Köns fråga om zebraciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bohman88

    Köns fråga om zebraciklider

    Hej!
    Har nu efter några veckor av planering införskaffat mig ett par zebraciklider. Men är lite osäker på om det verkligen är en hona och en hane. Jag vet säkert att ena är en hona då hon har röd färg i sig, men lite osäker på om den andre är en hane eller en hona som inte har fått den röda färgen än. Honan är ungefär 5-6cm och den andra är ungefär 4-5cm.

    Så till frågan: Vid vilken storlek brukar honorna få den röda färgen och får alla honor den? Kommer inte på nån mer fråga för tillfället, men det kommer nog fler eftersom. =)

    Tacksam för alla svar!

    Mvh Marcus
  • firefox75
    Användare
    • april 2007
    • 234

    #2
    Svårt att svara på

    Ursprungligen postat av bohman88
    Hej!
    Har nu efter några veckor av planering införskaffat mig ett par zebraciklider. Men är lite osäker på om det verkligen är en hona och en hane. Jag vet säkert att ena är en hona då hon har röd färg i sig, men lite osäker på om den andre är en hane eller en hona som inte har fått den röda färgen än. Honan är ungefär 5-6cm och den andra är ungefär 4-5cm.

    Så till frågan: Vid vilken storlek brukar honorna få den röda färgen och får alla honor den? Kommer inte på nån mer fråga för tillfället, men det kommer nog fler eftersom. =)

    Tacksam för alla svar!

    Mvh Marcus
    Generellt kan man säga att de brukar ha färgat ut redan vid 3-4cm iallafall de jag har.
    Så vänta o se...om den lilla inte färgar ut så borde den vara en hane och dessutom så borde den växa till sig rejält.
    De kanske kommer från olika kullar och isåfall så förstår jag varför den ena är mindre och kanske en hane.
    Annars så brukar hanar knaka iväg bra mycket fortare än honorna i tillväxt.

    Mitt minsta par är: hane 5cm hona 3cm och de har redan lekt och har yngel.
    Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
    16500liter odlingskar.
    3500liter vardagliga.
    6kbm tempererad damm.
    MvH
    Daniel
    0735-433428

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ursprungligen postat av bohman88
      Hej!
      Har nu efter några veckor av planering införskaffat mig ett par zebraciklider. Men är lite osäker på om det verkligen är en hona och en hane. Jag vet säkert att ena är en hona då hon har röd färg i sig, men lite osäker på om den andre är en hane eller en hona som inte har fått den röda färgen än. Honan är ungefär 5-6cm och den andra är ungefär 4-5cm.

      Så till frågan: Vid vilken storlek brukar honorna få den röda färgen och får alla honor den? Kommer inte på nån mer fråga för tillfället, men det kommer nog fler eftersom. =)

      Tacksam för alla svar!

      Mvh Marcus
      HEJ!

      Min personliga erfarenhet säger att det där med färg på zebrahonor kan vara lite "tveksamt"...Såvitt jag kan minnas brukade vissa ungfiskar som sedan visade sig vara honor få lite rostfärg/skimmer på/omkring buken redan vid 2-3 cm´s storlek medan en del honor faktiskt nästan inte fick ngn färg alls. Dock så kan man i regel se att honor som leker får starkare röda/gula/orange markeringar än övriga honor. Men hanar är nästan alltid större än honor så jag kan bara spekulera när det gäller din ofärgade zebra enligt följande;

      -Sent utvecklad hona (Möjligt -men inte vanligt)
      -Minimalt färgad hona (Möjligt -men inte vanligt)
      -Småväxt hane (Möjligt -men inte så troligt)
      -Yngre hane (Sannolikt -om de ej är från samma kull såklart)

      Hade förmodligen varit ganska enkelt att könsbestämma om jag sett den på bild. Hanens kroppsform brukar skilja sig en aning från honans.

      Om det är en hane så blir det antagligen snart lek och om/när äggen kläcks så vet du att det är en hane.

      Mvh/Andreas.
      Senast redigerad av Gäst; 01 december 2007, 10:42.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Ooops, ketchupeffekten firefox75!!!

        Mvh/Andreas.

        Kommentar

        • bohman88

          #5
          Tack för två mycket bra svar!
          Får hem min kamera på måndag så då skulle jag kunna knäppa några kort på den lille. Annars så får jag helt enkelt bara vänta och se.

          Mvh Marcus

          Kommentar

          • firefox75
            Användare
            • april 2007
            • 234

            #6
            Skulle det vara två honor

            Ursprungligen postat av bohman88
            Tack för två mycket bra svar!
            Får hem min kamera på måndag så då skulle jag kunna knäppa några kort på den lille. Annars så får jag helt enkelt bara vänta och se.

            Mvh Marcus
            Så finns det en uppsjö med privata uppfödare som har flertalet hanar till salu.
            Synd att jag bor en bit ifrån dig för du kunde fått en eller två hanar av mig
            Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
            16500liter odlingskar.
            3500liter vardagliga.
            6kbm tempererad damm.
            MvH
            Daniel
            0735-433428

            Kommentar

            • Wirre
              Användare
              • november 2006
              • 50

              #7
              Som firefox säger det finns många som har zebraciklider som vill bli av med dom. Och jag är en av dom.
              720 L SA/CA. 222 L barber/botior.

