Pump och vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • runer
    NCS Medlem
    • januari 2003
    • 9

    Pump och vattenbyte

    Har ett relativt nystarat 800 liters. Köpt det begagnat och med hörde ett innerfilter, Eheim 2252. Räcker detta eller bör jag komplettera. I så fall med vad?

    Är inte 25-30 % vattenbyte varje vecka onödigt ofta ?
    Jag har c:a 30 vackra malawi som ser ut att må bra

    runer
    runer
  • Buckshot Jones

    #2
    Du kan gärna komplettera med en 2252:a till men om inte fiskarna hänger vid ytan och flämtar är det väl inte nödvändigt.
    Själv är jag stor förespråkare för filtermatta med pumpar bakom men eftersom akvariet redan är igång så är ju inte det nån ide att limma ihop det nu.
    Vattenbytet verkar lagom.
    Enklast är att sätta en slang på pumpen när du tömmer och köpa t ex en längre duschslang när du fyller på.

    Kommentar

    • Hagge
      Användare
      • januari 2003
      • 432

      #3
      Hur ofta och hur mycket byte av vatten som bör ske är snart sagt omöjligt att säga. Det är väldigt individuellt beroende på flertalet faktorer i ditt akvarium. Rekommendationer finns, men de är endast en fingervisning. Å andra sidan skadar det inte att byta vatten för ofta i en malawi-burk. Färskt vatten befrämjar dessutom tillväxten i hög grad hos Malawiciklider.

      Om du vill skulle du till exempel kunna sätta i ett kraftigt powerhead med en liten filterpatron för att förbättra cirkulationen och gasutbytet i ytvattnet.

      Mvh / Fredrik

      F
      /Fredrik

      Kommentar

      • Malcolm_X
        Användare
        • april 2002
        • 32

        #4
        Vattenbytet är som herr Hagge säger, omöjligt att säga.
        Men jag skulle rekommendera 20-30 % varje till varannan vecka.
        Jag brukar strunta i att byta någon gång ibland. Men man ser helt klart på hur fiskarna blir aktivare och gladare ett par timmar efter vattenbytet.

        Ett vattenbyte tar inte så lång tid med en rejäl hävert och vattenslang. Men om du går med hinkar så kan jag förstå dig.

        Du skulle kunna komplitera ditt innefilter med ett ytterfilter om du vill.
        Gå in på följande länk:

        Aquaristik & Aquarium Shop. Auch Aquariumpflanzen / Wasserpflanzen für Ihr Aquarium im Shop. Aquaristik Versand seit 1992. Über 170.000 Kunden weltweit


        Finns Engelska i övre högra hörnet.
        Det är en Tysk sida som säljer akvariesaker till hela Europa.
        Där hittade jag följande ytterfilter som jag funderar över.

        Sacem Marathon 2000
        Pump output: 2000 l/h
        Power consumption: 29 W
        Filter volume: 10,0 L
        Aquarium size: 1500 L
        Pris: 800kr + Ca:250kr frakt.

        Jag beställde nyligen en cirkulationspump därifrån. Inga problem.
        Det tog ungefär 2 veckor innan jag fick paketet men det var det värt. Om du ska beställa därifrån passa på att köpa filtermaterial också. Det ska vara billigt.
        Det var inte alls så svårt och farligt som jag trodde att beställa.
        Om du tycker att filtret verkar stort så kan du gå ner en storlek men jag tycker att den verkar mycket prisvärd.

        //Gustav




        Malcolm_X
        Malcolm_X

        Kommentar

        • nikl

          #5
          Jag brukar bara byta 20-30% varannan vecka

          nicke

          Kommentar

          Arbetssätt...