Silikona fast sten på akvariumet???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Green

    Silikona fast sten på akvariumet???

    Någon här inne som har testat att limma på rejäl stenar o små stenar på sitt akvarium sidor???

    Ja hade tänkt härma detta kar : http://www.akvarielagunen.kund.melma...400moduler.jpg

    Så ja undrar om man kan köra me plexiskivor runt om osså på botten med en tjock frigolit skiva??

    Va tror ni om det????





    Mvh:Andreas Green
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    #2
    Skulle gissa att det är någon sorts moduler som använts i det karet, dvs plaststenar.

    Så stora stenar väger tokigt mycket, och jag skulle inte våga lita på att de aldrig lossnar. Med en tjock frigolitskiva i botten kan man kanske slippa att de spräcker botten, men de skulle också kunna landa oturligt på en sten eller rot och ramla mot framrutan. Det skulle inte bli bra. De kan också göra fiskfärs när de faller.

    Någon form av avgjutning av stenar är nog en bättre idé. Usch vad negativ jag känner mig, men det kommer säkert uppvägas av att någon annan är överdrivet positiv

    Mvh,

    /Fredrik


    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • Green

      #3
      Tjaa

      Joo det är BTN moduler som dom andvänt men dom kostar typ 800:-/st så

      Får väla exprementera lite på ett litet akvarium i källaren o se



      Mvh:Andreas Green

      Kommentar

      • Malcolm_X
        Användare
        • april 2002
        • 32

        #4
        Hej.
        Det här är ett vanligt ämne med BTN (Back to nature).
        Om man vill ha stora stenar mot bakrutan så kan man fixa en eller två glasrutor som man kan limma fast tex lavasten på.
        Sen kan man luta dom mot baksidan.

        Det kan vara lite svårt att limma stenarna direkt på glaset (Eftersom dom inte är helt platta). Ta därför och låna eller om du redan har en vinkelslip och gör en sida platt. Sen så ska det gå bra och limma ditt dom. Detta gäller bara för lavasten och liknande som går att såga i.

        Fördelarna med att göra så här är att man kan ta ut bakgrunden om man tröttnat eller ska göra rent. Jag hörde om en som hade gjort så har med både lavasten och någon sorts granit. Om han tröttnade på den ena så var det bara att byta. Hoppas ni fattar min luddiga beskrivning.

        //Gustav

        Malcolm_X
        Malcolm_X

        Kommentar

        • Green

          #5
          TACK för d svaret

          Du har räddat min dåliga natt sömn nu

          Men man skulle lika gärna kunna köra me plexi då jue???

          Hur pass tjockt glas andvände han då om du kommer ihåg på nåt cirka??

          Hmm en fråga till när jag är igång...Hur pass kan belasta karet asså hur många kilo sten klarar det???






          Mvh:Andreas Green

          Kommentar

          • Malcolm_X
            Användare
            • april 2002
            • 32

            #6
            För att veta hur mycket du kan belasta ditt akvarium måste jag veta hur stort akvarium har du, mått och glastjockleken. Jag är ingen expert på det området men det hjälper.

            Tror att plexiglas är ett dåligt alternativ. Jag tror inte att silikon fäster så bra på det. Men är inte säker.
            Om jag vore dig så skulle jag försöka med 8mm glas till bakgrunden (Varför chansa!!).

            Tänkte på en sak. Man kan limma ett par glas stag i botten där man ska luta glasskivan emot. Som stop så den inte glider iväg när man inte har grus i. Dessutom om man har fiskar som gräver så kan dom underminera så välter glasskivan.

            //Gustav



            Malcolm_X
            Malcolm_X

            Kommentar

            • Green

              #7
              Hello..

              Mitt kar är på 720L...Mått:200*60*60cm...glas tjocklek:10mm

              Hmm då kan ja lika bra köra på 12mm glas fick tag på d för hyfsat pris så

              Njaee luta mot karet kommer ja nog inte göra...

              Däremot kommer ja nog ta nåra stränger me silikon som ja fäster allt på karets sidor.....För att det kommer väga en del me så pass stora stenar så man kommer väl inte orka lyfta d sen







              Mvh:Andreas Green

              Kommentar

              • Ante
                Användare
                • november 2002
                • 571

                #8
                om du skall täcka bakrutan samt ha sten på botten och sedan vatten, det blir kilon det...
                -gör sten i frigolit istället.

                Kommentar

                • Malcolm_X
                  Användare
                  • april 2002
                  • 32

                  #9
                  Att göra stenar i frigolit snyggt är ganska svårt om man inte är mycket konstnärlig. Jag har under tidigare försök staplat massor av kg lavasten mot bakrutan, så att dom nåde ända upp.
                  Det blev ganska ostabilt och tog upp mycket bottenyta. Det är därför bra att limma fast dom på en lös glasskiva som man sedan sänker ner i vattnet och lutar mot bakrutan.

                  /Gustav


                  Malcolm_X
                  Malcolm_X

                  Kommentar

                  • Kenjo

                    #10
                    Vi som pysslar med saltvatten gör detta relativt ofta kolla in Peters akvarium på www.saltvatten.info under besökares akvarium så ser ni lite om hur man gör.

                    //Kenjo

                    Kommentar

                    Arbetssätt...