Inreda småakvarier ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Inreda småakvarier ??

    Jag lyckas aldrig inreda mindre akvarier , 50-100 l. Vad har ni för tips
    för att göra detta ??. Oftast slutar "småakarierna" med lite grus, nån sten
    och på sin höjd lite svart papper bakom så tapeten ine syns.'
    Det vore verkligen kul att kunna göra någonting riktigt snyggt av mindre
    akvarier.
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    #2
    Ursprungligen postat av HåkanM
    Jag lyckas aldrig inreda mindre akvarier , 50-100 l. Vad har ni för tips
    för att göra detta ??. Oftast slutar "småakarierna" med lite grus, nån sten
    och på sin höjd lite svart papper bakom så tapeten ine syns.'
    Det vore verkligen kul att kunna göra någonting riktigt snyggt av mindre
    akvarier.
    Sist jag var riktigt nöjd med ett mindre kar, så inredde jag det med rötter, och Java ormbunkar.

    Jag såg till så att pump och doppvärmare gick att dölja med hjälp av en rot och en skiffersten.
    Sen satte jag en rott i motsatt hörn och där i mellan hade jag en gigantiskt javaormbunke som säkert var 40-50cm med lövverket.
    Dessutom hade jag 2 mindre javaormbunkar längre fram i karet.

    Man såg inte igenom till bakrutan.

    Karet var på 90L
    MVH

    Kristofer

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ursprungligen postat av HåkanM
      Jag lyckas aldrig inreda mindre akvarier , 50-100 l. Vad har ni för tips
      för att göra detta ??. Oftast slutar "småakarierna" med lite grus, nån sten
      och på sin höjd lite svart papper bakom så tapeten ine syns.'
      Det vore verkligen kul att kunna göra någonting riktigt snyggt av mindre
      akvarier.
      Jag tycker inte att det skall behöva vara speciellt stor skillnad mellan små och stora akvarier beträffande inredning. Det följer ju ändå vissa proportioner, t.ex så brukar ju pumpar och doppvärmare vara av mindre dimensioner till mindre akvarier. Vill man inreda det exklusivt och t.ex köra Btn så funkar ju slimline bra, annars kan man ibland komma över överblivna skarvbitar från andra modeller till en rimlig summa. Det kan faktiskt öppna för okonventionella lösningar om man är bered att pussla lite...

      Att göra egna friggobakgrunder till små akvarier tycker jag dock inte är ngn större ide då de blir orimligt dyra i förhållande till karet och andra alternativ, däremot kan man passa på samtidigt om/när man bygger en större till ett större kar! Dessutom så vill man ju oftast inte bygga bort för mkt volym i ett kar som redan är litet.

      I slutändan så avgör oftast fiskvalet vilken typ av inredning man vill ha i sitt kar oavsett om det är stort eller litet. Ett val som bla kan bestämma vilka växter man skall ha eller välja bort om man ens vill ha några. Om man använder sina småkar som yngelkar föredrar nog flertalet en så spartansk och lättskött inredning som möjligt.

      Mvh/Andreas.

      Kommentar

      • HåkanM
        NCS Medlem
        • november 2005
        • 1294

        #4
        att använda restbitar från bakgrunder är ju en lysande ide.Det skall jag testa.
        Annars är växter ett stort problem i ett litet akvarium. Om de börjar växa så
        är ju akvariet överfullt på nolltid.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Ursprungligen postat av HåkanM
          att använda restbitar från bakgrunder är ju en lysande ide.Det skall jag testa.
          Annars är växter ett stort problem i ett litet akvarium. Om de börjar växa så
          är ju akvariet överfullt på nolltid.
          Stora akvarier kan bli överfulla av stora akvarieväxter ochså, så till små akvarier kan man ju helt enkelt välja mindre växtarter! Dessutom kan man ju rensa ut lite ibland och ge bort som present!
          Tycker dessutom att det brukar vara lättare att sörja för en god belysning till mindre akvarier. (läs låga akvarier alltså...)

          Mvh/Andreas.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Själv tycker jag det är precis tvärtom - ett litet kar är betydligt enklare att inreda snyggt än ett stort. För min del handlar det om att jag gillar att få rötter/växter ända upp till ytan så att man utnyttjar hela akvariets höjd. Rötter är så fasligt dyrt när man kommer upp i stora storlekar, och det brukar dessutom vara enklare att hitta mindre rötter som har snygg fason. Försök få rötterna ända upp till ytan och sätt inredningen enten "från vänster till höger" eller tvärtom (dvs högt mot ena kortsidan och så fallande mot andra kortsidan). Du kan också köra högt på båda kortsidorna, men försök då att få det fria utrymmet i mitten något förskjutet åt något håll, så att det inte blir "tomt" exakt i mitten.

            Växter är lätt att välja utifrån vilken slutsize man vill ha på dem, eller så väljer man växter som är lätta att gallra (t ex javamossa, stängelväxter unt so weiter).

            När det gäller sjöciklider så är dock lite större kar enklare att inreda eftersom inredningen brukar ta sådan plats (BTN och annat). Ett mindre kar med snäckskalslekare är ändå busenkelt, mycket fri bottenyta, tjockt bottenlager med en del småsten under, massa snäckor, någon sten i mitten som begränsar synfältet för de aggro grävmaskinerna och en hörna med Vallisneria. Svart bakgrund, eller blå plexi med belysning. Tycker det blir enkelt och snyggt - plus att man får ett kar med mycket beteende. En annan variant på snäcklekar-akvarie är att köra en rätt stor platt sten/modul i mitten på botten och så ha fin sand i hörnorna. Ger inte firrarna särdeles mycket val när det gäller revir, vilket kan minska slagsmålen.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            Arbetssätt...