Demasoni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rent vatten
    Användare
    • november 2005
    • 530

    #31
    Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
    Besserwisser heter det men sak samma sluta kasta skit här på forumet diskussioner är en sak men att börja kalla folk för olika saker är väll inte speciellt moget? Känns ju mer som en lekskola här på forumet.
    Håller med dig, men han är lite dryg tycker jag.

    Kommentar

    • rent vatten
      Användare
      • november 2005
      • 530

      #32
      Ursprungligen postat av Falköping Andreas
      Nu är det ju så att om det kommer hem VF så är 90% av fiskarna med brutna band os. Och vem skulle säga att en VF är dålig bara för den har ett brutet band... nä inte jag iaf. avkommer efter dom kan man ju om man vill gallra lite på om så önskas för o uppnå "perfekta" band men det här med perfekt är något som vi fått för oss och inget fisken valt.
      Ja, VF har också dåliga band. Men jag vill ha fiskar med fina band, där av gallringen.

      Kommentar

      • Robbe
        Användare
        • februari 2003
        • 527

        #33
        Ursprungligen postat av salar
        Hur många demasoni till ett 220liters? 10 eller 20st.
        Ingen fisksoppa ett par malar bara.
        Alldrig haft denna vackra fisk och vore kul att pröva.
        Inte så dyra idag.
        Jag hade valt så många som möjligt och sen skött dom som Tropheus

        Kommentar

        • Rauken
          Användare
          • januari 2007
          • 310

          #34
          HAr själv demasoni i ett 220-liters tillsammans med några golden. Räknar med att ha ett 20-tal demasoni kvar när dom har växt till sig, just nu är det faktist fler... Bra att ha många att sprida aggresioner på då är risken mindre att något enstaka exemplar blir "hackkyckling" samt det faktum att det blir "lugnare" om dom får gå lite överbefolkat (med måtta självklart)
          När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

          Kommentar

          • Johan F
            Användare
            • mars 2006
            • 2439

            #35
            När jag höll på med P. Demasoni så hade jag omkring 35 st vuxna i ett 200liters och det gick väldigt bra. Det gäller och ha lite tur och få gruppen och fungera. Min lärdom av Demasoni är att gruppen bör vara stor gärna lite "överbefolkat" då är det större chans och lyckats, det är bättre och starta med många yngel/ungdjur än att införskaffa sig vuxna.
            Senast redigerad av Johan F; 02 december 2007, 19:40.
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #36
              Ursprungligen postat av Johan F
              När jag höll på med P. Demasoni så hade jag omkring 35 st vuxna i ett 200liters och det gick väldigt bra. Det gäller och ha lite tur och få gruppen och fungera. Min lärdom av Demasoni är att gruppen bör vara stor gärna lite "överbefolkat" och att det är större chans och lyckats med att starta med många yngel/ungdjur än att införskaffa sig vuxna.
              Samma erfarenhet som jag, fast jag körde m 375:a. Roligaste Mbunan om man får samtliga att trivas!
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #37
                Men ack så tråkiga innan man får en fungerande grupp.
                Tycker att om man har den minsta otur så droppar dom av som flugor, antingen av sjukdom eller ihjälslagna.
                Tycker att det är en riktigt supersnygg Mbuna men väldigt klen.

                Men visst när man väl har etablerat en fungerande grupp så får man ett riktigt snyggt akvarium.
                Tycker att Demasoni precis som många andra mbuna passar och funkar bäst i "överbefolkade" akvarium med inte allt för mycket gömställe.
                Liknelsen med troffar i det avseendet håller ja helt med dig om Robbe
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #38
                  Ursprungligen postat av LN
                  Men ack så tråkiga innan man får en fungerande grupp.
                  Tycker att om man har den minsta otur så droppar dom av som flugor, antingen av sjukdom eller ihjälslagna.
                  Tycker att det är en riktigt supersnygg Mbuna men väldigt klen.

                  Men visst när man väl har etablerat en fungerande grupp så får man ett riktigt snyggt akvarium.
                  Tycker att Demasoni precis som många andra mbuna passar och funkar bäst i "överbefolkade" akvarium med inte allt för mycket gömställe.
                  Liknelsen med troffar i det avseendet håller ja helt med dig om Robbe
                  En träffande analys av arten LN. Precis så hände med mig när jag hade Demasoni...arten kom inte alls in i mitt akvarium på rätt sätt utan de tynade bort och var riktigt tråkiga. Jag har dock sett akvarium med väl fungerande grupper och det är riktigt snyggt...men som sagt..en mycket känslig art som känns t o m lite mer som ett lotteri än Tropheus.