              Kommentar

              • bohman88

                #8
                En hane kan jag lätt få tag på=), men det är bara det att jag tänkte bara ha ett par och vill inte ha någon som är utstött(om jag nu skulle köpa en till).

                Är det vanligt att honan jagar hanen?
                Då den som jag vet är en hona jagar den mindre och biter den med. Den mindre har inte alls fått tillbaka sin färg som den hade i butiken, medans honan har fått tillbaka den och är betydligt mörkare i färgen än den andre. De båda är skygga, fasst det är nog inget ovanligt då jag köpte dem för 2 dagar sen, eller?
                Känns lite som om den större är den dominanta och har därför fått sin färg och är röd så den andre inte får sin färg..
                Sen så får jag dem inte att gå upp till mina flytande kulor (maten), men jag har sett och hört att de går upp och tar dem på natten. Något tips?

                Blir tacksam för alla svar/funderingar!

                Mvh Marcus
                Senast redigerad av Gäst; 02 december 2007, 15:23.

                Kommentar

                • firefox75
                  Användare
                  • april 2007
                  • 234

                  #9
                  Hmmm

                  Ursprungligen postat av bohman88
                  En hane kan jag lätt få tag på=), men det är bara det att jag tänkte bara ha ett par och vill inte ha någon som är utstött(om jag nu skulle köpa en till).

                  Är det vanligt att honan jagar hanen?
                  Då den som jag vet är en hona jagar den mindre och biter den med. Den mindre har inte alls fått tillbaka sin färg som den hade i butiken, medans honan har fått tillbaka den och är betydligt mörkare i färgen än den andre. De båda är skygga, fasst det är nog inget ovanligt då jag köpte dem för 2 dagar sen, eller?
                  Känns lite som om den större är den dominanta och har därför fått sin färg och är röd så den andre inte får sin färg..
                  Sen så får jag dem inte att gå upp till mina flytande kulor (maten), men jag har sett och hört att de går upp och tar dem på natten. Något tips?

                  Blir tacksam för alla svar/funderingar!

                  Mvh Marcus
                  Tror nog att du faktiskt har två honor var av den ena är dominant men sannorlikt från samma kull.
                  De dominanta fiskarna är ju mera famåt vid matning så därför växer de fortare.
                  Lämna tillbax den jagade och köp en väl utvecklad hane....
                  Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
                  16500liter odlingskar.
                  3500liter vardagliga.
                  6kbm tempererad damm.
                  MvH
                  Daniel
                  0735-433428

                  Kommentar

                  • bohman88

                    #10
                    Ja det verkar tyvär så, får fara och göra det imorgon. Har du något ips hur man får dem att gå efter den flytande maten? elelr är det bara att vänta tills de blivit tillräckligt modiga att ta dem på dagen? Tack för dina svar=)

                    //Marcus

                    Kommentar

                    • firefox75
                      Användare
                      • april 2007
                      • 234

                      #11
                      Om

                      Ursprungligen postat av bohman88
                      Ja det verkar tyvär så, får fara och göra det imorgon. Har du något ips hur man får dem att gå efter den flytande maten? elelr är det bara att vänta tills de blivit tillräckligt modiga att ta dem på dagen? Tack för dina svar=)

                      //Marcus
                      Du har andra fiskar som plaskar lite eller rör om på ytan när du matar dem så brukar de komma fram för att kolla vad det kan vara.
                      Vissa knackar två eller tre gånger på lysrampen innan matning och då kommer de fram för att kolla.
                      Fiskar är ju nyfikna av sin natur så med lite tålamod och tid så kommer de snart accepterar sin nya ägare och äta när de får mat.
                      Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
                      16500liter odlingskar.
                      3500liter vardagliga.
                      6kbm tempererad damm.
                      MvH
                      Daniel
                      0735-433428

                      Kommentar

                      • bohman88

                        #12
                        Det låter bra=) tackar tackar för dina svar.

                        //Marcus

                        Kommentar

                        • bohman88

                          #13
                          Tänkte bara säga att jag inhandlade en stor hane i måndags och efter en massa fjäsk från den större honan så är det nu lek på G. Det var intressant och se hur den större honan reagerade när hanen kom, på 10 sec så hade hon fått en mycket vacker färg.
                          Kanske slänger upp nån bild senare.

                          // Marcus

                          Kommentar

                          • firefox75
                            Användare
                            • april 2007
                            • 234

                            #14
                            Trevligt att höra.

                            Ursprungligen postat av bohman88
                            Tänkte bara säga att jag inhandlade en stor hane i måndags och efter en massa fjäsk från den större honan så är det nu lek på G. Det var intressant och se hur den större honan reagerade när hanen kom, på 10 sec så hade hon fått en mycket vacker färg.
                            Kanske slänger upp nån bild senare.

                            // Marcus
                            Som du lär märka så är just zebracikliderna väldigt lätt lekta och mitt råd är att ha ett så kallat uppfödar akvarium till ynglena och sen dra upp dem till runt 1cm och sen mata mera robusta fiskar typ cintrinellum, blåciklider, guld....
                            Jag gör så och jag har väl inte köpt mat på gör länge...förrutom dafnier och cyklops.
                            Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
                            16500liter odlingskar.
                            3500liter vardagliga.
                            6kbm tempererad damm.
                            MvH
                            Daniel
                            0735-433428

                            Kommentar

                            Arbetssätt...