Blåciklid och ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • evilsteken
    Användare
    • december 2007
    • 37

    Blåciklid och ?

    köpte dessa http://st3ken.blogg.se/

    och nu undrar jag vad det är för fisk tror det är någon slags barb eller ?

    skulle gå bra ihop med blåcikliderna iaf sas det men är lite orolig om dom blir för stor för mitt 160 liters kar
    160 liter centralamerika
  • tjornpatrik
    Användare
    • augusti 2006
    • 830

    #2
    Har lite svårt att se men gå in på denna länk och kolla om det kan vara dessa



    Annan bild

    Zoopets artbeskrivning

    Är det Stanniolbarber/diamant barber kan det snart bli problem i ditt 160 liters helt klart. Jätte fina fiskar i övrigt men växer som ogräs. Att den går med blåciklider är inga problem i så fallutan akvariestorleken.

    Men nu säger jag inte att det är stanniolbarben utan kolla om du kan känna igen den, har bara haft exemplar på 8-10cm+

    Kommentar

    • evilsteken
      Användare
      • december 2007
      • 37

      #3
      Ursprungligen postat av patriks155
      Har lite svårt att se men gå in på denna länk och kolla om det kan vara dessa



      Annan bild

      Zoopets artbeskrivning

      Är det Stanniolbarber/diamant barber kan det snart bli problem i ditt 160 liters helt klart. Jätte fina fiskar i övrigt men växer som ogräs. Att den går med blåciklider är inga problem i så fallutan akvariestorleken.

      Men nu säger jag inte att det är stanniolbarben utan kolla om du kan känna igen den, har bara haft exemplar på 8-10cm+


      i djuraffären sa dom att dom hette tennfoliebarb skulle bli max 10 cm men allt pekar på att dessa kan bli en 25-30 cm
      160 liter centralamerika

      Kommentar

      • tjornpatrik
        Användare
        • augusti 2006
        • 830

        #4
        Ursprungligen postat av evilsteken
        i djuraffären sa dom att dom hette tennfoliebarb skulle bli max 10 cm men allt pekar på att dessa kan bli en 25-30 cm
        De namnet har jag inte tidigare hört men gjorde en snabsökning och hittade akvarietrivsels lagerlista där det står så här " Staniolbarb / Tennfoliebarb Barbus schwanefeldi L"
        Tydligen är det samma fisk.

        Några 10 cm blir dom inte då, snarare 30-35 cm. Mina har växt något enormt sen jag skaffade de senaste för ett halvår sedan. har 6 st förtillfället och skulle inte rekommendera dom till ett kar mindre är 540.
        Mitt råd om det nu är dessa är att du går tillbaka till butiken och byter mot en barb som blir mindre eller något annat, de har du all rätt att göra.

        Hoppas du inte blir ledsen nu, är bara ärlig.

        Lycka till!
        Senast redigerad av tjornpatrik; 10 december 2007, 20:44.

        Kommentar

        • evilsteken
          Användare
          • december 2007
          • 37

          #5
          det ska jag göra synd för dom var coola frågan är bara vad jag ska ta istället ? valde mellan dom där och guldsöm, får nog bli sånna i stället
          160 liter centralamerika

          Kommentar

          • tjornpatrik
            Användare
            • augusti 2006
            • 830

            #6
            Guldsöm blir ganska stor, skulle vilja säga ialf ett 375 där vilket brukar rekommenderaras som minimum för större. Du har inte funderat på dvärgciklider, finns riktigt fina såna. Tror blåciklid och guldsöm hade haft ihjäl varandra ganska fort i ditt kar tyvärr.

            http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=65
            Senast redigerad av tjornpatrik; 10 december 2007, 21:07.

            Kommentar

            • evilsteken
              Användare
              • december 2007
              • 37

              #7
              jo jag såg nu när jag kollade att guldsöm blir så stor, svårt å veta vad man ska välja men en sak har jag lärt mig nu man ska veta vad man vill ha när man kommer till zoo butiken iaf vissa affärer för jag menar om man säljer fiskar som blir 35 cm till nybörjare som tom säger att karet är på 160 liter kan ju inte vara så insatt :/ ska kika på dvärgciklider nu får vi se vad det blir =) men kom gärna med förslag
              160 liter centralamerika

              Kommentar

              • Hagge
                Användare
                • januari 2003
                • 432

                #8
                Får man fråga vart du handlade? Det haglar ju inte med butiker häromkring förvisso så alternativen är starkt begränsade om du inte åkt en bit!
                /Fredrik

                Kommentar

                • evilsteken
                  Användare
                  • december 2007
                  • 37

                  #9
                  Ursprungligen postat av Hagge
                  Får man fråga vart du handlade? Det haglar ju inte med butiker häromkring förvisso så alternativen är starkt begränsade om du inte åkt en bit!

                  Brynäs zoo
                  160 liter centralamerika

                  Kommentar

                  • evilsteken
                    Användare
                    • december 2007
                    • 37

                    #10
                    har alltid handlat av tomas på söders zoo förr och då brukar det bli kanonbra så jag fortsätter nog där tror jag
                    160 liter centralamerika

                    Kommentar

                    Arbetssätt...