Fiskar i 325 liter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tjornpatrik
    Användare
    • augusti 2006
    • 830

    #31
    [QUOTE=kjaer;713252]
    Ursprungligen postat av A C-son

    Ursäkta, men jag förstår inte riktigt vad du menar.
    Jag tänkte bara att eftersom tråden är placerat i kategorin Sydamerikanska ciklider är det nog fler SA-entusiaster som läser i den och därmed tycker dom flesta såklart att jag ska ha SA...


    patriks155: Bär emot att erkänna, men dom var ju faktisk väldigt fina! Hur många av dom mindre kan jag ha i ett 325 l?
    Jag skulle nog tycka att 3 mindre arter är lagom samt kanske något stim av något slag etc, sen är det ju som med många andra ciklider, man vet ju inte förrän man har testat om det funkar. Tycker klart du ska höra med andra som håller mindre CA arter här på forumet så kan du ju i alla fall fundera över det! Många gånger är CA väldiga personligheter och man får en viss bindning till varje individ.

    Men du ska välja det du tycker passar dig, ialf hade jag valt antingen SA och CA.

    Kommentar

    • kjaer
      Användare
      • december 2007
      • 72

      #32
      Jaså, så pass många! Ska kolla upp CA lite mera, verkar ju väldigt spännande det med.
      Mvh.
      Johan

      Kommentar

      • tjornpatrik
        Användare
        • augusti 2006
        • 830

        #33
        Ursprungligen postat av kjaer
        Jaså, så pass många! Ska kolla upp CA lite mera, verkar ju väldigt spännande det med.
        Tycker jag absolut du ska göra! Lycka till! Själv ska jag återgå till studierna nu.

        Kommentar

        • Crenicichla
          Användare
          • november 2006
          • 1055

          #34
          Jag kan hålla med om att det finns många fina CA, men framför allt e större då, Cichlasoma Bocourti eller PErsai tex.. men i detta fallet så tycker jag SA utan tvekan... Sajica och andra mindra CA är inte så heta enligt mitt tycke..
          MVH

          Kristofer

          Kommentar

          • kjaer
            Användare
            • december 2007
            • 72

            #35
            Tack för hjälpen!
            Mvh.
            Johan

            Kommentar

            • Gäst

              #36
              [QUOTE=kjaer;713252][QUOTE=A C-son;713249]

              Ursäkta, men jag förstår inte riktigt vad du menar.
              Jag tänkte bara att eftersom tråden är placerat i kategorin Sydamerikanska ciklider är det nog fler SA-entusiaster som läser i den och därmed tycker dom flesta såklart att jag ska ha SA...


              Tråden är placerad i kategorin Sydamerikanska ciklider av den enkla anledningen att du valde det! I inlägg 18 antyder du att du kan tänka dig något annat än sydamerikanare. Då passade det väl perfekt att patriks155 var sjysst och tipsade om Centralamerikanare ochså? Jag har nämligen noterat att han är en sann CA-entusiast!

              Förövrigt tror jag inte att ngn tycker att du skall ha ngt annat än det du själv vill ha i akvariet. En "lycklig" akvarist är en nöjd akvarist!

              Mvh/Andreas.

              Kommentar

              • kjaer
                Användare
                • december 2007
                • 72

                #37
                Tråden är placerad i kategorin Sydamerikanska ciklider av den enkla anledningen att du valde det! I inlägg 18 antyder du att du kan tänka dig något annat än sydamerikanare.
                Nja, det gjorde jag faktisk redan i #1..

                Då passade det väl perfekt att patriks155 var sjysst och tipsade om Centralamerikanare ochså?
                Absolut, det var mycket snällt!

                Förövrigt tror jag inte att ngn tycker att du skall ha ngt annat än det du själv vill ha i akvariet. En "lycklig" akvarist är en nöjd akvarist!
                Kommer förstås inte att välja nått som jag inte vill ha
                Mvh.
                Johan

                Kommentar

                • Gäst

                  #38
                  Skall försöka hjälpa dig lite. (Om det nu är SA du vill ha...)

                  När det gäller jordätare så tror jag att det kan bli svårt att uppfylla dina krav då du vill ha två arter av ciklider till + tetror + malar...Kan bli ett lätt överbelastat 325-liters! (därmed inte sagt att det är omöjligt. En relativ fråga.)

                  Ett alternativ är att ha en grupp småväxta jordätare som redan föreslagits plus något yt-orienterat som t.ex skalarer eller flaggciklider, då får du kanske plats med lite tetror och malar ochså. Lämpliga tetror kan vara bla sorgmanteltetror, dolkstickstetror eller ngt annat högrest.

                  Ett annat alternativ skulle som sagt kunna vara att skippa jordätarna, då ökar chansen att du "får plats" med tre ciklidarter som jag ser det. Blåciklider, nyckelhålsciklider, kurvciklider skulle kunna vara lämpligt. (Alltså parvis då.)

                  Till sist, var noga med att ha ett fint bottensubstrat om du väljer jordätare/corydoras och att ha tillräckligt med gömställen i synnerhet om du väljer tre ciklidarter som skall samsas om samma nisch. Och att inte skaffa för klena tetror som lätt kan gå åt annars.

                  Ps. Har bl.a själv ett 310-liters SA-kar där jag ställts inför samma typ av kompromissande. Ds

                  Lycka till!


