Smuts från filter, vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jens_K
    Användare
    • januari 2007
    • 36

    Smuts från filter, vad göra?

    Mitt ytterfilter stannade och lät konstigt, så jag kopplade ur det och sköljde igenom filtermaterialet och rensade kring pumphjulet, sen när jag koppla in det igen (filtret fungerar) så kommer det en massa grummligt smuts ur filtret... Är det farligt för fiskarna eller ska jag bara vänta tills det gått över?

    Göra vattenbyte igen?(Gjorde vattenbyte igår)

    Tacksam för svar!

    / Jens
    540 l Malawi och 70 l yngelkar
  • Pejan
    Användare
    • maj 2005
    • 204

    #2
    Har upplevt samma sak ett antal gånger. Vet ej säkert vad det beror på, men troligen är det olika partiklar, typ foderrester, alger etc som släppt då du drog igång filtret igen. Har aldrig ställt till några problem för mig, så mitt råd är att låta det vara. Då du gjort rent filtermassan precis kommer filtret ta hand om detta.

    Hälsar

    Peter

    Kommentar

    • DreamMaster
      Användare
      • november 2007
      • 31

      #3
      Har oxå haft detta problem ett par gånger.. Tror det är från slangarna det kommer ifrån för där sitter rätt mycket skit... Jag har inte haft några problem i karet när det händer.. Så kör på bara det blir snart klart vatten igen

      Kommentar

      • tjornpatrik
        Användare
        • augusti 2006
        • 830

        #4
        Råkar ofta ut för det jag rengör/flyttar mina fx5.or men även ibland med andra filter. Gör aldrig något åt det, brukar ta en halvdag sen är det rent igen. Du kan ta det lugnt.

        Fick för mig att rengöra en av pumparna till det stora för ett tag sedan typ en timma innan vi skulle få besök hemma, personerna var jätte intresserade av akvaristik och skulle se mina akvarium för första gången och var impade när de hade hört va jag hade. Jag lovar att vi såg nog inte längre in än 10-15 cm så svart var det när dom kom Då skäms man!

        Kommentar

        • Crenicichla
          Användare
          • november 2006
          • 1055

          #5
          Har också vart med om att de bara sprutar ut skit ur slangen efter stopp.
          Vad jag hört så är det slangarna, jag har en fluval 404 och där är ju slangarna räfflade och där i fastnar den de skit.
          Han föreslog att jag skule byta ut mot släta slangar så skal de inte fastna på samma sätt.
          MVH

          Kristofer

          Kommentar

          • tjornpatrik
            Användare
            • augusti 2006
            • 830

            #6
            Ursprungligen postat av Crenicichla
            Har också vart med om att de bara sprutar ut skit ur slangen efter stopp.
            Vad jag hört så är det slangarna, jag har en fluval 404 och där är ju slangarna räfflade och där i fastnar den de skit.
            Han föreslog att jag skule byta ut mot släta slangar så skal de inte fastna på samma sätt.
            Samma här, räfflade slangar på fx5.orna som jämt gör det efter flytt.

            Kommentar

            • Crenicichla
              Användare
              • november 2006
              • 1055

              #7
              Haha fy vad jag stavade illa i förra inlägget..
              MVH

              Kristofer

              Kommentar

              • Crenicichla
                Användare
                • november 2006
                • 1055

                #8
                Ursprungligen postat av patriks155
                Samma här, räfflade slangar på fx5.orna som jämt gör det efter flytt.
                Ja de måste vara det helt enkelt.

                Skall byta till genomskinlig slät slang så att man kan se om de är mycket skit i slangarna, blir även lättare att finna eventuella stopp i systemet med.
                MVH

                Kristofer

                Kommentar

                • johanh
                  Användare
                  • februari 2007
                  • 49

                  #9
                  Jag har samma "problem" med eheims släta slangar. Blir säkert mindre bås om slangarna är släta. Det finns eheimtillbehör i form av lång slangrensare, men jag tycker det känns lite överkurs.. Fiskarna försöker äta upp smutsen när den kommer ut, men de ger upp rättså snart. På någon timme så är det borta, antagligen åter inne i filtret.
                  www.hansson.md/
                  Umeå Akvarieförening

                  Kommentar

                  • Jens_K
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 36

                    #10
                    Tack för alla svar!

                    Det blev rejält smutsigt, så man blev ju lite misstänksam... Men nu är det klart i vattnet igen
                    540 l Malawi och 70 l yngelkar

                    Kommentar

                    Arbetssätt...