Nicaraguense - äggens vidhäftning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    Nicaraguense - äggens vidhäftning

    Hej,
    mina nicar är i lektagen. Jag hade nicar för tjugo år sedan...Då, minns jag, att äggen inte fäste vid underlag, utan honan la äggen i en grop där de svävade runt. Paret hade problem att hålla koll och de förlorade snart rommen. Kanske minns jag fel, för jag har sökt i beskrivningar om arten men ej funnit uppgfter om detta; har ändå för mig att jag läste då att det är en egenskap hos arten och att man därför bör "hjälpa" lekpar med ett exempelvis slutet utrymme i akvarium, kruka eller liknande, för skydd av de "svävande" äggen.
    Någon som har mer uppdaterade kunskaper?

    Pabbe
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #2
    Stämmer bra det, Niccsen har inte "klibbiga" ägg, vilket numera spekuleras i att dom kan vara i övergången till munruvning, huruvida det stämmer eller inte får väl framtiden utvisa.. Min erfarenhet är att man inte behöver hjälpa dom på något sätt, dom behöver bara "öva" några gånger så fixar dom det själva..
    Mvh Jocke
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Ursprungligen postat av Beast
      Stämmer bra det, Niccsen har inte "klibbiga" ägg, vilket numera spekuleras i att dom kan vara i övergången till munruvning
      Det skulle bryta mot evolutionsteorin så det tror jag inte på. Om de däremot hade varit munruvare (eller munruvar ibland) som övergått till substratruvare är en annan sak eller att klibbfria ägg krävs för att gå över till ovofil munruvning (men evolverat av annan orsak). Det är uteslutet att äggen är klibbfria FÖR ATT munruvning ska kunna evolvera.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • JockeB
        Användare
        • maj 2004
        • 2964

        #4
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Det skulle bryta mot evolutionsteorin så det tror jag inte på. Om de däremot hade varit munruvare (eller munruvar ibland) som övergått till substratruvare är en annan sak eller att klibbfria ägg krävs för att gå över till ovofil munruvning (men evolverat av annan orsak). Det är uteslutet att äggen är klibbfria FÖR ATT munruvning ska kunna evolvera.
        Du har säkert rätt Ola, som jag skrev så finns det dom som SPEKULERAR i om den teorin kan vara möjlig.
        Det tas bla upp i DVD:n av Willem Heijns "cikliderna i kratersjöarna i Nicaragua".
        Har du någon annan teori om varför just deras ägg ej är klibbiga?
        Det hör ju trots allt inte till vanligheterna bland CA.
        Mvh Jocke
        Senast redigerad av JockeB; 03 december 2007, 15:06.
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av Beast
          Du har säkert rätt Ola, som jag skrev så finns det dom som SPEKULERAR i om den teorin kan vara möjlig.
          Det tas bla upp i DVD:n av Willem Heijns "cikliderna i kratersjöarna i Nicaragua".
          Har du någon annan teori om varför just deras ägg ej är klibbiga?
          Det hör ju trots allt inte till vanligheterna bland CA.
          Mvh Jocke
          En gissning skulle vara att de flyttar pa dem eller att de t ex leker i sand och att det skulle vara opraktiskt om en massa sand fastnade.

          Det kan mycket val vara "ett forstadium" till munruvning dvs att det kravs for att det ska evolvera. Daremot evolverar inget FOR ATT senare evolvera till nagot annat.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          Arbetssätt...