Varför äter ej mina fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leffan
    Användare
    • december 2007
    • 13

    Varför äter ej mina fiskar

    Har köpt ett akvarium på 600 l med centralamerikanska ciklider 20 st som följde med akvariet men problemet är att dom inte äter är det ombytet som gör det eller?
  • tjornpatrik
    Användare
    • augusti 2006
    • 830

    #2
    Hur lång tid har du haft karet? Är dom nervösa och oroliga av sig i karet? Inga andra tecken på ohälsa?

    Helt klar är det en omställning för fiskarna att bli flyttade. Har du hört med den förra ägaren va de åt för foder, de kanske är invanda vid en viss sort sedan lång tid tillbaka och därför vägrar ta ditt foder.

    Vad har du försökt mata med för foder?

    Tror nog du kan avvakta och se vad som händer om de ser friska ut i övrigt, låt dom göra sig hemmastada. Men helt klart tycker jag du ska höra med den gamla ägaren vad han gav för foder.

    Kommentar

    • Leffan
      Användare
      • december 2007
      • 13

      #3
      Ursprungligen postat av patriks155
      Hur lång tid har du haft karet? Är dom nervösa och oroliga av sig i karet? Inga andra tecken på ohälsa?

      Helt klar är det en omställning för fiskarna att bli flyttade. Har du hört med den förra ägaren va de åt för foder, de kanske är invanda vid en viss sort sedan lång tid tillbaka och därför vägrar ta ditt foder.

      Vad har du försökt mata med för foder?

      Tror nog du kan avvakta och se vad som händer om de ser friska ut i övrigt, låt dom göra sig hemmastada. Men helt klart tycker jag du ska höra med den gamla ägaren vad han gav för foder.
      Nej dom är lugna v sej ägaren gav dom pellets

      Kommentar

      • Leffan
        Användare
        • december 2007
        • 13

        #4
        pellets

        Mina ca har fått peletts dom har varit i det nya karet i tre dar ph är 8 men dom ätter ej pelettsen har köpt dagmask det åt dom men är det bra att ge dom det.

        Kommentar

        • tjornpatrik
          Användare
          • augusti 2006
          • 830

          #5
          Ursprungligen postat av Leffan
          Mina ca har fått peletts dom har varit i det nya karet i tre dar ph är 8 men dom ätter ej pelettsen har köpt dagmask det åt dom men är det bra att ge dom det.

          Daggmask ska vara ganska fett och mindre bra till växtätare sägs det, sen har ju CA iofs ganska tåliga magar. Jag ger mina rov CA daggmask som komplement rätt som det är på sommaren, även en del växtätare roffar år sig ändå.

          Har du provat att svälla pelletsen?? Dvs lägga dom i vattnet först och sedan efter ngr minuter slänga i dom. Hade nämligen samma problem med mina Splendida jag köpte för ett tag sedan. De hade gått på pellets i butiken men matvägrade trots att jag provade allt, sen så provade jag att svälla och de kastade sig över pelletsen.

          Kan ju prova räkmix, mysis, skalade räkor, musslor exempelvis, just för att få igång dom.

          Tror absolut inte de är några direkta problem iom att dom äter masken, prova dig fram och avvakta tills vidare tycker jag.

          Va fick du med för ca? Skulle va kul me bilder!

          Kommentar

          • JockeB
            Användare
            • maj 2004
            • 2964

            #6
            Ursprungligen postat av Leffan
            Har köpt ett akvarium på 600 l med centralamerikanska ciklider 20 st som följde med akvariet men problemet är att dom inte äter är det ombytet som gör det eller?
            Håller med Patrik, ge dom några dagar till innan du "målar fan på väggen".. Har haft arter som inte ätit på ca 2 veckor sen dom gjort en flytt, och det är inga problem.. Vad har dom fått för foder innan dom flyttatde?
            Sen låter det ju som sagt som om det är väldigt mycket fisk i karet, så det som är intressant är ju : Vad är det för arter? Hur stora är fiskarna? Och så vidare..
            PS. Välkommen till forumet..
            Mvh Jocke
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

            Kommentar

            • Leffan
              Användare
              • december 2007
              • 13

              #7
              bilder

              Hur laddar man ner bilderna här? Vet ej vad dom heter ca.

              Kommentar

              • tjornpatrik
                Användare
                • augusti 2006
                • 830

                #8
                Ursprungligen postat av Leffan
                Hur laddar man ner bilderna här? Vet ej vad dom heter ca.
                För att ladda bilderna till forumet så måste du vara medlem och ansöka om särskild behörighet för det.

                Annars lägg upp bilderna på geting.se så ska vi hjälpa dig med vad du har och tips!

                Kommentar

                Arbetssätt...