst.

            Kommentar

            • Mr.Gerhard
              Användare
              • februari 2004
              • 65

              #7
              Det stämmer att en av trevawasea hanarna är störst. Kanske skulle plocka bort honom för att se om det blir någon förbättring.
              720

              Kommentar

              • Cichlidaholic
                Användare
                • juni 2005
                • 1103

                #8
                Är fiskarna du köpte från butik där kanske de inte är vana vid folk på samma sätt.. Såg på de Mbuna jag hade i mitt akvarierum att de blev livrädda när jag kom o skulle mata. När jag flytta ut dem i hallen där man springer hela tiden lärde de sig efter ett tag att det inte var så farligt. Så ge dem lite tid sitt vid karet o titta på dem o visa dig.
                4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                Min Hemsida
                Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                På min Zoon
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                Kommentar

                • Mr.Gerhard
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 65

                  #9
                  Nej de är köpta av en privatperson som hade dem i sitt kök, det som jag tycker är konstigt är att de bara helt plötsligt blev livrädda för rörelser utanför akvariet.
                  720

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    Hur länge har de gått i ditt kar? Ge dem lite tid så brukar det lösa sig, brukar dröja tills det är dags att leka och då brukar största hanen fatta att han e störst. Och så vips så är de hur kaxiga som helst. Testa att höja tempen lite så kanske du lurar igång dem.

                    Kommentar

                    • Mr.Gerhard
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 65

                      #11
                      två veckor men det är under den senaste veckan de blivit rädda.
                      720

                      Kommentar

                      • patrickeriksson
                        Användare
                        • oktober 2007
                        • 355

                        #12
                        Har du ändrat något utanför karet? Jag har speciellt märkt på min grupp Callochromis macrops att dom är väldigt känsliga för ändringar i omgivningen utanför karet. För att ta några exempel. Om jag normalt närmar mig karet så kommer dom fram till glaset och vill ha mat. Ligger däremot fiskhåven på täckglaset så blir det motsatt effekt. Dom gömmer sig. Står det ett par hinkar på golvet framför karet så blir dom också oroliga om jag närmar mig karet, dom tror väl att det är dags för algskrapning och vattenbyte. Sitter jag däremot på andra sidan rummet så bryr dom sig varken i håven eller hinken. Det kan bero på andra saker också som har påverkat dom på ett sätt som gör att dom är mer nervösa. Har du juldekorerat med lampor kanske som påverkar hur du ser ut när du närmar dig karet? Jag vet att det låter litet långsökt men det kan vara värt att fundera på
                        Patrick Eriksson

                        Kommentar

                        Arbetssätt...