Funderingar kring möjlig setup i 375:a

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    Funderingar kring möjlig setup i 375:a

    Jag har ett 375 kar som skall göras iordning till våren, karet är målat och 15kg rötter är inköpt, men fisk besättningen är inte klar i tanken ännu.

    Jag har bestämt mig för att det skall inne hålla Tetror, Corrys, L-malar, Dvärg ciklider och Biotodoma Cupido.

    Vad tror ni om följande setuper?



    Alternativ 1

    2+4 Apistogramma Baenschi

    2+2 Dicrossus maculatus

    2+2 Bitodoma Cupido

    20-30st Rödmunstetror

    10 tal Corrys

    4st Ancistrus Sp.



    Alternativ 2

    1+2 Apistogramma Baenschi

    1+2 Apistogramma Agazzissi

    2+2 Biotodoma Cupido

    20st Dolkstygnstetra / Svart fantomtetra

    10st Corrys

    4st Ancistrus Sp.



    Alternativ 3

    6st Bitodoma Cupido

    2 stim tetror

    10st Corrys

    1+1 Crenicichla Wallacii

    4st Ancistrus Sp.
    MVH

    Kristofer
  • johanh
    Användare
    • februari 2007
    • 49

    #2
    Jag har ingen erfarenhet av cupidocikliden, men jag har fått uppfattningen att den är ganska lugn i temperamentet så den borde passa bra med dvärgciklider. Jag tycker du ska satsa på alternativ nr 1 eller 3. Jag har själv apistogramma baenschi och tycker den är en väldigt vacker och spännande fisk, men jag har tyvärr haft otur med mina så dom dött av en efter en. Har nu bara kvar en stor hanne. Dom hann leka en och en halv gång, men inga yngel blev till.
    Om du väljer flera apistogrammor i samma akvarie kan det väl finnas chans att dom korsar sig med varandra??
    Vet du någonstans det finns ap. baenschi att köpa?
    www.hansson.md/
    Umeå Akvarieförening

    Kommentar

    • johanh
      Användare
      • februari 2007
      • 49

      #3
      Jag ändrar mig och drar bort alternativ nr 3. Det fanns ingen baenschi där : )
      www.hansson.md/
      Umeå Akvarieförening

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Alternativ 2. Dolkarna...

        Mvh/Andreas.

        Kommentar

        • Nicke SA
          NCS Medlem
          • januari 2007
          • 290

          #5
          Alt. 1 enligt mig. Köpte från början 6 cupido i mitt 375 o har haft dem med en ganska ettrig vf apistogramma från peru (1+3 från början).
          Apistosarna har dominerat över cupidona, hade även ett fjärilsciklidspar som skulle köra bort cupidona när de önskade. Så enligt mig är de otroligt snälla fiskar, som bara kivas sinsemellan och det är kul att se på. Mina har lagt ägg en gång o projektet just nu är att det ska lyckas fullt ut. Försöker därför skapa ett så lugnt 375 som möjligt åt dem. (Klurar väldigt mycket på vad det var som triggade dem till lek).
          Bra sällskap till dem tror jag är schackisar, samt diskus.
          Om jag hade satt upp karet igen, hade det blivit 6-8 cupido, 5 schackisar, ett stim tetror (efter smak), några anostomus.
          Lycka till!
          Mvh Niklas
          Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

          Kommentar

          • Crenicichla
            Användare
            • november 2006
            • 1055

            #6
            Ursprungligen postat av johanh
            Jag har ingen erfarenhet av cupidocikliden, men jag har fått uppfattningen att den är ganska lugn i temperamentet så den borde passa bra med dvärgciklider. Jag tycker du ska satsa på alternativ nr 1 eller 3. Jag har själv apistogramma baenschi och tycker den är en väldigt vacker och spännande fisk, men jag har tyvärr haft otur med mina så dom dött av en efter en. Har nu bara kvar en stor hanne. Dom hann leka en och en halv gång, men inga yngel blev till.
            Om du väljer flera apistogrammor i samma akvarie kan det väl finnas chans att dom korsar sig med varandra??
            Vet du någonstans det finns ap. baenschi att köpa?
            Tyvärr så har jag inte koll på vart jag skall få tag på Baenschi om det blir de alternativet, men jag är tämligen säker på att Zoomässan kan ta hem dem, om de inte redan har den..
            De har ett ganska brett ciklidutbud
            MVH

            Kristofer

            Kommentar

            • Crenicichla
              Användare
              • november 2006
              • 1055

              #7
              Ursprungligen postat av Niklas Blixt
              Alt. 1 enligt mig. Köpte från början 6 cupido i mitt 375 o har haft dem med en ganska ettrig vf apistogramma från peru (1+3 från början).
              Apistosarna har dominerat över cupidona, hade även ett fjärilsciklidspar som skulle köra bort cupidona när de önskade. Så enligt mig är de otroligt snälla fiskar, som bara kivas sinsemellan och det är kul att se på. Mina har lagt ägg en gång o projektet just nu är att det ska lyckas fullt ut. Försöker därför skapa ett så lugnt 375 som möjligt åt dem. (Klurar väldigt mycket på vad det var som triggade dem till lek).
              Bra sällskap till dem tror jag är schackisar, samt diskus.
              Om jag hade satt upp karet igen, hade det blivit 6-8 cupido, 5 schackisar, ett stim tetror (efter smak), några anostomus.
              Lycka till!
              Mvh Niklas

              Har för mig att Weidner skriver i southemrican eartheaters att de kräver lågt ph för att leka, mellan 5-6 med närmare 5 om jag inte har helt fel..
              Jag kan kolla upp det om du vill.

              alternativ 1 och 2 är de som känns hetast, kör mina Crenicichla Wallacii med Satanopercor och choklader idag, och jag har aldrig sett Crenicichlan ens göra ett utfall mot någon annan än varandra i karet.
              Men de kan ju gå kvar i 540 karet iofs.
              Skulle jag få ut ett par som vill leka av Cupidosaran så kan jag alltid flytta in dem i ett 250 kar där de får gå själva, eller plocka romen till ngn annan mindre burk.

              Ett annat kul projekt som kommer till våren är när jag skall sätta upp mitt 720 med, blir oxå endel rötter där i med BTN moduler.
              i det karet skall Choklad Cikliderna gå och 6st Geophagus, har inte bestämt sort ännu. + 1 eller 2 sorter till.
              MVH

              Kristofer

              Kommentar

              • Crenicichla
                Användare
                • november 2006
                • 1055

                #8
                "Om du väljer flera apistogrammor i samma akvarie kan det väl finnas chans att dom korsar sig med varandra??"

                Jag skulle tro att risken är minimal, eftersom Agazzissi och Baenschi inte är så nära besläktade.

                Däremot skulle jag tippa på att Apistogramma Panduro, Nijseni och Baenschi kan korsas eftersom de är väldigt lika till kroppsform och övrigt utseende.
                MVH

                Kristofer

                Kommentar

                • Crenicichla
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1055

                  #9
                  Livar upp tråden gen, de ösvinner ju så snabbt
                  MVH

                  Kristofer

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Jag lägger min röst på alternativ 2. Älskar Dolkstygnstetra...sedan tror jag att den kombon i övrigt är spontant den snyggaste...men det är min åsikt.

                    Kommentar

                    • Crenicichla
                      Användare
                      • november 2006
                      • 1055

                      #11
                      jag är också svag för dolkstyng.. hmm ja de återstår att se vilket de blir helt enkelt.. Både 1 och 2 känns som 2 riktigt bra alternativ.
                      MVH

                      Kristofer

                      Kommentar

                      Arbetssätt...