Fick ett ryck... gjorde ett par bakgrunder.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquastyle
    Användare
    • december 2006
    • 42

    Fick ett ryck... gjorde ett par bakgrunder.

    Tänkte prova göra akvariebakgrund (blev 2 till slut) så snabbt och billigt som möjligt. Mest som kul projekt, och för att jag har några kar som ser lite trista och platta ut.

    Inköpte ett par frigolitplattor på Byggmax för 58 kr styck samt ett paket husfix på Rusta. Vidare sedan till färghandeln för att köpa färgpigment.
    Till första bakgrunden, endast svart pigment. Men till den andra ("vattenfallet") även lite brunt.

    Första bakgrunden tog ca 3 aktiva timmar, och kostade ca 200 kr totalt. Andra tog lite längre tid, ca 5 timmar, men kostade ungefär lika lite som den första.

    Total tillverkningstid för varje bakgrund är knappt en vecka pga torktider för silikon, husfix etc.

    Postar ett par bilder från tillverkningen här, och om intresse finns kanske jag kan finna tid att göra en mini-guide om nån mer är intresserad av "the quick, cheap and dirty way"...
    Har redan postat en komplett guide på www.akvarietorget.se men lägger gärna upp en variant här också, om intresse finns som sagt.

    Observera att de metoder jag använt ej gör anspråk på att vara mest hållbara, snyggast eller dyl. Tanken är snabbt, enkelt, billigt. Något annat hade jag varken tid eller råd med.
    Senast redigerad av aquastyle; 13 december 2007, 11:18.
    http://www.akvarietorget.se
  • aquastyle
    Användare
    • december 2006
    • 42

    #2
    Sista bilden så.... direkt efter "sista vattenfyllning" och ett par växter...
    http://www.akvarietorget.se

    Kommentar

    • aquastyle
      Användare
      • december 2006
      • 42

      #3
      Här kommer bilder på vattenfall-projektet jag avslutade idag.

      (notera att det nu står och sköljer ur all skit... i.e. kommer göra ett par vattenbyten på 100% innan växter eller krabba får flytta in)...

      Tog även en kort film på resultatet som kan ses här.
      Film länk: http://www.youtube.com/watch?v=-M-big9n3ho
      Senast redigerad av aquastyle; 13 december 2007, 11:47.
      http://www.akvarietorget.se

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        För att göra det så snabbt och så enkelt så är det ju fascinerande bra gjort! Tvivlar på att det där var dina första friggo-projekt.

        Du har struntat i att lacka bakgrunderna och det kan man mycket väl göra, men då krävs det ju att man inte har arter i karet som kan gnaga sönder bakgrunden via algbete.

        Snyggt!

        Kommentar

        • aquastyle
          Användare
          • december 2006
          • 42

          #5
          Tack, det var väldigt vänligt sagt!
          Jo. Det var första gången jag gjorde något i frigolit, och även första gången jag använde husfix.

          Det jag hört är att man ska se upp med ancistrusmalar och andra som gärna biter... så det har jag inga (än så länge).
          Sen har jag lagt på lite extra husfix på utsatta områden. T ex vattenfallets utlopp. Tror ändå det förr eller senare kommer "slitas ner" där...

          Men å andra sidan. 200 spänn.... ser de kass ut efter en tid kan man nästan kasta dem t om, om man inte kan eller orkar laga dem. Vi får väl se. Det är lite "test-projekt".

          Bägge karen ligger på 150 liter kanske ska tilläggas.
          Och bägge bakgrunderna är gjorda så att ingen baksida av dem syns från sidorna (de går in mot bakgrundsrutan dessförinnan).
          http://www.akvarietorget.se

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Wow! Då var det ännu bättre gjort när det var dina första projekt.

            Ancistrus är en art som kan ställa till det, men de är inte lika farliga som t ex plecos eller andra större malar som har lite starkare munnar.

            En del algätande ciklider kan riva lite i alger så att det kan lossna flagor, men det är inte så stort problem när du har fettat på lite med husfix. Jag fick lite lossningar i lacken som jag gjort och det berodde på algätande ciklider som ryckte i algerna och till slut lossnade mindre flagor.

            Tittar man på fotona så ser karen större ut än 150L...så du kanske ska bli illusionist också?

            Hade tippat på att de var 375L akvarium faktiskt. SOm sagt..mycket bra gjort!

            Kommentar

            • wofflan
              NCS Medlem
              • september 2003
              • 660

              #7
              hade gärna sett mer bilder på vattenfallet, det var riktigt snyggt
              Mvh Fredrik

              Kommentar

              • aquastyle
                Användare
                • december 2006
                • 42

                #8
                Ok.
                Väntar nån dag o fotar igen, eller filmar mer (du såg film-länken? http://www.youtube.com/watch?v=-M-big9n3ho)...
                Grumligheten har börjat lägga sig nu och jag har "slutfyllt det" och satt i krabban. Har även planterat ett par växter.
                http://www.akvarietorget.se

                Kommentar

                • kjaer
                  Användare
                  • december 2007
                  • 72

                  #9
                  Gillar speciellt vattenfallet, verkligen snyggt!
                  Mvh.
                  Johan

                  Kommentar

                  • aquastyle
                    Användare
                    • december 2006
                    • 42

                    #10
                    Ok.
                    (tack för allt beröm! Det gör det roligare att "dra igång lite tokiga projekt" ibland... )

                    Här kommer ytterligare en film på vattenfallet:
                    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                    http://www.akvarietorget.se

                    Kommentar

                    • discusred
                      Användare
                      • juni 2004
                      • 851

                      #11
                      Vad coolt och snyggt.
                      Kan tänka mig sånt och ha malar därnere.
                      Väldigt snyggt!

                      Kommentar

                      • joe
                        Användare
                        • juni 2006
                        • 1451

                        #12
                        Verkligen impad - inte minst av vattenfallet. Kankse kan bli ett projekt i framtiden. Och snabbt gick det också - här har jag harvat fram i x antal månader (mest stillestsånd förståss...) och så slänger du ihop det hela på - vad var det, nån vecka...men resultatet vart ju jättebra.

                        Kul med såna här trådar - ger inspiration och kraft till oss som så gärna vill men där vardagen gärna tar över tiden.

                        P.S Du har inte barn va? Inte många i allafall - och en förstående fru? D.S
                        MVH - joe

                        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                        Kommentar

                        • Tedde
                          Användare
                          • september 2006
                          • 100

                          #13
                          Grymmt snyggt... Grattis !
                          I källaren finns nära 50 olika arter Malawi/Tanganyika i hundra akvarier...

                          Kommentar

                          • Alexander Ylipää
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 3615

                            #14
                            Häftigt projekt! Är det en krabba du har där i vattenfalls-karet?
                            Mvh Alex

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #15
                              Bra jobbat och schysst resultat!!

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...