Alger på rutan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin86
    Användare
    • november 2007
    • 24

    Alger på rutan

    Har stora problem med alger, behöver skrapa rutorna var 3 dag. vad kan det bero på??
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Obalans i karet på vattenvärden så att algerna frodas. Hur ser ditt kar ut idag? Växter? Vattenbyten? Antal fiskar på hur många liter?

    Kommentar

    • tjornpatrik
      Användare
      • augusti 2006
      • 830

      #3
      Misstänker att du kör Malawi om man ser dina tidigare inlägg men är du inresserad av snabbväxande växter kan jag rekommendera denna, brukar vara rejält snabbväxande och duktig på att använda bikarbonat i högre pH.

      Är karet nystartat? Står det så solen når in på det (har samma problem på ett av mina då ingen annan placering var möjlig). Håler du koll på vattenvärdena, nitrattest kan ju ge ledtrådar.

      Sen är jag inne på det Malawe säger, för lite vattenbyte i förhållande till matning och antal fisk. Du kanske har för lite pumpar/filter i förhållande till volym/belastning? Sen är ju belysningstiden en viktig faktor främst om du inte kör växter, själv ligger jag på runt 10 timmar i de karen jag inte har växter och knappt 12 i dom jag har det i.

      Kommentar

      • Prayerman
        Användare
        • juni 2004
        • 1314

        #4
        Om du kör Malawi så är ju växter kanske inte nödvändigt och kan man tända karet när man är hemma och släkt när man är borta, då blir det nog inga alger i större mängd. Om du nu gärna vill ha växter ändå så kör på jättevallisneria och då räcker det att du har tänt 8-9 timmar och det funkar rätt bra efter min erfarehet. Har man timer så kan man ju ställa in tiden så det lyser som mest när man oftast är hemma.
        Tomas Wallengren
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

        Kommentar

        • Robin86
          Användare
          • november 2007
          • 24

          #5
          Ursprungligen postat av Prayerman
          Om du kör Malawi så är ju växter kanske inte nödvändigt och kan man tända karet när man är hemma och släkt när man är borta, då blir det nog inga alger i större mängd. Om du nu gärna vill ha växter ändå så kör på jättevallisneria och då räcker det att du har tänt 8-9 timmar och det funkar rätt bra efter min erfarehet. Har man timer så kan man ju ställa in tiden så det lyser som mest när man oftast är hemma.
          Tack för svar, tror jag har tänt för många timmar

          Kommentar

          Arbetssätt...