                  Mvh/Andreas

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #39
                    Ursprungligen postat av kjaer
                    Nja, det gjorde jag faktisk redan i #1..

                    Ja, men då så...

                    Kommer förstås inte att välja nått som jag inte vill ha

                    Bra, lycka till som sagt! Det ordnar sig alltid...


                    Mvh/Andreas

                    Kommentar

                    • kjaer
                      Användare
                      • december 2007
                      • 72

                      #40
                      Tack för svaret Andreas!
                      Jag hade nästan bestämt mig för (ifall det blir SA altså) 5 st. G. sp. "Orange Head Tapajos", ett par A. metae och några L-malar.
                      Men det kanske vore bättre att ersätta Aequidens arten med ett par scalarer?
                      Tetror är inte så nödvändiga, men lite malar vill jag gärna ha.

                      Ditt förslag med blåciklider låter inte så dumt, men jag tror nog jag vill ha jordätare. Dom verkar väldigt intressanta!
                      Mvh.
                      Johan

                      Kommentar

                      • tjornpatrik
                        Användare
                        • augusti 2006
                        • 830

                        #41
                        Ursprungligen postat av kjaer
                        Tack för svaret Andreas!
                        Jag hade nästan bestämt mig för (ifall det blir SA altså) 5 st. G. sp. "Orange Head Tapajos", ett par A. metae och några L-malar.
                        Men det kanske vore bättre att ersätta Aequidens arten med ett par scalarer?
                        Tetror är inte så nödvändiga, men lite malar vill jag gärna ha.

                        Ditt förslag med blåciklider låter inte så dumt, men jag tror nog jag vill ha jordätare. Dom verkar väldigt intressanta!
                        Jag försökte ialf få in dig på CA Kör du på SA, Metae har jag själv haft och de är ju otroligt fina och vackra fiskar. Hade nog hellre tagit dessa än scalarer.

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #42
                          Ursprungligen postat av kjaer
                          Tack för svaret Andreas!
                          Jag hade nästan bestämt mig för (ifall det blir SA altså) 5 st. G. sp. "Orange Head Tapajos", ett par A. metae och några L-malar.
                          Men det kanske vore bättre att ersätta Aequidens arten med ett par scalarer?
                          Tetror är inte så nödvändiga, men lite malar vill jag gärna ha.

                          Ditt förslag med blåciklider låter inte så dumt, men jag tror nog jag vill ha jordätare. Dom verkar väldigt intressanta!

                          Det låter faktiskt klart bra kjaer!
                          Med jordätare + skalarer "utnyttjar" du "hela" akvariet vilket är en fördel i ett lite "mindre" kar om man får säga så. Dessutom kontrasterar skalarernas kroppsform på ett snyggt sätt mot några jordätare. Att du skriver "några L-malar" låter ochså bra då corysarna annars hade fått samsas med jordätarna.
                          Tror du kan ha ngn tetraart ochså då... Om du väljer ngn tålig.

                          Ännu en gång, lycka till!

                          Mvh/Andreas.

                          Kommentar

                          • kjaer
                            Användare
                            • december 2007
                            • 72

                            #43
                            Det låter faktiskt klart bra kjaer!
                            Med jordätare + skalarer "utnyttjar" du "hela" akvariet vilket är en fördel i ett lite "mindre" kar om man får säga så. Dessutom kontrasterar skalarernas kroppsform på ett snyggt sätt mot några jordätare.
                            Då blir det scalarer då

                            Att du skriver "några L-malar" låter ochså bra då corysarna annars hade fått samsas med jordätarna.
                            Den enkla anledningen att det inte blir några corysar i detta karet är att min mamma inte står ut med dom

                            Tror du kan ha ngn tetraart ochså då... Om du väljer ngn tålig.
                            Ja, det kanske blir någon tetra med. Får se hur "fullt" karet ser ut när jag har köpt dom andra fiskarna.

                            Ännu en gång, lycka till!
                            Tack!
                            Mvh.
                            Johan

                            Kommentar

                            • tjornpatrik
                              Användare
                              • augusti 2006
                              • 830

                              #44
                              Andreas resonemang låter helt klart rimligast. Lycka till från mig med. Glöm inte att återkomma med hur det går+bilder!

                              /Patrik

                              Kommentar

                              • kjaer
                                Användare
                                • december 2007
                                • 72

                                #45
                                Ursprungligen postat av patriks155
                                Jag försökte ialf få in dig på CA Kör du på SA, Metae har jag själv haft och de är ju otroligt fina och vackra fiskar. Hade nog hellre tagit dessa än scalarer.
                                Jag har inte bestämt något slutgiltigt än. Det är fortfarande möjligt att det blir CA, beror också på vilka zoobutiken har/kan ta hem.

                                Och visst ska jag återkomma med bilder, väntar bara på att karet ska komma någon gång.. Först gick det två en halv vecka och då var en rutan sönder. Nu har jag väntat kring 5-6 veckor på att det skulle komma ett nytt. Hade blivit nått krångel under frakten, men det borde vara här snart.

                                Tills vidare kan ni ju få några kort på rötterna http://akvariesiden.akvariefisk.dk/s...BA35201CE5.jpg
                                Senast redigerad av kjaer; 10 december 2007, 21:07.
                                Mvh.
                                Johan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...