                  Kommentar

                  • kattsta
                    Användare
                    • december 2012
                    • 171

                    #39
                    Demasoni

                    Ursprungligen postat av Malawe
                    En träffande analys av arten LN. Precis så hände med mig när jag hade Demasoni...arten kom inte alls in i mitt akvarium på rätt sätt utan de tynade bort och var riktigt tråkiga. Jag har dock sett akvarium med väl fungerande grupper och det är riktigt snyggt...men som sagt..en mycket känslig art som känns t o m lite mer som ett lotteri än Tropheus.
                    Jag har haft Demasoni ca 7 år har alldrig haft något bekymmer med dom
                    Jag kann inte köpa resonemanget att dom ska vara så svåra .
                    Det skrivs bara om bekymmer att hålla demasoni och jag tycker att det
                    är väldigt överdrivet,jag tror en del fel ligger i hur man håller dom och inte
                    bara på fisken,
                    Börja med en stor grupp små yngel som får gå ihop sedan brukar det fungera
                    några hannar blir givetvis ihjälslagna men det händer med alla malawi om man har flera hannar,
                    Hälsningar Tomas

                    Kommentar

                    • rent vatten
                      Användare
                      • november 2005
                      • 530

                      #40
                      Ursprungligen postat av kattsta
                      Jag har haft Demasoni ca 7 år har alldrig haft något bekymmer med dom
                      Jag kann inte köpa resonemanget att dom ska vara så svåra .
                      Det skrivs bara om bekymmer att hålla demasoni och jag tycker att det
                      är väldigt överdrivet,jag tror en del fel ligger i hur man håller dom och inte
                      bara på fisken,
                      Börja med en stor grupp små yngel som får gå ihop sedan brukar det fungera
                      några hannar blir givetvis ihjälslagna men det händer med alla malawi om man har flera hannar,
                      Hälsningar Tomas
                      Jag håller med dig.Demasoni är inte så svåra.Man ska bara ge dem rätt förutsättningar så går det bra.

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #41
                        Ursprungligen postat av rent vatten
                        Jag håller med dig.Demasoni är inte så svåra.Man ska bara ge dem rätt förutsättningar så går det bra.
                        Samma sak är det om Tropheus då...men även där rapporteras det om svårigheter. Man får nog acceptera att vissa arter anses som svårare just pga de delade erfarenheterna.

                        Det är ju sällan man hör dessa problem med t ex Protomelas arter eller med Cyprochromis...varför? Jo för att arterna kanske inte ställer så höga krav på sina miljöer och foder. De arterna kanske inte är fullt lika känsliga heller.

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 3187

                          #42
                          Enligt mina erfarenheter är Cyprichromis svårare än Tropheus!
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #43
                            Ah..nu ska du inte ta mig på orden så..jag bara drog till med Cyprisar då det föll in i skallen först. Jag tycker dock inte att det skrivs så mycket i olika forum om problem med Cyprisar..iallafall inte i samma utsträckning som det skrivs om Tropheus, men det kan ju vara att Tropheus kanske har en bredare utsträckning hos akvarister.

                            Nu var det ju bara menat som att jämföra olika arter med varandra och då tror jag nog att man kan säga att Demasoni tillhör en av de svårare inom Malawi..och Tropheus en av de svårare inom Tanganyika...utan att säga att de är "omöjliga" eller "svårast".
                            Senast redigerad av StefanL; 07 december 2007, 10:21.

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #44
                              Ursprungligen postat av salar
                              Hur många demasoni till ett 220liters? 10 eller 20st.
                              Ingen fisksoppa ett par malar bara.
                              Alldrig haft denna vackra fisk och vore kul att pröva.
                              Inte så dyra idag.
                              Här har du en bild på några demasoni i en 300 balja. det är ca 30 honor och 5 hannar.Janne

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 10784

                                #45
                                Finfint Janne! Men du har också en riktigt fet fördelning på dom som är få förunnat att ha...5 hannar på 30 honor...inte illa!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...